Została udostępniona przez Urząd Zamówień Publicznych pod adresem www.ekatalogi.uzp.gov.pl
Celem eKatalogów jest ułatwienie obu stronom dostępu do transakcji rynku zamówień publicznych poniżej kwot zobowiązujących do stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych, tj. w przypadku większości zamawiających kwoty nieprzekraczającej 30.000 Euro. eKatalogi są sklepem internetowym, w którym w przejrzysty i zapewniający konkurencyjność sposób kupować mogą jednostki budżetowe. Obecnie na Platformie zarejestrowanych jest ponad 350 instytucji – między innymi urzędy administracji samorządowej i centralnej ale też np. szpitale i przychodnie, ośrodki pomocy społecznej, jednostki policji i straży pożarnej.
Dzięki Platformie eKatalogi Wykonawcy uzyskali możliwość prezentowania i sprzedaży swoich produktów oraz usług. Co istotne, ani za wystawienie swojej oferty, ani za zrealizowane przez eKatalogi transakcje nie są pobierane żadne opłaty. Dzięki Platformie przedsiębiorcy mogą nawiązać współpracę z nowymi kontrahentami z całej Polski, niezależnie od miejsca działalności firmy. Platforma umożliwia również import do Systemu posiadanych przez przedsiębiorców katalogów produktów. Ta funkcjonalność pozwala użytkownikom na masowe zamieszczenie oferty, maksymalnie do 10 000 produktów. Wykonawca, który chce skorzystać z tej funkcjonalności pobiera z platformy pusty Formularz produktu, wypełnia go i importuje dane na Platformę eKatalogi. Formularz ten jest pustym szablonem w formacie XLS lub CSV, i zawiera wszystkie uniwersalne pola do wypełnienia, np. nazwa produktu, numer seryjny, cena. Istnieje również możliwość dołączenia zdjęć.
Zamawiający na Platformie eKatalogi mogą nie tylko kupić produkt bądź usługę tam dostępną, ale mają też możliwość wysłania zapytania ofertowego do zarejestrowanych firm. Narzędzie wyposażone jest także w wyszukiwarkę ułatwiającą znalezienie interesującej oferty m.in. poprzez nazwę handlową, słowo kluczowe czy kategorię. Wyszukane karty produktów można posortować wg wybranego kryterium, a także porównać - maksymalnie cztery oferty w jednym oknie. Ważną funkcją jest dokumentowanie procesu zakupu – Platforma posiada funkcjonalność ułatwiającą tę czynność. Panel zarządzania zamówieniem umożliwia przygotowanie za pomocą jednego przycisku raportu zawierającego dane Zamawiającego i Wykonawcy oraz informacje na temat realizowanego zamówienia (sposób i termin płatności, datę przyjęcia do realizacji i odbioru). Raport z procedury zakupowej zawiera również informacje o procesie wyszukiwania i porównywania produktów, a jeśli Zamawiający wysyłał przez Platformę zapytanie ofertowe, dokument ten będzie zawierał dodatkowo informacje związane z jego przebiegiem (data wysłania, termin udzielenia odpowiedzi, lista Wykonawców, do których zostało skierowane, oraz wykaz tych, którzy udzielili odpowiedzi). Raport można zapisać w formacie PDF, jest on również przechowywany na Platformie eKatalogi.
Platforma eKatalogi ułatwia komunikację między użytkownikami - Zamawiający i Wykonawcy mogą dzięki temu porozumiewać się ze sobą nie tylko w trakcie wysyłania i zatwierdzania zamówień, ale również w toku całego procesu realizacji transakcji.