Reklama
Rozwiń
Reklama

Elektrykiem po buspasach pojedziemy dłużej

Tylko do końca roku pojazdami zeroemisyjnymi można się poruszać po buspasach. Nowelizacja, która przedłuża ten okres do końca 2027 roku, jest w Sejmie.

Publikacja: 10.10.2025 04:55

Buspas na ulicy Puławskiej w Warszawie

Buspas na ulicy Puławskiej w Warszawie

Foto: PAP/Leszek Szymański

Z tego artykułu się dowiesz:

  • Dlaczego Ministerstwo Infrastruktury chce przedłużyć możliwość korzystania z buspasów przez pojazdy elektryczne do 2027 roku?
  • Jakie są planowane zmiany w prawie o ruchu drogowym dotyczące przepisów o buspasach?
  • Jakie znaczenie mają przywileje dla posiadaczy pojazdów elektrycznych dla rynku elektromobilności?
  • Jakie dane statystyczne dotyczące rejestracji samochodów elektrycznych są prezentowane w artykule?
  • W jaki sposób projekt ustawy wpłynie na działanie karetek korzystających z buspasów?
  • Jakie są prognozowane zmiany w rozwoju rynku pojazdów elektrycznych w Polsce?

Chodzi o nowelizację prawa o ruchu drogowym przygotowaną przez Ministerstwo Infrastruktury. Projekt, który przewiduje m.in. możliwość uzyskiwania prawa przez 17-latków, zatrzymywanie prawa jazdy za przekroczenie dozwolonej prędkości o ponad 50 km/h także poza obszarem zabudowanym (z wyjątkiem autostrad czy dróg ekspresowych) czy obowiązek (dla dzieci do 16 roku życia) jazdy w kaskach rowerem lub hulajnogą, dotyka również zasad korzystania z buspasów.

Oszczędność czasu dzięki buspasom ma zachęcać do jazdy elektrykami

Po pierwsze, resort infrastruktury chce przedłużenia obowiązywania przepisu art. 148a  p.r.d., który dopuszcza poruszanie się po nich pojazdów elektrycznych oraz pojazdów napędzanych wodorem. Zgodnie z obecnie obowiązującymi przepisami przywilej ten (który dotyczy wyłącznie pojazdów zeroemisyjnych, a nie np. hybrydowych) miał obowiązywać do 1 stycznia 2026 r.

Jednak resort infrastruktury uznał, że „ograniczenie przywileju w postaci możliwości korzystania z buspasów na tym etapie upowszechnienia zeroemisyjnych środków transportu mogłoby wpłynąć negatywnie na rozwój rynku elektromobilności i wodoromobilności, w szczególności wśród użytkowników indywidualnych.”

Z danych Polskiego Stowarzyszenia Nowej Mobilności (PSNM) wynika, że na koniec sierpnia zarejestrowanych było w Polsce 107 118 samochodów całkowicie elektrycznych. Tymczasem z danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów wynika, że w Polsce zarejestrowanych jest ponad 35 mln pojazdów.

Reklama
Reklama

Czytaj więcej

Minister Żurek rozważa rozszerzenie konfiskaty aut. Chodzi m.in. o pojazdy leasingowane

– Przepis umożliwia zwiększenie atrakcyjności pojazdów zeroemisyjnych przez preferencje w ruchu drogowym, co wpływa na decyzje konsumenckie dotyczące zakupu pojazdów o zerowej emisji. Przedłużenie obowiązywania tego rozwiązania do końca 2027 r. jest zgodne z długoterminowymi celami polityki klimatycznej Polski, jak również przyczynia się do realizacji zobowiązań wynikających z polityki Unii Europejskiej – czytamy w uzasadnieniu projektu. Jednocześnie udział pojazdów zeroemisyjnych w ruchu drogowym nadal jest relatywnie niewielki, a przewidywana dynamika ich wzrostu do końca 2027 r. nie wskazuje na ryzyko znaczącego zwiększenia obciążenia buspasów.

Jak przyznaje Jan Wiśniewski, dyrektor Centrum Badań i Analiz PSNM, planowana nowelizacja i przedłużenie możliwości poruszania się samochodów elektrycznych po buspasach to bardzo dobra wiadomość dla rozwoju elektromobilności w Polsce. 

Czytaj więcej

Do lat 16 jazda tylko w kasku, ale od 17-tki już z prawem jazdy

– Dane potwierdzają, że to uprawnienie realnie wpływa na rynek, a jednocześnie nie obciąża finansów publicznych. Z badania EV1000 przeprowadzonego przez Fundację EV Klub Polska w 2025 r. wynika, że z perspektywy Polaków możliwość poruszania się buspasami i darmowe parkowanie to istotne zachęty. Aż 71 proc. respondentów wskazało, że te przywileje są bardzo ważne dla podjęcia ostatecznej decyzji o wyborze napędu elektrycznego – wskazuje ekspert.

