Banki utrudniają zmianę rachunku na tańszy

Zmiana taryfy na atrakcyjniejszą nie zawsze jest łatwa. Niekiedy trzeba nawet zamknąć stare konto i otworzyć nowe, z innym numerem

Aktualizacja: 09.09.2010 12:14 Publikacja: 09.09.2010 04:43

Banki utrudniają zmianę rachunku na tańszy

Foto: Fotorzepa, BS Bartek Sadowski

Przeniesienie rachunku między bankami w praktyce jest dość skomplikowane. Choć od początku roku obowiązuje rekomendacja ZBP, która miała uprościć tę operację, tak naprawdę w niewielkim stopniu ułatwiła ona życie klientom instytucji finansowych.

Wszystko z powodu obowiązującego w Polsce systemu numeracji kont bankowych. Cyfry od trzeciej do piątej jednoznacznie wskazują bank, który prowadzi dany rachunek. Przeprowadzka między dwiema instytucjami musi więc oznaczać zamknięcie konta w jednym banku i otwarcie w innym, już z numerem przypisanym do tego drugiego. System działa zatem inaczej niż u operatorów telefonii komórkowej, którzy odebranego konkurencji klienta mogą przejąć wraz z jego dotychczasowym numerem telefonu.

[srodtytul]Sam wpisujesz wszystkie numery[/srodtytul]

Pomoc banku przejmującego klienta sprowadza się do odtworzenia listy kontrahentów i stałych zleceń, z jakich klient korzystał w poprzedniej instytucji. Jednak to właśnie posiadacz rachunku musi wpisać wszystkie te dane we wniosku o przeniesienie konta. Pośrednictwo banku tak naprawdę nie ma wielkiego znaczenia.

Takich ograniczeń nie powinno być, gdy klient chce zmienić typ konta w ramach jednego banku. Na przykład aby zamiast ze starego, tradycyjnego rachunku z kilkuzłotowym abonamentem korzystać z nowego, bezpłatnego, zapewniającego dostęp do całej sieci krajowych bankomatów. Tu nie ma żadnych obiektywnych, niezależnych od banku przeszkód, by pozostawić klientowi stary numer rachunku i tylko zmienić plan taryfowy. Jednak w praktyce nie zawsze tak się dzieje.

[srodtytul]Nie zawsze jest łatwo[/srodtytul]

Klient Millennium może sobie zażyczyć zmiany rodzaju konta z zachowaniem wszystkich parametrów, o ile nowym rachunkiem nie jest Konto Internetowe (a więc najtańszy i najbardziej atrakcyjny rachunek). Takie konto trzeba otwierać od początku, wypełniając interaktywny formularz. Gdy klient ma przejściowo dwa rachunki, pracownik telecentrum może pomóc w przeniesieniu między nimi danych o kontrahentach. Można to też zrobić samodzielnie, z poziomu bankowości internetowej. Jednak już stałe zlecenia i polecenia zapłaty trzeba definiować od nowa.

Jedno ze starych kont w ING można bezpłatnie zamienić na Konto Direct (oferujące m.in. bezpłatne wypłaty ze wszystkich bankomatów) i zachować przy tym dotychczasowy numer. Dyspozycję można wydać w oddziale lub w serwisie internetowym, po zalogowaniu się na dotąd posiadany rachunek. Nowy cennik zaczyna obowiązywać od kolejnego miesiąca. Wyjątkiem są transakcje kartowe. Z bezprowizyjnych bankomatów można korzystać natychmiast po dokonaniu zmiany.

Mało elastyczny dla starych klientów jest BZ WBK. Bez problemu i bez ponoszenia kosztów można przekształcić konto młodzieżowe (Konto 30) na rachunek innego typu. Jeśli klient, który posiada inne konto osobiste, zainteresuje się nowym produktem, musi zamknąć stary rachunek i otworzyć kolejny, z innym numerem. Operacja jest bezpłatna, a bank deklaruje pomoc przy przeniesieniu zdefiniowanych zleceń i danych odbiorców.

[srodtytul]Zdarzają się opłaty[/srodtytul]

W Fortis Banku zmiany typu konta można dokonać z zachowaniem dotychczasowego numeru rachunku i całej historii i zdefiniowanych zleceń. Wystarczy podpisać aneks do umowy. Zmiana jest przeprowadzana bezpłatnie w ciągu jednego dnia.

Także w Alior Banku operacja jest bezpłatna i wykonywana od ręki w oddziale lub w Contact Center. Równie łatwo zmiany typu konta dokonuje się w Banku Pocztowym i Raiffeisen Banku. W Nordea Banku zmiana obowiązuje od następnego dnia po złożeniu wniosku, a bank za jej przeprowadzenie pobiera 10 zł. Natomiast Citi Handlowy liczy sobie za tę czynność 20 zł. Bank realizuje taką dyspozycję maksymalnie w ciągu czterech dni roboczych (zwykle już następnego dnia).

W BGŻ zmiana rachunku z tańszego na droższy jest bezpłatna, zaś z droższego na tańszy kosztuje 20 zł. Zmiana wchodzi w życie od nowego cyklu prowizyjnego. Także w BOŚ zmiana tańszego rachunku na droższy jest bezpłatna, zaś za ruch w drugą stronę trzeba zapłacić. Klienci rezygnujący z Konta Wyjątkowego na rzecz innego rachunku muszą się liczyć z wydatkiem 20 zł lub 50 zł w zależności od daty zawarcia umowy. Pekao SA ponad rok temu wprowadziło nową linię kont. Zamiana starego rachunku na nowy z zachowaniem numeru konta i jego wszystkich parametrów jest możliwa pod warunkiem, że nowy ROR oferuje podobną lub większą funkcjonalność niż stary. Operacja jest wykonywana bez opłat. Nie da się natomiast zamienić konta na prostsze i tańsze. Trzeba zamknąć rachunek i otworzyć kolejny, z nowym numerem.

Przeniesienie rachunku między bankami w praktyce jest dość skomplikowane. Choć od początku roku obowiązuje rekomendacja ZBP, która miała uprościć tę operację, tak naprawdę w niewielkim stopniu ułatwiła ona życie klientom instytucji finansowych.

Wszystko z powodu obowiązującego w Polsce systemu numeracji kont bankowych. Cyfry od trzeciej do piątej jednoznacznie wskazują bank, który prowadzi dany rachunek. Przeprowadzka między dwiema instytucjami musi więc oznaczać zamknięcie konta w jednym banku i otwarcie w innym, już z numerem przypisanym do tego drugiego. System działa zatem inaczej niż u operatorów telefonii komórkowej, którzy odebranego konkurencji klienta mogą przejąć wraz z jego dotychczasowym numerem telefonu.

Pozostało jeszcze 84% artykułu
Ekonomia
Brak wody bije w konkurencyjność
Ekonomia
Kraina spierzchniętych ust, kiedyś nazywana Europą
Ekonomia
AI w obszarze compliance to realna pomoc
Ekonomia
W biznesie nikt nie może iść sam
Ekonomia
Oszczędna jazda – techniki, o których warto pamiętać na co dzień