Banki już nie inwestują w kosztowne sieci oddziałów

Od początku roku liczba oddziałów własnych najbardziej, o 34, zmniejszyła się w Banku BPH

Publikacja: 18.10.2010 03:36

Niekwestionowani liderzy to wciąż PKO BP i Pekao. Najwięcej oddziałów otworzyły Alior Bank i BGŻ.

Niekwestionowani liderzy to wciąż PKO BP i Pekao. Najwięcej oddziałów otworzyły Alior Bank i BGŻ.

Foto: Rzeczpospolita

Od początku roku liczba oddziałów własnych w 24 ankietowanych przez nas bankach spadła łącznie o 25. Najbardziej, bo o

34 placówki własne, zmniejszył swoją sieć Bank BPH, Bank Handlowy o 29, a Kredyt Bank o 19. Po kilkanaście placówek zamknęły także PKO BP oraz Pekao, ale biorąc pod uwagę wielkości ich sieci, nie są to duże zmiany. W tym czasie znaczący wzrost liczby placówek własnych miał miejsce jedynie w Alior Banku i Banku BGŻ.

Banki zamykające oddziały najczęściej nazywają to optymalizacją sieci.

– Ostatni kryzys, podczas którego spadła sprzedaż produktów, zmusił banki do cięcia kosztów. Poza tym w największych miastach nasycenie placówkami jest często większe niż w krajach Europy Zachodniej

– ocenia Michał Sobolewski, analityk IDM. Koszt otwarcia oddziału własnego to nawet 0,5 – 1 mln zł.

– W kolejnych miesiącach nowe placówki będą powstawać w mniejszych miejscowościach, a banki będą się koncentrować na poszerzaniu sieci franczyzowych – dodaje Sobolewski. Taką tendencję widać już teraz. Placówki partnerskie prowadzone są przez przedsiębiorców i nie generują dla banków znaczących kosztów, choć każdy ma inny model biznesowy.

Bank Zachodni WBK tylko we wrześniu uruchomił placówki partnerskie w ośmiu miejscowościach, a do końca roku przybędzie jeszcze kolejnych 27. Łącznie na koniec roku będzie ich 120. Bank wprowadził niedawno nowy system wynagrodzeń dla franczyzobiorców. Zależy m.in. od liczby zgromadzonych punktów, którymi premiowana jest sprzedaż konkretnych produktów.

Meritum, który niedawno rozpoczął budowę sieci partnerskiej, ten rok zamknie liczbą blisko 50. – Uruchomiliśmy już 24 placówki partnerskie, a do stycznia 2011 r. zamierzamy podwoić liczbę punktów sprzedaży – zapowiada Jacek Biskup, dyrektor ds. projektów placówek franczyzowych Meritum Banku. Dodaje, że koszty uruchomienia placówki są zależne od wielkości lokalu i wynoszą od 20 do 40 tys. zł, a najefektywniejsi partnerzy wygenerowali w pierwszym miesiącu pracy sprzedaż gwarantującą zwrot zainwestowanych środków. Eurobank przekształcił 14 placówek własnych w partnerskie.

– Celem było dostosowanie efektywności kosztowej tych placówek do lokalnego rynku. Skorzystaliśmy z franczyzy, która jest sprawdzonym modelem biznesowym – przyznaje Anna Kula z Eurobanku. DnB NORD rozwija zaś sieć agencji bankowych Monetia zajmującą się przyjmowaniem płatności za rachunki (wkrótce poszerzy zakres usług) i liczba punktów zwiększyła się z 350 do 400.

Od początku roku liczba oddziałów własnych w 24 ankietowanych przez nas bankach spadła łącznie o 25. Najbardziej, bo o

34 placówki własne, zmniejszył swoją sieć Bank BPH, Bank Handlowy o 29, a Kredyt Bank o 19. Po kilkanaście placówek zamknęły także PKO BP oraz Pekao, ale biorąc pod uwagę wielkości ich sieci, nie są to duże zmiany. W tym czasie znaczący wzrost liczby placówek własnych miał miejsce jedynie w Alior Banku i Banku BGŻ.

Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy