Gwiazdka wygrywa z zajączkiem

Mniej niż jedna piąta pracowników dostaje dodatkowe bonusy na Wielkanoc, a w grudniu blisko 60 proc. Przedświąteczne obroty handlowców na wiosnę sięgają tylko ok. 60 procent kwot przed Bożym Narodzeniem

Publikacja: 23.04.2011 01:07

Gwiazdka wygrywa z zajączkiem

Foto: Fotorzepa, Radek Pasterski RP Radek Pasterski

 

Z badania przeprowadzonego przez ARC Rynek i Opinia wśród 907 firm na zlecenie firmy Sodexo wynika, że 56,9 proc. przedsiębiorstw wypłaca pracownikom dodatkowe, pozapłacowe świadczenia, np. bony na zakupy w grudniu przed Bożym Narodzeniem. Wielkanoc jest rzadszą okazją – wskazała ją tylko co piąta firma.

Dysproporcja z roku na rok się pogłębia. Rok wcześniej Boże Narodzenie było okazją do obdarowana pracowników w 53 proc. firm, a Wielkanoc w 26 proc.

– Przy okazji obecnych świąt transakcji opłacanych bonami było przynajmniej o połowę mniej niż w grudniu – mówi Ryszard Jaśkowski, wiceprezes KZRSS Społem.

– Wielkanoc generuje w branży znacznie mniejsze obroty, rzędu 12 – 13 mld zł, wobec ponad 20 mld zł w przypadku Bożego Narodzenia – dodaje Andrzej Faliński, dyrektor generalny Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji.

– Przed Wielkanocą kupujemy więcej żywności, natomiast w grudniu są to głównie prezenty. Transakcji opłacanych bonami też jest wtedy znacznie więcej – mówi Michał Sikora, rzecznik Tesco.

Choć przyznawanie pracownikom dodatkowych bonusów pokazuje znaczenie świąt dla gospodarki, to zmienia się ich charakter. Po zmianie w 2009 r. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z podatku zwolnione są świadczenia pracodawcy na rzecz pracownika (np. z funduszu socjalnego) do 380 zł rocznie, ale tylko w gotówce. Dlatego tradycyjne bony są obecnie opodatkowane i z ich wydawania zrezygnowało zwłaszcza wielu mniejszych emitentów jak izby gospodarcze.

– Wcześniej w ten sposób lokalnie można było wspierać handel. Choć zmiana prawa miała nam pomóc, okazało się zupełnie odwrotnie – mówi szef jednej z regionalnych sieci.

Jednak mimo to firmy na różnego typu świadczenia pozapłacowe wydają coraz więcej – w 2010 r. było to 801 zł na osobę. To ponad 7 proc. więcej niż rok wcześniej.

– Ponad 22 proc. ankietowanych firm deklaruje podniesienie wydatków na benefity pozapłacowe w tym roku. Budżety wzrosną średnio o 3,7 proc. – mówi Robert Lech, dyrektor generalny Sodexo Motivation Solutions.

Po zmianie prawa i opodatkowaniu bonów coraz więcej firm woli świadczenia w gotówce, jednak mają do wyboru także inne rozwiązania. Choćby karty z możliwością kolejnych doładowań. Takie świadczenia do 380 zł rocznie z podatku są zwolnione. – Ponad 69 proc. firm zatrudniających więcej niż 49 pracowników decyduje się na kupony, karty przedpłacone czy paczki – wskazuje Robert Lech.

Kongregacja Handlowo-Przemysłowa nadal stara się o zmianę niekorzystnego prawa. – Złożyliśmy do Trybunału Konstytucyjnego wniosek o zbadanie tej ustawy – wyjaśnia jej prezes Jan Rakowski.

masz pytanie, wyślij e-mail do autora p.mazurkiewicz@rp.pl

Święta w sklepie

Po zachowaniach konsumentów widać, że każda okazja jest dobra do uzasadnienia większych wydatków. Z badań Pentora wynika, że statystyczna rodzina na tegoroczną Wielkanoc wyda ok. 380 zł, czyli ponad 30 proc. więcej niż rok wcześniej. Z kolei Deloitte podaje, że w przypadku Bożego Narodzenia to aż 1,8 tys. zł. Jednak większą część tej kwoty pochłaniają zakupy prezentów.

Z badania przeprowadzonego przez ARC Rynek i Opinia wśród 907 firm na zlecenie firmy Sodexo wynika, że 56,9 proc. przedsiębiorstw wypłaca pracownikom dodatkowe, pozapłacowe świadczenia, np. bony na zakupy w grudniu przed Bożym Narodzeniem. Wielkanoc jest rzadszą okazją – wskazała ją tylko co piąta firma.

Dysproporcja z roku na rok się pogłębia. Rok wcześniej Boże Narodzenie było okazją do obdarowana pracowników w 53 proc. firm, a Wielkanoc w 26 proc.

Pozostało 85% artykułu
Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy