"Mając na uwadze ogromne znaczenie dla polskiej gospodarki obszarów szeroko rozumianej cyfryzacji, innowacyjności oraz budowy społeczeństwa informacyjnego, Business Centre Club pragnie przyłączyć się do trwającej obecnie publicznej debaty na temat kształtu procesu rozdysponowania częstotliwości z zakresu 800 MHz i 2,6 GHz oraz wyrazić swoje poparcie dla zgłaszanej w toku tej debaty koncepcji budowy jednej wspólnej sieci w paśmie 800 MHz, obejmującej całość dostępnego w tym zakresie zasobu częstotliwości.
Z uwagą zapoznaliśmy się ze stanowiskami złożonymi w procesie konsultacji planowanej aukcji na częstotliwości z pasm 800 MHz i 2,6 GHz, które opublikowane zostały w mediach (w tym stanowiskiem P4, Polkomtel, KIGEiT, czy też wybranych posłów), i w dużej mierze podzielamy prezentowane w nich argumenty. W interesie wszystkich uczestników rynku, tj. zarówno przedsiębiorców telekomunikacyjnych, jak i użytkowników usług, leży powstanie wspólnej, nowoczesnej infrastruktury sieciowej, wykorzystującej całe dostępne pasmo częstotliwości z zakresu 800 MHz.
Po pierwsze i najważniejsze, wspólna sieć działająca w paśmie 800 MHz uczyni Polskę krajem, w którym ogół społeczeństwa będzie miał dostęp do internetu o prędkości transmisji od 30 do 100 Mbit/s. Dążenie do osiągnięcia tych wskaźników jest nie tylko obowiązkiem Polski wynikającym z Europejskiej Agendy Cyfrowej, ale również najskuteczniejszą drogą walki z wykluczeniem cyfrowym, rozwarstwieniem społecznym, niedostatkiem inwestycji i bezrobociem zwłaszcza w tych regionach Polski, które pozostają tzw. „białymi plamami" na cyfrowej mapie naszego kraju. Skoro nowoczesna sieć telekomunikacyjna działająca w paśmie 800 MHz jest w stanie zapewnić na całym terytorium Polski dostęp do usług szerokopasmowych o odpowiednio wysokich parametrach, to już na etapie poprzedzającym przekazanie rynkowi częstotliwości z tego zakresu należy dołożyć wszelkich starań, aby taka właśnie sieć w Polsce powstała.
Po drugie, powstanie pojedynczej, ale za to nowoczesnej sieci pozwoli w optymalny sposób spożytkować zasoby finansowe operatorów przeznaczone na inwestycje w infrastrukturę telekomunikacyjną. Zamiast mnożyć wydatki na duplikującą się infrastrukturę dwóch lub więcej równoległych sieci, operatorzy mogliby współpracować przy budowie jednej wspólnej sieci, zaś zaoszczędzone wydatki przeznaczyć na zapewnienie, aby była ona odpowiednio nowoczesna i dobrze rozwinięta. Nie do przecenienia są również korzyści dla środowiska i krajobrazu naturalnego, a także zmniejszenie obciążeń biurokratycznych dla wszelkich urzędów i instytucji zaangażowanych w proces budowy sieci.
Dostrzegamy również, że budowa ogólnodostępnej wspólnej sieci LTE800 zapewni wszystkim działającym na polskim rynku przedsiębiorcom telekomunikacyjnym równe warunki konkurowania o użytkownika końcowego. Przedsiębiorcy będą budować swoją przewagę konkurencyjną nie w oparciu o posiadany na wyłączność zasób widma radiowego, ale w oparciu o jakość ofert detalicznych. Zyskają na tym nie tylko użytkownicy końcowi, którzy będą mogli wybierać spośród różnorodnych i atrakcyjnych cenowo ofert, ale również gospodarka jako całość, bowiem zasoby częstotliwości przeznaczone do komercyjnego wykorzystania będą użytkowane w sposób bardziej efektywny i równomierny.
W ocenie BCC, wśród uczestników debaty o formule rozdysponowania częstotliwości z pasm 800 MHz i 2,6 GHz, nie ma takiego, który nie zdawałby sobie sprawy z opisanych wyżej korzyści płynących z powstania wspólnej sieci w paśmie 800 MHz. Z pewnością korzyści takie dostrzega regulator rynku, tj. Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej, jaki i inni przedstawiciele władz publicznych, w tym posłowie uczestniczący w pracach wyspecjalizowanych Komisji Sejmowych (takich jak Komisja Administracji i Cyfryzacji oraz Komisja Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii).