Prowizje w Polsce są najwyższe w Unii

W wielu sklepach wciąż nie możemy płacić kartą. Firmy chcą obniżenia opłat za takie transakcje. Koszty takie są w Polsce kilkakrotnie wyższe niż średnia europejska

Publikacja: 31.07.2010 02:28

Prowizje w Polsce są najwyższe w Unii

Foto: Fotorzepa, Seweryn Sołtys

– Koszty obrotu bezgotówkowego są w Polsce kilkakrotnie wyższe niż średnia europejska wynosząca 0,3 proc. Jest to jedna z barier rozwoju handlu i usług w Polsce. Wysokie koszty ponoszone na rzecz banków zmniejszają konkurencyjność gospodarki – mówi Artur Szymoniak, dyrektor departamentu rozwoju usług sieci Żabka.

Jak podaje NBP, w Polsce na koniec ub.r. działało 230,6 tys. terminali do przyjmowania transakcji bezgotówkowych. Tymczasem samych sklepów spożywczych jest ponad 100 tys., nie licząc restauracji i innych placówek handlowo-usługowych. W części z nich, np. w hipermarketach, działa zazwyczaj po kilkanaście terminali. W wielu z powodu wysokich prowizji kartą ciągle płacić nie można, jak choćby w sklepach Biedronki, największej sieci handlowej w Polsce.

– Zdarza się, zwłaszcza u sprzedawców funkcjonujących przy niskich marżach, że kartą trzeba zapłacić więcej, niż gdyby rachunek był regulowany gotówką, albo nie można skorzystać z rabatu, np. z karty stałego klienta – mówi Nikodem Szadkowski, zastępca dyrektora Departamentu Analiz Rynku UOKiK. – Sprzedawcy detaliczni w ten sposób rekompensują sobie część lub całość prowizji, których wysokość z ich perspektywy jest barierą dla rozwoju rynku płatności bezgotówkowych.

Firmy skarżą się na wysokość prowizji nawet w innych krajach, gdzie stawki są już dużo niższe niż w Polsce. – Nie widzę powodu, aby były tak duże różnice w obsłudze transakcji kartami i gotówką – mówił Stephen Robertson, dyrektor generalny British Retail Consortium, zrzeszającego firmy z 21,5 tys. sklepów. A w Wielkiej Brytanii prowizje i tak są o połowę niższe niż w Polsce. Z wyliczeń Robertsona wynika, że gdyby koszty obsługi niezależnie od typu płatności były takie same, wówczas tylko firmy z tej organizacji zaoszczędziłyby 480 mln funtów.

Aby zwiększyć szanse w negocjacjach z bankami, polskie firmy powołały w ramach PKPP Lewiatan zespół roboczy, w którego skład wchodzą m.in. największe sieci handlowe, PKN Orlen czy LOT. – Nie powinna to być jednak tylko inicjatywa firm, potrzebujemy pomocy banków, ponieważ czeka nas stały wzrost wartości płatności bezgotówkowych, a na obecnych warunkach nikomu nie opłaca się instalować nowych terminali – dodaje Leszek Wieciech,  dyrektor generalny Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego.

W raporcie KE z 2007 r. dane o wysokości opłat w poszczególnych krajach są utajnione. Jednak można przeczytać, że różnice w stawach między krajami są bardzo wysokie i mogą sięgać nawet kilkuset procent.

[ramka]

[b]Brakuje konkurencji[/b]

Problemem zbyt wysokich prowizji pobieranych przez banki zajmuje się Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. W 2006 r. nałożył na 20 banków 164 mln zł kary za ustalanie ich wysokości między sobą. Banki odwołały się i sprawę wygrały, ale zgodnie z tegoroczną decyzją sądu apelacyjnego sprawa wróciła do ponownego rozpatrzenia. Jak podał w komunikacie UOKiK, w ocenie sądu przeanalizowane mechanizmy rozliczeń wskazują, że o cenach za obsługę transakcji decyduje w głównej mierze porozumienie banków, nie zaś wolna konkurencja. [/ramka]

– Koszty obrotu bezgotówkowego są w Polsce kilkakrotnie wyższe niż średnia europejska wynosząca 0,3 proc. Jest to jedna z barier rozwoju handlu i usług w Polsce. Wysokie koszty ponoszone na rzecz banków zmniejszają konkurencyjność gospodarki – mówi Artur Szymoniak, dyrektor departamentu rozwoju usług sieci Żabka.

Jak podaje NBP, w Polsce na koniec ub.r. działało 230,6 tys. terminali do przyjmowania transakcji bezgotówkowych. Tymczasem samych sklepów spożywczych jest ponad 100 tys., nie licząc restauracji i innych placówek handlowo-usługowych. W części z nich, np. w hipermarketach, działa zazwyczaj po kilkanaście terminali. W wielu z powodu wysokich prowizji kartą ciągle płacić nie można, jak choćby w sklepach Biedronki, największej sieci handlowej w Polsce.

Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy