[i]Dariusz Nachyła Deloitte[/i]
Firmy telekomunikacyjne i informatyczne także odczuły w 2009 roku globalny kryzys. Widać to po przychodach czołowej 20. firm tej branży w rankingu Europa 500, z których wszystkie odnotowały spadek przychodów. Jakie wyzwania stoją teraz przed tą branżą?
Nadrabianie zaległości w komunikacji głosowej w Europie Środkowej zostało właściwie zakończone i niemal wszyscy mieszkańcy regionu posiadają taką samą liczbę telefonów komórkowych lub stacjonarnych co mieszkańcy Europy Zachodniej. Obszarem, w którym wciąż występują braki, są usługi szerokopasmowe i firmy spieszą się, by wykorzystać istniejące możliwości rozwoju. Usługi online oferowane przez sieci mobilne w urządzeniach najnowszej generacji, takich jak smartfony, netbooki i tablety mogą wywołać kolejną falę wzrostową usług mobilnej transmisji danych, dzięki której branży uda się wydostać z obecnej fazy stagnacji.
Dostęp do technologii szerokopasmowej w Europie Środkowej jest nadal daleko w tyle za średnią w UE. Szczególnie dotyczy to małych miast i wsi. W 2009 roku UE określiła brak dostępu do łączy szerokopasmowych na obszarach wiejskich w Polsce jako jeden z trzech głównych obszarów wymagających naprawy. Według najnowszego raportu Urzędu Komunikacji Elektronicznej jedynie 13,5 proc. obywateli ma dostęp do szerokopasmowego Internetu, a na niektórych obszarach wiejskich dostęp taki ma nieco ponad 2 proc. W UE niższe wyniki mają tylko Rumunia i Bułgaria.
Rządy poszczególnych krajów inwestują własne środki równolegle do środków unijnych, aby poprawić infrastrukturę, promować dostęp do informacji oraz dostarczyć bodźców ekonomicznych.