Czas Internetu

Firmy muszą stawiać na łącza szerokopasmowe

Publikacja: 08.09.2010 18:05

Dariusz Nachyła Deloitte

Dariusz Nachyła Deloitte

Foto: Archiwum

Red

[i]Dariusz Nachyła Deloitte[/i]

Firmy telekomunikacyjne i informatyczne także odczuły w 2009 roku globalny kryzys. Widać to po przychodach czołowej 20. firm tej branży w rankingu Europa 500, z których wszystkie odnotowały spadek przychodów. Jakie wyzwania stoją teraz przed tą branżą?

Nadrabianie zaległości w komunikacji głosowej w Europie Środkowej zostało właściwie zakończone i niemal wszyscy mieszkańcy regionu posiadają taką samą liczbę telefonów komórkowych lub stacjonarnych co mieszkańcy Europy Zachodniej. Obszarem, w którym wciąż występują braki, są usługi szerokopasmowe i firmy spieszą się, by wykorzystać istniejące możliwości rozwoju. Usługi online oferowane przez sieci mobilne w urządzeniach najnowszej generacji, takich jak smartfony, netbooki i tablety mogą wywołać kolejną falę wzrostową usług mobilnej transmisji danych, dzięki której branży uda się wydostać z obecnej fazy stagnacji.

Dostęp do technologii szerokopasmowej w Europie Środkowej jest nadal daleko w tyle za średnią w UE. Szczególnie dotyczy to małych miast i wsi. W 2009 roku UE określiła brak dostępu do łączy szerokopasmowych na obszarach wiejskich w Polsce jako jeden z trzech głównych obszarów wymagających naprawy. Według najnowszego raportu Urzędu Komunikacji Elektronicznej jedynie 13,5 proc. obywateli ma dostęp do szerokopasmowego Internetu, a na niektórych obszarach wiejskich dostęp taki ma nieco ponad 2 proc. W UE niższe wyniki mają tylko Rumunia i Bułgaria.

Rządy poszczególnych krajów inwestują własne środki równolegle do środków unijnych, aby poprawić infrastrukturę, promować dostęp do informacji oraz dostarczyć bodźców ekonomicznych.

Niezależnie od publicznego wsparcia finansowego, inwestycje firm telekomunikacyjnych w technologie szerokopasmowe uzasadnia gwałtowny wzrost liczby ich użytkowników w regionie. Liczba użytkowników Internetu w Polsce wzrosła z 15,3 mln w 2006 r. do 22 mln w 2009 r.. W tym samym czasie liczba użytkowników łączy szerokopasmowych wzrosła o około 60 proc. z 2,9 mln do 4,8 mln. [i] Dariusz Nachyla, partner zarządzający działem TMT w Europie Środkowej w Deloitte[/i]

[i]Dariusz Nachyła Deloitte[/i]

Firmy telekomunikacyjne i informatyczne także odczuły w 2009 roku globalny kryzys. Widać to po przychodach czołowej 20. firm tej branży w rankingu Europa 500, z których wszystkie odnotowały spadek przychodów. Jakie wyzwania stoją teraz przed tą branżą?

Pozostało 87% artykułu
Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy