Reklama

Berlin i Londyn podpisały traktat Kensington. Największy od czasu II wojny światowej

W czwartek 17 lipca brytyjski premier Keir Starmer oraz kanclerz Niemiec Friedrich Merz podpisali dokument, który uznawany jest za największe porozumienie przewidujące ścisłą i szeroką współpracę w wielu dziedzinach.

Publikacja: 17.07.2025 20:37

Premier Wielkiej Brytanii Keir Starmer i kanclerz Niemiec Friedrich Merz

Premier Wielkiej Brytanii Keir Starmer i kanclerz Niemiec Friedrich Merz

Foto: Reuters, Stefan Rousseau

Uroczystość odbyła się w prestiżowym Muzeum Wiktorii i Alberta w Londynie, a sama umowa – znana już jako traktat Kensington – obejmuje wieloaspektowe zagadnienia, od obronności, przez migrację i ochronę klimatu, po turystykę i mobilność.

Wspólna obrona. Szczegółów dotyczących wojny na Ukrainie nie ujawniono

Porozumienie przewiduje ścisłą współpracę w dziedzinie obronności. Oba państwa zgodziły się na wzajemną pomoc w sytuacji ataku zbrojnego oraz planują wspólnie eksportować nowoczesny sprzęt wojskowy. W ramach tego sojuszu przewiduje się produkcję łączoną zaawansowanych pojazdów opancerzonych typu Boxer oraz myśliwców Typhoon.

Według oficjalnych informacji brytyjskiego rządu, te działania mają przyczynić się do wielomiliardowego wzrostu brytyjskiego eksportu sprzętu wojskowego w najbliższej dekadzie. Kraje zamierzają również wspólnie opracować precyzyjną broń dalekiego zasięgu o zasięgu powyżej 2000 kilometrów.

Czytaj więcej

Zamknąć dla migrantów zewnętrzne granice Unii? Drożyzna i destrukcja gospodarki

Podczas konferencji prasowej premier Keir Starmer i kanclerz Friedrich Merz zostali zapytani o stanowisko wobec konfliktu na Ukrainie. Merz potwierdził, że temat był omawiany, ale nie ujawnił szczegółów. Starmer podkreślił, że priorytetem jest doprowadzenie do negocjacji, które zaowocują bezwarunkowym zawieszeniem broni.

Reklama
Reklama

Wspólna walka z nielegalną migracją i przemytem ludzi

Umowa między Londynem i Berlinem zawiera także wspólne działania w walce z nielegalną migracją oraz przemytem ludzi. Brytyjskie służby mają teraz ułatwione możliwości współpracy z niemieckimi władzami w zakresie zwalczania przemytników wykorzystujących magazyny i składy łodzi przygotowywanych do przepraw przez Kanał La Manche. Ogromna część łodzi i silników używanych do nielegalnej przeprawy jest magazynowana właśnie w Niemczech, co potwierdził raport BBC z ubiegłego roku.

Kanclerz Merz zapowiedział, że do końca 2025 roku zostaną zmienione niemieckie przepisy, aby ułatwić ściganie takich zjawisk, bowiem obecnie migracja spoza Unii Europejskiej nie jest traktowana jako przestępstwo na terenie Niemiec. Dodatkowo w ramach szerszej europejskiej współpracy z Francją, Wielka Brytania wprowadza pilotażowy program „jeden za jednego”, polegający na przekazywaniu migrantów przybywających małymi łodziami do Francji w zamian za przyjmowanie osób ubiegających się o azyl.

Czytaj więcej

Polska powstrzymuje Niemcy. Kulisy międzynarodowej wojny na granicy

Z Berlina do Londynu pociągiem bez przesiadki

Istotną częścią porozumienia jest plan uruchomienia bezpośredniego połączenia kolejowego pomiędzy Londynem a Berlinem. Choć realizacja tej inwestycji planowana jest w perspektywie około dziesięciu lat, nie będzie wymagać budowy zupełnie nowej linii kolejowej. Zamiast tego, celem porozumienia jest usunięcie wszelkich barier formalnych i technicznych, które obecnie uniemożliwiają funkcjonowanie takiego połączenia. Powstanie specjalna grupa zadaniowa, która opracuje m.in. rozwiązania dotyczące kontroli granicznych, wzorowanych na systemie Eurostar ułatwiającym podróże między Wielką Brytanią a kontynentalną Europą przez Kanał La Manche.

Czytaj więcej

Jędrzej Bielecki: Populizm zabija strefę Schengen

W chwili obecnej podróż pociągiem z Londynu do Berlina wymaga najczęściej co najmniej jednej przesiadki – najpopularniejsze miasto na przesiadkę to Amsterdam lub Bruksela. Eurostar niedawno ogłosił wznowienie bezpośrednich rejsów do Frankfurtu i Kolonii, lecz na razie bez połączenia końcowego do Berlina. Nowa umowa ma zmienić tę sytuację i otworzyć pasażerom proste, szybkie oraz ekologiczne połączenie między sercami obu państw.

Reklama
Reklama

Poza kwestią połączenia kolejowego kraje uzgodniły też wdrożenie elektronicznych terminali granicznych – tzw. e-bramek, które  już od sierpnia 2025 roku mają ułatwić życie osobom często podróżującym. Będzie to ułatwienie szczególnie cenne dla biznesmenów, studentów i osób pracujących transgranicznie.

Uroczystość odbyła się w prestiżowym Muzeum Wiktorii i Alberta w Londynie, a sama umowa – znana już jako traktat Kensington – obejmuje wieloaspektowe zagadnienia, od obronności, przez migrację i ochronę klimatu, po turystykę i mobilność.

Wspólna obrona. Szczegółów dotyczących wojny na Ukrainie nie ujawniono

Pozostało jeszcze 93% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Reklama
Polityka
PEPFAR, „najskuteczniejszy program” walki z HIV/AIDS uniknął cięć Donalda Trumpa. Wśród Republikanów narastał bunt
Polityka
Ruch Donalda Trumpa. Zeznania w sprawie Jeffreya Epsteina staną się jawne?
Polityka
Biały Dom ujawnia informacje o zdrowiu Donalda Trumpa. Prezydent ściska zbyt wiele dłoni
Polityka
Dokąd Beniamin Netanjahu chce wysiedlić Palestyńczyków z Gazy?
Materiał Promocyjny
Sprzedaż motocykli mocno się rozpędza
Polityka
Trump reaktywuje słynne więzienie w Alcatraz? Prokurator generalna bada stan obiektu
Reklama
Reklama