Ponad połowa Polaków (56 proc.) ma zaufanie do banku, z którego usług korzysta, a jednocześnie mniej bo tylko 41 proc. ankietowanych deklaruje, że ufa bankom jako całemu sektorowi. Dla porównania do NBP ma zaufanie 50 proc. ankietowanych, do GPW 22 proc., a do funduszy emerytalnych 20 proc. Polaków. Natomiast Spółdzielczym Kasom Oszczędnościowo-Kredytowym ufa 19 proc. - wynika z badać instytutu Pentor, wykonanych na zlecenie Związku Banków Polskich.
Jednocześnie, duża grupa, bo aż 45 proc. osób odczuło wzrost cen usług bankowych w ostatnim roku. Przeciwnego zdania jest tylko 7 proc. ankietowanych.
Blisko 1/3 ankietowanych uważa, że wzrosła dostępność usług bankowych dla przeciętnego Polaka.
Spadek dostępności usług odczuło tylko 15 proc. Taki wynik może oznaczać, że niewielka grupa odczuła utrudnienie w dostępie do produktów kredytowych. Komisja Nadzoru Finansowego wprowadziła ostrzejsze regulacje dotyczące kryteriów oceny zdolności kredytowej. Więcej pozytywnych niż negatywnych opinii dotyczy jakości obsługi, 30 proc. respondentów uważa, że w ostatnich 12 miesiącach nastąpiła w tej dziedzinie poprawa, a pogorszenie jakości obsługi odczuło 8 proc. badanych osób.
Jednocześnie zbadano także opinie na temat sektora bankowego wśród przedstawicieli tej branży. W opinii 80 proc. bankowców dostępność usług bankowych dla przeciętnego Polaka wzrosła, a tylko 5 proc. uważa że zmalała w ciągu roku.