Jak dodaje, mimo że w ostatnich miesiącach notujemy rekordowe wzrosty rejestracji "elektryków" (o ponad 100 proc. względem pierwszych trzech kwartałów 2024 r.), to rynek napędzają w dużej mierze dopłaty z programu "NaszEauto". 

Reklama
Reklama

– Dofinansowanie skończy się w połowie przyszłego roku, a to rodzi pytanie co do perspektyw utrzymania tego trendu wzrostowego. Do nadrobienia wciąż mamy bardzo dużo. Udział pojazdów elektrycznych w Polsce wynosi obecnie ok. 6 proc., to ponad dwa razy mniej niż średnia unijna. Proces wyrównywania się cen "elektryków" i pojazdów spalinowych postępuje, ale jeszcze się nie skończył. Dlatego sprawdzone zachęty, zwłaszcza neutralne dla budżetu państwa, wciąż są bardzo potrzebne – wskazuje Jan Wiśniewski.  

Karetki pojadą buspasem nie tylko na sygnale

Oprócz tego projektowany art. 53a p.r.d. dopuszcza do poruszania się po pasach dla autobusów także pojazdy ratownictwa medycznego. Obecnie karetki pogotowia, mają ustawowe prawo korzystania z buspasów, ale tylko wtedy, gdy używają sygnałów świetlnych i dźwiękowych, czyli gdy są pojazdami uprzywilejowanymi. Natomiast ostateczna decyzja o dopuszczeniu pojazdów ratownictwa medycznego do jazdy po buspasach zależy od zarządcy drogi, który może indywidualnie określić warunki korzystania z buspasów w danym obszarze.

Udostępnienie buspasów dla karetek również bez włączonych sygnałów usprawni niesienie pomocy medycznej, nie zawsze bowiem ambulans jadący do potrzebującego musi mieć włączone sygnały – tłumaczy ministerstwo.

 – Pojazdy ratownictwa medycznego często wykonują przejazdy transportowe z chorymi niewymagającymi pilnego transportu ze względów medycznych, a więc nie mogą być one traktowane jako uczestniczące w akcji związanej z ratowaniem życia. Przejazd buspasem z takimi chorymi pozwoli z jednej strony na szybszy ich transport, z drugiej na efektywniejsze wykorzystanie pojazdu przez ograniczenie czasu, w którym pojazd ten stoi w ulicznym korku w sytuacji, której charakter nie uzasadnia użycia sygnałów właściwych dla pojazdu uprzywilejowanego – wskazują projektodawcy.

Z tego artykułu się dowiesz:

  • Dlaczego Ministerstwo Infrastruktury chce przedłużyć możliwość korzystania z buspasów przez pojazdy elektryczne do 2027 roku?
  • Jakie są planowane zmiany w prawie o ruchu drogowym dotyczące przepisów o buspasach?
  • Jakie znaczenie mają przywileje dla posiadaczy pojazdów elektrycznych dla rynku elektromobilności?
  • Jakie dane statystyczne dotyczące rejestracji samochodów elektrycznych są prezentowane w artykule?
  • W jaki sposób projekt ustawy wpłynie na działanie karetek korzystających z buspasów?
  • Jakie są prognozowane zmiany w rozwoju rynku pojazdów elektrycznych w Polsce?
Pozostało jeszcze 90% artykułu

Chodzi o nowelizację prawa o ruchu drogowym przygotowaną przez Ministerstwo Infrastruktury. Projekt, który przewiduje m.in. możliwość uzyskiwania prawa przez 17-latków, zatrzymywanie prawa jazdy za przekroczenie dozwolonej prędkości o ponad 50 km/h także poza obszarem zabudowanym (z wyjątkiem autostrad czy dróg ekspresowych) czy obowiązek (dla dzieci do 16 roku życia) jazdy w kaskach rowerem lub hulajnogą, dotyka również zasad korzystania z buspasów.

Oszczędność czasu dzięki buspasom ma zachęcać do jazdy elektrykami

Pozostało jeszcze 91% artykułu
/
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Reklama
Prawo karne
Zabezpieczenie majątku Zbigniewa Ziobry to nie represja
Materiał Promocyjny
Twoja gwiazda bliżej niż myślisz — Mercedes Van ProCenter
Prawo w Polsce
Rozliczenia rządów PiS przez Waldemara Żurka. Przeważają negatywne oceny
Konsumenci
Frankowicze. Sąd nie zawsze związany stanowiskiem sądu odwoławczego
Spadki i darowizny
Jak napisać skuteczny testament? O ważności wydziedziczenia i zachowku
Materiał Promocyjny
Cyberprzestępcy zwiększają skalę ataków na urządzenia końcowe – komputery i smartfony
Spadki i darowizny
Prostsze formalności spadkowe. Sejm znowelizował ustawę o księgach wieczystych
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama