Reklama
Rozwiń
Reklama

Wróci wojna cenowa?

Rosnąca konkurencja może znów wymusić obniżki kosztów polis

Publikacja: 18.12.2011 20:49

Wróci wojna cenowa?

Foto: Fotorzepa, MS Magdalena Starowieyska

Przygotowania do wprowadzenia dyrektywy Solvency II oraz uchwalenie ustawy dotyczącej dobrowolnego dodatkowego ubezpieczenia medycznego to największe wyzwania, przed jakimi stoi branża ubezpieczeń majątkowych, wynika z ankiety Rz wśród 25 firm z branży (odpowiadali głównie członkowie zarządów).

Tak w tych dwóch sprawach odpowiedziało odpowiednio 59 i 55 proc. badanych (na pytanie można było udzielić więcej niż jedną odpowiedź).

Wyższe odszkodowania

- Wiele firm wprowadziło ubezpieczenia medyczne, nie czekając na zmiany wprawie. Uregulowanie tej kwestii z pewnością wpłynęłoby na wzrost popytu na polisy medyczne - zauważa Maciej Szwarc, prezes AXA Polska.

Połowa ankietowanych za duże wyzwanie uznała rosnące roszczenia z tytułu odszkodowań osobowych. - Mimo poprawy bezpieczeństwa na polskich drogach odszkodowania z tytułu szkód osobowych są rosnącym problemem. Chodzi np. o ciągłe kształtowanie się orzecznictwa w zakresie zadośćuczynienia za śmierć oraz o rosnące odszkodowania za pozostałe typy szkód osobowych, mocno wspierane przez kancelarie odszkodowawcze - zauważa Grzegorz Anczewski, dyrektor techniczny i członek zarządu Link4.

- Rok 2012 będzie dla ubezpieczycieli bardzo trudny, ponieważ obok wielu wyzwań biznesowych i trudnej sytuacji rynkowej będą one musiały wdrożyć dwie nowe regulacje prawne – Solvency II oraz przepisy o ujednoliceniu poziomów składek dla kobiet i mężczyzn - zauważa Maciej Szwarc, prezes AXA Polska. Nowe, bardziej restrykcyjne zasady dotyczące wymogów kapitałowych wejdą w życie z początkiem 2013 lub 2014 r., a te dotyczące zrównania składki wśród kobiet i mężczyzn na polisy komunikacyjne zaczną obowiązywać pod koniec przyszłego roku. Jak wynika z analizy przeprowadzonej przez Europejską Federację Ubezpieczycieli i Reasekuratorów CEA, średnio składki dla pań za kółkiem mogą wzrosnąć o11 proc.

Reklama
Reklama

Nowości w OC

Co trzeci ubezpieczyciel za ważne uznał wchodzące w lutym zmiany w ustawie o polisach OC, które m.in. regulują na korzyść klientów kwestię płacenia podwójnego ubezpieczenia. Uwagę firm ubezpieczeniowych zaprząta też zła reputacja branży (32 proc. odpowiedzi), a także, jak uważa co czwarty ankietowany, możliwy powrót wojny cenowej.

Wspólna (dla sektorów majątkowego i życiowego) jest obawa o efekty wprowadzenia dyrektywy Solvency II. Sektor polis na życie za równie poważne wyzwanie uznał sytuację na rynkach i jej wpływ na zainteresowanie klientów ubezpieczeniowymi funduszami kapitałowymi (UFK).

- W 2012 r. możemy spodziewać się spadków przypisów i rentowności w sektorze ubezpieczeń na życie, głównie w związku z negatywnymi tendencjami w obszarze produktów z UFK. Jednocześnie ze względu na planowane na przyszły rok przez wielu ubezpieczycieli podwyżki taryf znacznie lepiej sytuacja będzie wyglądała w ubezpieczeniach majątkowych - zauważa Grzegorz Buczkowski, prezes TUW SKOK iTU SKOK Życie.

Jeżeli będzie się utrzymywać słaba koniunktura, szczególnie na giełdach papierów wartościowych, to, według ekspertów, sprzedaż polis z UFK może spaść, podobnie jak miało to miejsce w 2009 r.

Wystawienie na sprzedaż Warty oraz zmiana na stanowisku przewodniczącego Komisji Nadzoru Finansowego były z kolei w minionym roku najważniejszymi wydarzeniami w branży ubezpieczeniowej, jakie wskazywano w ankiecie. Na następnej pozycji uplasowała się zmiana na stanowisku rzecznika ubezpieczonych (Halinę Olendzką zastąpiła Aleksandra Wiktorow).

Ekonomia
Świętujący swe 60-lecie PONAR Wadowice zaczyna dwa duże, nowe przedsięwzięcia
Materiał Promocyjny
Aneta Grzegorzewska, Gedeon Richter: Leki generyczne też mogą być innowacyjne
Ekonomia
Zakończył się BraveCamp – tygodniowa akademia przedsiębiorczości dla młodych innowatorów
Ekonomia
Polska dekada innowacji: z akwarium na bezkresne morze
Ekonomia
Dzięki BraveCampowi uczelnie budują przestrzeń do innowacji
Materiał Promocyjny
Osiedle Zdrój – zielona inwestycja w sercu Milanówka i… Polski
Ekonomia
Polskie MŚP ciągle z potencjałem
Reklama
Reklama