Jak odzyskać zapomniane login i hasło do e-bankowości

Loginu i hasła do systemu bankowości internetowej dobrze jest nauczyć się na pamięć. Zapisywanie ich na kartce czy w notatniku wiąże się z ryzykiem, że ktoś niepowołany pozna poufne dane

Publikacja: 13.08.2011 08:00

Jak odzyskać zapomniane login i hasło do e-bankowości

Foto: Fotorzepa, MW Michał Walczak

Jest i inne zagrożenie: gdy taka kartka zginie, posiadacz konta będzie miał trudności z dostaniem się do swoich pieniędzy przez Internet.

Sposób postępowania w takiej sytuacji zależy od procedur obowiązujących w banku prowadzącym rachunek, ale i od tego, jakich danych nie pamięta klient. Login jest zapisany w bankowych bazach i w każdej chwili można go odzyskać. Natomiast hasło nie jest przechowywane w jawnej postaci, dlatego nie da się go odtworzyć. Konieczne więc będzie wyrobienie nowego.

Tylko część instytucji umożliwia rozwiązanie problemu drogą telefoniczną. Klienci licznej grupy banków będą musieli pofatygować się do oddziału. Tak działa np. ING, w którym poufnych danych nie da się odtworzyć po kontakcie z telecentrum. Można je odebrać w dowolnej placówce albo przez Internet zamówić wysyłkę na adres korespondencyjny.

Podobne zasady obowiązują w BOŚ i Millennium: taką sprawę można załatwić tylko w oddziale, po wylegitymowaniu się dowodem tożsamości. Są i rozwiązania pośrednie, na przykład klienci Polbanku po nowe hasło muszą się wybrać do placówki, natomiast dowiedzieć się o zapomniany login mogą przez telefon.

Nietypowe rozwiązanie, oparte o zdalne kanały komunikacji, proponuje natomiast Citi Handlowy. Jeśli tylko klient pamięta swoje odpowiedzi na pytania kontrolne, może sam odtworzyć login przez Internet. Innym sposobem jest kontakt z pracownikiem telecentrum.

Sytuacja klientów BPH zależy od tego, z czyich usług korzystali przed połączeniem z GE Money. Klienci korzystający z systemu internetowego GE Money mogą odzyskać login i zdefinować nowe hasło zdalnie. Takiej możliwości nie mają użytkownicy systemu Sez@m - jeśli zapomną swój login, mogą go odzyskać jedynie w oddziale. Bank zaznacza jednak, że w 90 proc. przypadków loginem klienta jest jego numer z umowy, można go więc odczytać z papierowego dokumentu.

Również w BZ WBK numer identyfikacyjny klienta znajduje się na papierowej umowie usług bankowości elektronicznej.

Kilka instytucji stara się ograniczyć ryzyko, że klient zapomni swój login. I tak w ING Banku Śląskim identyfikator składa się z pierwszych trzech liter imienia i nazwiska użytkownika oraz czterech losowo wygenerowanych cyfr - jest więc nieco prostszy do zapamiętania niż ciąg całkowicie przypadkowych znaków.

W BGŻ klient sam definiuje login i hasło, może więc wybrać takie identyfikatory, które łatwo mu będzie zapamiętać. Także w Citi Handlowym klient sam nadaje sobie login do systemu bankowości internetowej.

Operacje związane z odtworzeniem loginu lub wygenerowaniem nowego hasła zwykle są bezpłatne. Od tej zasady jest jednak kilka wyjątków. BNP Paribas inkasuje 20 zł za wydanie nośnika klucza prywatnego. W BOŚ trzeba zapłacić 5 zł za wydanie nowej koperty z hasłami dostępu 5 zł. Tyle samo pobiera PKO BP za  wydanie duplikatu numeru klienta (możliwe wyłącznie w oddziale) 5 zł.

Klienci Lukas Banku płacą po  po 3,5 zł za zmianę loginu i za wygenerowanie nowego hasła. Natomiast aż 95 zł kosztuje w tym banku wydanie nowego tokena, który jednak nie jest obowiązkowy. Z kolei klienci Kredyt Banku płacą 5 zł za wymianę karty, na której zapisany jest login do systemu bankowości internetowej.

Jest i inne zagrożenie: gdy taka kartka zginie, posiadacz konta będzie miał trudności z dostaniem się do swoich pieniędzy przez Internet.

Sposób postępowania w takiej sytuacji zależy od procedur obowiązujących w banku prowadzącym rachunek, ale i od tego, jakich danych nie pamięta klient. Login jest zapisany w bankowych bazach i w każdej chwili można go odzyskać. Natomiast hasło nie jest przechowywane w jawnej postaci, dlatego nie da się go odtworzyć. Konieczne więc będzie wyrobienie nowego.

Pozostało 84% artykułu
Ekonomia
Witold M. Orłowski: Słodkie kłamstewka
Ekonomia
Spadkobierca może nic nie dostać
Ekonomia
Jan Cipiur: Sztuczna inteligencja ustali ceny
Ekonomia
Polskie sieci mają już dosyć wojny cenowej między Lidlem i Biedronką
Ekonomia
Pierwsi nowi prezesi spółek mogą pojawić się szybko