Reklama
Rozwiń

Firmy rodzinne radzą sobie na parkiecie lepiej niż pozostałe

Spółki kontrolowane przez rodzinę od początku tego roku przyniosły średnio wyższą stopę zwrotu niż inne przedsiębiorstwa z GPW.

Publikacja: 08.08.2021 21:00

Firmy rodzinne radzą sobie na parkiecie lepiej niż pozostałe

Foto: Adobe Stock

GPW pod koniec lipca uruchomiła nową klasyfikację, wyodrębniając spółki rodzinne. Przynależność do tej kategorii zależy od akcjonariatu. Jeśli osoba, która założyła albo przejęła firmę, wraz z rodziną i zstępnymi ma łącznie co najmniej 25 proc. głosów na walnym zgromadzeniu (co zwykle wystarcza do sprawowania kontroli), wtedy GPW uznaje firmę za rodzinną.

Na bazie tego kryterium zidentyfikowano 178 spółek z głównego rynku GPW jako rodzinne – to ponad 40 proc. emitentów z tego rynku. Średnia kapitalizacja takich firm pod koniec lipca wyniosła sporo, bo 835 mln zł. Z naszego zestawienia wynika, że średnia stopa zwrotu z akcji spółek rodzinnych od początku tego roku do teraz to 37 proc. Dla porównania WIG w tym samym czasie zyskał 20 proc. Spośród tych większych i bardziej płynnych firm najmocniej zyskały m.in.: Cognor (154 proc.), Krynicki Recykling (133 proc.), Tarczyński (127 proc.), Rawlplug (112 proc.), Orzeł Biały (86 proc.), MFO (78 proc.), Marvipol, Inter Cars i Lokum Developer (po 74 proc.), Autopartner, LPP i Unibep (po 71 proc.). Jednymi z najsłabszych były: Mercator Medical (stracił od początku roku 51 proc.), PlayWay (-29 proc.), PCF Group i Global Cosmed (po -17 proc.), Enter Air, Lentex i Eurocash (po -11 proc.), Lubawa (-8 proc.) i Śnieżka (-5 proc.).

Już za 19 zł miesięcznie przez rok

Jak zmienia się Polska, Europa i Świat? Wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i historia w jednym miejscu i na wyciągnięcie ręki.

Subskrybuj i bądź na bieżąco!

Ekonomia
Polska już w 2026 r. będzie wydawać 5 proc. PKB na obronność
Ekonomia
Budżet nowej Wspólnoty
Ekonomia
Nowe czasy wymagają nowego podejścia
Ekonomia
Pacjenci w Polsce i Europie zyskali nowe wsparcie
Ekonomia
Sektor usług biznesowych pisze nową strategię wzrostu