Czekolada przed telewizorem

W tegorocznej edycji rankingu siły marki po raz kolejny zwyciężyła marka Wedel. Ponownie okazała się najlepsza w dwóch najwyżej punktowanych wska?nikach – prestiżu i postrzeganej jakości

Publikacja: 10.12.2009 00:34

Grzegorz Urbanek

Grzegorz Urbanek

Foto: Rzeczpospolita

Red

Siła marki Wedel wzrosła w tym roku o jeden punkt do 80. Nie był to wprawdzie rekordowy skok, ale i tak czekoladową markę dzieli aż pięć punktów od najbliższego rywala, TVN. Utrzymanie przez TVN stanu posiadania z zeszłego roku (75 punktów) pozwoliło marce awansować na drugie miejsce w zestawieniu.

Natomiast aż o 10 punktow spadła w tym roku siła ubiegłorocznego wicelidera rankingi, marki Bebiko, która w tym roku znalazła się na odległym 37. miejscu.

W ciągu roku przeciętny wskaźnik siły marki dla stu najsilniejszych brandów wzrósł z 62,6 do 64,6 punkta. W odniesieniu do liderów rankingu po raz kolejny potwierdza się obserwacja z poprzednich edycji, że znajdują się oni blisko „pułapu rozwojowego” swoich marek na rynku polskim – uzyskanie wyższej oceny siły marki niż 80 punktów jest bardzo trudne. Działania promocyjne pozwalają jedynie na utrzymanie wypracowanej pozycji.

Wśród marek z pierwszej setki rankingu, które zanotowały największy przyrost siły marki, znajdują się: Lubella (3. miejsce, przyrost siły marki o 7 punktów), Kubuś (43. miejsce, przyrost siły marki o 7 punktów), Polskie Młyny (68. miejsce, przyrost siły marki o 7 punktów) i Bebilon (54. miejsce, przyrost o 8 punktów).

W tym roku po raz pierwszy w rankingu uwzględnione zostały marki z branży wydawniczej. W pierwszej setce znalazły się PWN (21. miejsce) i WSiP (99. miejsce).

Tradycyjnie w rankingu nie najlepiej radzi sobie branża finansowa. Wśród 100 najsilniejszych marek znalazła się w tym roku tylko jedna marka banku – PKO Bank Polski (92. miejsce – spadek z 86). W sektorze finansowym potwierdza się tendencja zaobserwowana w poprzednich latach – intensywne kampanie reklamowe w mediach nie wpływają na istotny przyrost siły marek w tym sektorze.

Wszyscy zeszłoroczni debiutanci w pierwszej setce rankingu pogorszyli swoją pozycję: Allegro.pl spadło z 27. na 34. miejsce. Z kolei Eska i Kler spadły poza setkę.

Po poprawie w poprzedniej edycji w bieżącym roku pogorszeniu uległa pozycja marki Ludwik (spadek z 19. na 28. miejsce).

Tradycyjnie słabo w rankingu siły wypadają też firmy telekomunikacyjne. W pierwszej setce dla roku 2009 nie ma ani jednej marki z tej branży. Najwyższą pozycję zajmuje Era (140. miejsce). Telekomunikacja Polska jest dopiero na 203. miejscu w rankingu siły marki.

W dalszym ciągu stosunkowo odległe miejsce zajmują najwyżej notowani w rankingu mocy marek przedstawiciele branży odzieżowej: – Wólczanka (66.), Reserved (50.), Vistula (98.).

Tradycyjnie w czołówce rankingu siły dominują marki obecne na rynku od dłuższego czasu, kierowane do masowego odbiorcy i często reklamowane w mediach. Ich przewaga się utrzymała pomimo ubiegłorocznej zmiany metodologii obliczania siły marki. Te zmiany miały na celu przede wszystkim dowartościowanie marek, które charakteryzują się wysokim prestiżem i wysoką postrzeganą jakością.

Zmiany w punktacji i pozycji marek w rankingu tegorocznym w stosunku do rankingu z roku ubiegłego mogą być spowodowane zarówno zmianami opinii konsumentów, jak i być może rezultatem pojawienia się nowych marek w zestawieniu.

Dr hab. Grzegorz Urbanek jest pracownikiem Katedry Zarządzania Przedsiębiorstwem Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego

Siła marki Wedel wzrosła w tym roku o jeden punkt do 80. Nie był to wprawdzie rekordowy skok, ale i tak czekoladową markę dzieli aż pięć punktów od najbliższego rywala, TVN. Utrzymanie przez TVN stanu posiadania z zeszłego roku (75 punktów) pozwoliło marce awansować na drugie miejsce w zestawieniu.

Natomiast aż o 10 punktow spadła w tym roku siła ubiegłorocznego wicelidera rankingi, marki Bebiko, która w tym roku znalazła się na odległym 37. miejscu.

Pozostało 84% artykułu
Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy