Co zmieni się na egzaminie ósmoklasisty w 2025 roku? Informator CKE

Centralna Komisja Egzaminacyjna opublikowała informację o zmianach, jakie planuje wdrożyć w 2025 roku na egzaminie ósmoklasisty. Zmiany te wynikają z publikacji rozporządzeń Ministra Edukacji zmieniających podstawę programową kształcenia ogólnego dla 18 przedmiotów w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych.

Publikacja: 01.09.2024 09:08

Egzamin ósmoklasisty

Egzamin ósmoklasisty

Foto: PAP/Lech Muszyński

Tekst powstał we współpracy z Wydawnictwami Szkolnymi i Pedagogicznymi SA

Język polski

Nie planuje się zmian w formacie arkusza egzaminacyjnego stosowanego w latach 2021–2024:

1) część pierwsza – dwa teksty (literacki i nieliteracki, z zastrzeżeniem że tekst literacki nie musi być fragmentem lektury obowiązkowej) oraz zadania do nich, w tym zadania dotyczące treści i problematyki lektur obowiązkowych

2) część druga – wypracowanie; uczeń wybiera jeden temat spośród dwóch podanych w arkuszu; możliwe formy wypowiedzi: rozprawka, opowiadanie (formy obecne na każdym egzaminie ósmoklasisty od 2019 r.) oraz przemówienie.

Zadania w pierwszej części arkusza mogą dotyczyć lektur obowiązkowych:

1) z klas IV–VI: w roku szkolnym 2024/2025 oraz 2025/2026 zadania w części I arkusza, które będą dotyczyły lektur obowiązkowych dla klas IV–VI, będą odnosić się wyłącznie do fragmentu lektury zamieszczonego w arkuszu egzaminacyjnym, nie będą sprawdzały znajomości treści lub problematyki całej lektury obowiązkowej.

2) z klas VII–VIII: pozycji książkowych poznawanych w całości, krótkich utworów literackich poznawanych w całości oraz utworów literackich poznawanych we fragmentach.

W latach 2025–2028 w wypracowaniu uczeń będzie mógł się odwołać do dowolnej lektury obowiązkowej określonej w podstawie programowej z 2017 r. (a więc również do tych tekstów, które zostały wykreślone w podstawie programowej z 2024 r.).

Lista lektur, do których zdający będzie mógł się odwołać, została zamieszczona w Informatorze egzaminacyjnym i przedstawia się następująco:

Klasy IV–VI Lektury obowiązkowe (pozycje książkowe poznawane w całości)

1) Jan Brzechwa, Akademia Pana Kleksa

2) Janusz Christa, Kajko i Kokosz. Szkoła latania (komiks)

3) Clive Staples Lewis, Opowieści z Narnii. Lew, czarownica i stara szafa

4) Ferenc Molnár, Chłopcy z Placu Broni 5) John Ronald Reuel Tolkien, Hobbit, czyli tam i z powrotem.

Klasy VII i VIII Lektury obowiązkowe (pozycje książkowe poznawane w całości)

1) Charles Dickens, Opowieść wigilijna

2) Aleksander Fredro, Zemsta

3) Aleksander Kamiński, Kamienie na szaniec

4) Adam Mickiewicz, Dziady część II

5) Antoine de Saint-Exupéry, Mały Książę

6) Juliusz Słowacki, Balladyna.

Krótkie utwory literackie poznawane w całości, utwory literackie poznawane we fragmentach i utwory poetyckie

1) Jan Kochanowski, wybór fraszek, wybrana pieśń, treny VII i VIII

2) Adam Mickiewicz, Reduta Ordona, Świtezianka, Pan Tadeusz (księgi: I, II, IV, X, XI, XII)

3) Sławomir Mrożek, Artysta 4) Henryk Sienkiewicz, Latarnik, Quo vadis (fragmenty)

5) Stefan Żeromski, Syzyfowe prace (fragmenty).

Inne utwory literackie, do których uczeń może odwołać się w wypracowaniu

Klasy IV–VI Krótkie utwory literackie poznawane w całości, utwory literackie poznawane we fragmentach i utwory poetyckie, których znajomość nie będzie sprawdzana na egzaminie ósmoklasisty

1) René Goscinny, Jean-Jacques Sempé, Mikołajek (wybór opowiadań)

2) Ignacy Krasicki, wybrane bajki

3) Adam Mickiewicz, Pan Tadeusz (wybrane fragmenty, inne niż księgi: I, II, IV, X, XI, XII)

4) Józef Wybicki, Mazurek Dąbrowskiego

5) wybrane mity greckie, w tym mit o powstaniu świata oraz mity o Prometeuszu, o Syzyfie, o Demeter i Korze, o Dedalu i Ikarze, o Heraklesie, o Tezeuszu i Ariadnie

6) Biblia: stworzenie świata i człowieka oraz wybrane przypowieści ewangeliczne, w tym o talentach, o miłosiernym Samarytaninie

7) wybrane podania i legendy polskie 8) wybrane baśnie polskie i europejskie.

Utwory literackie wykreślone w podstawie programowej z 2024 r., do których uczeń może odwołać się w wypracowaniu w latach 2025–2028

Klasy IV–VI

1) Charles Perrault, Kopciuszek

2) Adam Mickiewicz, Powrót taty, Pani Twardowska

3) Bolesław Prus, Katarynka

4) Aleksander Puszkin, Bajka o rybaku i rybce

5) Henryk Sienkiewicz, W pustyni i w puszczy

6) Juliusz Słowacki, W pamiętniku Zofii Bobrówny

7) legendy polskie: o Lechu, o Piaście, o Kraku i Wandzie

8) mit o Orfeuszu i Eurydyce

9) przypowieści: o siewcy, o pannach roztropnych.

Klasy VII i VIII

1) Jan Kochanowski, treny I i V

2) Ignacy Krasicki, Żona modna

3) Adam Mickiewicz, Śmierć Pułkownika, wybrany utwór z cyklu Sonety krymskie, Pan Tadeusz (księgi: III, V, VI, VII, VIII, IX)

4) Melchior Wańkowicz, Tędy i owędy (wybrany reportaż).

Maksymalna liczba punktów możliwych do uzyskania: 45 punktów (jak w latach 2021–2024).

Czytaj więcej

Egzamin ósmoklasisty będzie łatwiejszy. Ale całkowitej jego likwidacji MEN nie planuje

Matematyka

Planuje się powrót do formatu arkusza egzaminacyjnego stosowanego w roku 2019 i 2020, tj.:

1) 15 zadań zamkniętych (jak w latach 2021–2024)

2) 6 zadań otwartych (w latach 2021–2024 w arkuszu były 4 zadania otwarte).

Maksymalna liczba punktów możliwych do uzyskania: 30 punktów (jak w roku 2019 i 2020).

Od roku 2025 r. w przypadku egzaminu ósmoklasisty z matematyki planuje się wdrożyć e-ocenianie.

Język obcy nowożytny

Nie planuje się zmian w formacie arkusza egzaminacyjnego stosowanego w latach 2021–2024:

1) pięć części arkusza: rozumienie ze słuchu, rozumienie tekstów pisanych, znajomość funkcji językowych, znajomość środków językowych, wypowiedź pisemna

2) odsetek punktów za rozwiązanie zadań otwartych: ok. 40%.

W części sprawdzającej umiejętność tworzenia wypowiedzi pisemnej – uczeń tworzy tekst w formie e-maila lub wpisu na blogu, o długości od 50 do 120 wyrazów.

Oczekiwany średni poziom biegłości językowej (zgodnie z podstawą programową z 2024 r.): A2 (A2+ w zakresie rozumienia tekstu).

Zgodnie z harmonogramem egzamin ósmoklasisty będzie przeprowadzony w roku szkolnym 2024/2025:

1) w terminie głównym:

a) w maju – w szkołach dla dzieci i młodzieży oraz w szkołach dla dorosłych, w których nauka kończy się w semestrze wiosennym

b) w styczniu – w szkołach dla dorosłych, w których nauka kończy się w semestrze jesiennym

2) w terminie dodatkowym:

a) w czerwcu – w szkołach dla dzieci i młodzieży oraz w szkołach dla dorosłych, w których nauka kończy się w semestrze wiosennym

b) w maju – w szkołach dla dorosłych, w których nauka kończy się w semestrze jesiennym.

Informatory CKE dla poszczególnych przedmiotów można znaleźć na stronie: https://cke.gov.pl/egzamin-osmoklasisty/informatory/

Czytaj więcej

Uczniowie szybciej poznają informatory egzaminacyjne. Ma to związek ze zmianami podstaw programowych

Tekst powstał we współpracy z Wydawnictwami Szkolnymi i Pedagogicznymi SA

Język polski

Pozostało 99% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Sądy i trybunały
Absolwenci KSSiP w zawieszeniu, bo pominięto ich przy nominacjach
Nieruchomości
Ogródki działkowe nie zostaną zlikwidowane. Resort zmienia przepisy
W sądzie i w urzędzie
Pupil w KROPiK. Nowy obowiązek dla posiadaczy psów i kotów
Prawo karne
Jest kluczowa opinia ws. wypadku na S8, którą jechała sędzia Gersdorf
Prawo karne
"Frog", najbardziej znany polski pirat drogowy, ścigany listem gończym
Nieruchomości
Myśliwi kontra właściciele gruntów. Rząd chce chronić prawo własności