Najważniejsze kryterium wyboru banku przez Polaków się nie zmieniło. To wciąż opłaty czy oprocentowanie decydują o skorzystaniu z usług danej instytucji finansowej. Uważa tak prawie połowa ankietowanych w najnowszym sondażu GfK wykonanym na zlecenie „Rz”.
Gdy „Rz” pytała respondentów o to ponad dziesięć lat temu, na pierwszym miejscu również wymieniana była wysokość oferowanego przez bank oprocentowania.
Obecnie oprócz ceny o wyborze banku decyduje jakość i szybkość obsługi, a dopiero potem odległość najbliższej placówki od miejsca zamieszkania lub pracy. Renoma oraz forma własności mają dla Polaków dużo mniejsze znaczenie. – Na polskim rynku nadal są duże różnice w wysokości opłat, prowizji i oprocentowania między poszczególnymi bankami. Dotyczy to zwłaszcza rachunków osobistych i kredytów hipotecznych. Choć nie ma instytucji, które są tańsze od konkurentów w każdym segmencie produktów – mówi Paweł Majtkowski, główny analityk z Expandera, firmy zajmującej się doradztwem finansowym.
[wyimek]20 milionów rachunków osobistych prowadzą banki w Polsce[/wyimek]
Czynnik finansowy jest szczególnie ważny dla osób z wyższym wykształceniem. W tej grupie wymienia go 53 proc. badanych. Wśród klientów z wykształceniem podstawowym i zawodowym jest to ważne dla około 40 proc. badanych.