Niewielkiej firmie trudno byłoby pozyskać kapitał od inwestorów za pośrednictwem głównego parkietu warszawskiej giełdy. Procedury byłyby dla niej zbyt skomplikowane, kosztowne i pracochłonne.
[wyimek]407 proc. taki wzrost ceny akcji od debiutu z marca 2009 r. odnotowała na NewConnect spółka Wealth Bay[/wyimek]
Dużo łatwiej jest wprowadzić akcje do alternatywnego systemu obrotu działającego przy giełdzie o nazwie NewConnect. Jest to rynek nieregulowany, więc formalności jest dużo mniej. A to oznacza też niższe koszty. Zależą one od tego, na jakim etapie rozwoju jest spółka, jaką ma formę prawną, ile kapitału zamierza pozyskać, w jakiej formie ma być przeprowadzona emisja akcji.
– Przy debiucie średni koszt przygotowania dokumentu informacyjnego wynosi od 50 tys. do 200 tys. zł. Wszystkie koszty, w tym związane z uplasowaniem emisji, można oszacować na 5 – 10 proc. pozyskanego kapitału – tłumaczy Anna Katarzyna Nietyksza, prezes zarządu Eficom – spółka ta, notowana na NewConnect, jest autoryzowanym doradcą.
Istnieje możliwość refundacji z funduszy unijnych do 50 proc. kosztów przygotowania spółki do debiutu (program „Innowacyjna gospodarka”, działanie 3.3). O dofinansowanie mogą się ubiegać m.in. mikroprzedsiębiorstwa oraz małe i średnie firmy, które spełniają kryteria według wzoru dostępnego na stronie internetowej Polskiej Agencji Rozwoju Przemysłu (www.parp.gov.pl).