Reklama

Chińczycy kupują coraz mniej zegarków. Swatch liczy straty

Sprzedaż szwajcarskiego koncernu Swatch spadła bardziej niż oczekiwano w pierwszej połowie 2025 roku — poinformowała spółka. Producent zegarków nadal odczuwa spadek sprzedaży na kluczowym dla siebie rynku chińskim – informuje Reuters.

Publikacja: 17.07.2025 22:12

Sklep Swatch przy Russell Street w dzielnicy Causeway Bay w Hongkongu w Chinach

Sklep Swatch przy Russell Street w dzielnicy Causeway Bay w Hongkongu w Chinach

Foto: Chan Long Hei/Bloomberg

Producent zegarków Swatch oraz właściciel marek Omega, Longines i Tissot, podał, że jego przychody za pierwsze półrocze, przeliczone po stałych kursach walutowych, wyniosły 3,06 mld franków szwajcarskich (niespełna 14 mld złotych), co oznacza spadek o 7,1 proc. w porównaniu do ubiegłego roku. To poniżej 3,2 mld franków oczekiwanych przez analityków z ankiety LSEG.

Czwartkowe notowania Swatcha zakończyły się wzrostem o 2,7 proc. do 140,85 franków, po tym jak kurs firmy urósł tego dnia nawet o 5,4 procent.

Czytaj więcej

Swatch pozywa Malezję za konfiskatę tęczowych zegarków

Cła Trumpa i spadek sprzedaży w Chinach wpływają na wynik Swatcha

Analityk Vontobel, Jean-Philippe Bertschy, przypisał ten wzrost „dostrzegalnemu dnu” w Chinach oraz wzrostowi w kluczowych regionach, jak Stany Zjednoczone, choć akcje i tak są w tym roku około 15 procent poniżej poziomu otwarcia.

Firma, która oferuje 16 marek zegarków – od modeli kosztujących poniżej 100 franków (poniżej 500 złotych) do tych za ponad 40 000 franków (ponad 200 tys. złotych) — wskazała, że spadek sprzedaży wynika głównie ze słabości w Chinach, podczas gdy inne regiony osiągnęły rekordowe wyniki, w tym Ameryka Północna z dwucyfrowym wzrostem przychodów.

Reklama
Reklama

Czytaj więcej

Omega x Swatch Speedmaster MoonSwatch 1965: hołd dla legendy

To pierwsze wyniki Swatcha od ogłoszenia ceł przez administrację Donalda Trumpa, które umocniły franka szwajcarskiego, czyniąc eksport zegarków ze Szwajcarii droższym dla zagranicznych nabywców. Spółka odnotowała negatywny wpływ kursowy w wysokości 113 mln franków, co przy obecnych kursach przełożyło się na spadek przychodów o 10,4 procent.

Swatch mógł stracić nawet połowę przychodów w ostatnich 2 latach

Zysk operacyjny za półrocze zmalał niemal o 67 proc. rok do roku, do 68 mln franków, a zysk netto skurczył się o 88 proc., do 17 mln franków.

Region Chiny, Hongkong i Makau odpowiadał za 24 procent sprzedaży. Swatch podał, że hurtowa sprzedaż w tym rejonie spadła o ponad 30 proc., częściowo z powodu zamknięcia sklepów zewnętrznych, a sprzedaż detaliczna zmniejszyła się o 15 procent.

Czytaj więcej

Kolekcja Swatch x ESA: Dzieła sztuki stworzone przez naturę

Grupa spodziewa się jednak poprawy warunków rynkowych w regionie Wielkich Chin w drugiej połowie roku – pisze agencja Reutera.

Reklama
Reklama

Analitycy Jefferies uważają, że przychody Swatcha w Chinach mogły w ciągu ostatnich dwóch lat zmniejszyć się nawet o połowę.

Producent zegarków Swatch oraz właściciel marek Omega, Longines i Tissot, podał, że jego przychody za pierwsze półrocze, przeliczone po stałych kursach walutowych, wyniosły 3,06 mld franków szwajcarskich (niespełna 14 mld złotych), co oznacza spadek o 7,1 proc. w porównaniu do ubiegłego roku. To poniżej 3,2 mld franków oczekiwanych przez analityków z ankiety LSEG.

Czwartkowe notowania Swatcha zakończyły się wzrostem o 2,7 proc. do 140,85 franków, po tym jak kurs firmy urósł tego dnia nawet o 5,4 procent.

Pozostało jeszcze 81% artykułu
/
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Reklama
Handel
Założyciel CCC: Już się nie potknę, jestem za blisko biznesu
Handel
Donald Trump ubiega się o utrzymanie ceł przez Sąd Najwyższy. Prosi o „szybką decyzję”
Handel
Komisja Europejska przyjęła umowę handlową z Mercosurem. Co przyniesie Unii?
Handel
Handlowy weekend nie tylko pod znakiem zeszytów. Polacy ruszają do sklepów
Handel
Forever 21 wraca do Chin. Amerykańska sieć bankrutowała już dwa razy
Reklama
Reklama