Wielton walczy ze słabnącym rynkiem

Przewoźnicy tną zakupy taboru, a Wielton tnie koszty na coraz trudniejszym rynku.

Publikacja: 20.11.2023 08:26

Wielton walczy ze słabnącym rynkiem

Foto: Grupa Wielton

Po trzech kwartałach 2023 roku Grupa Wielton zanotowała 10,5-procentowy spadek ilości sprzedanych pojazdów i zabudów do 15 684 sztuk. Przychody zmalały 0 2,1 proc. do 2,44 mld zł. Portfel zamówień na koniec kwartału zmalał do 6200 sztuk, gdy rok wcześniej tylko w Polsce i Wielkiej Brytanii klienci złożyli zamówienia na 7,5 tys. pojazdów. 

Grupa Wielton utrzymała jednak pozycję czołowego gracza branży naczepowej na większości kluczowych rynków, pomimo wyraźnego spowolnienia w europejskim sektorze transportowym. We Francji Spółka Fruehauf, z udziałami wynoszącymi 19,3 proc. utrzymała pozycję lidera tamtejszego rynku. Sprzedaż wyniosła 3 309 pojazdów, o 8,5 proc. mniej niż trzech kwartałach 2022 roku.  Skonsolidowane przychody firmy zwiększyły się rdr. o 2,4 proc., do 547,5 mln zł. Po trzech kwartałach pojawił się zysk EBITDA sięgający 5,7 mln zł. 

Czytaj więcej

Zbliża się rok przejęć, sezon otwiera Waberer’s

W Polsce z udziałami 14,5 proc. na miejscu trzecim uplasowała się spółka Wielton. Jej sprzedaż była na poziomie 3 822 sztuk pojazdów (spadek rdr. o 10,4 proc.). Przychody spółki w Polsce wyniosły 501,3 mln zł wobec 499,5 mln zł po trzech kwartałach 2022 r. (wzrost o 0,4 proc.). 

Brytyjska spółka Lawrence David zachowała drugie miejsce na rynku z udziałami na poziomie 12,5 proc. Sprzedaż pojazdów wyniosła 2 789 szt. (spadek o 21,3 proc. rdr.) przy przychodach na poziomie 427 mln zł, czyli o 5 proc. niższych niż przed rokiem. Niemieckie spółki Langendorf oraz Wielton GmbH spadły Na szóste miejsce, z piątego przed rokiem. Sprzedaż spółek spadła o 16,4 proc. do 1 289 sztuk. Skonsolidowane przychody Langendorf oraz Wielton GmbH w Niemczech zmalały o 18,3 proc., do 276,4 mln zł. 

Włoska spółka Viberti zwiększyła sprzedaż pojazdów o 8,2 proc. do 776 sztuk. Jej udziały w rynku włoskim, który zmniejszył się rdr. o 9,4 proc., wyniosły 7 proc. Zapewniło to jej piątą pozycję rynkową. Przychody firmy wyniosły 112,9 mln zł, zwiększyły się rdr. o 17,5 proc. 

Po trzech kwartałach spółka Guillén uplasowała się na dziewiątej pozycji, z udziałami w rynku hiszpańskim na poziomie 2,1 proc., wobec 3,4 proc. przed rokiem. Sprzedaż była na poziomie 305 szt. (spadek o 27,7 proc. rdr.). Przychody spółki w Hiszpanii zmalały o 13,7 proc., do 46,8 mln zł.

Czytaj więcej

Powybijane reflektory w polskich ciężarówkach i zastraszenia przewoźników

W pierwszych trzech kwartałach 2023 r. wynik EBITDA Grupy Wielton zwiększył się o 24,4 proc., rosnąc do poziomu 181,5 mln zł. Procentują inwestycje w automatyzację, marża EBITDA sięgnęła 7,4 proc. (5,8 proc. po w trzech kwartałach 2022 r.). Wysoka dyscyplina kosztowa sprawiła, że wskaźnik długu netto/EBITDA zachował bezpieczny poziom 2,18.  Grupa zanotowała zysk netto na poziomie 85,2 mln zł, (o 9,6 proc. niższy od zysku netto z pierwszych trzech kwartałów 2022 r.) wsparty pozytywnym zdarzeniem jednorazowym w postaci wypłaconego odszkodowania BI o wartości 13,5 mln zł. – W okresie tak wyraźnego spowolnienia rynkowego, skonsolidowane przychody ze sprzedaży Grupy osiągnęły poziom 2,44 mld zł (-2,1% r/r.). Po trzech kwartałach 2023 r. utrzymaliśmy pozycję czołowego gracza branży naczepowej na większości kluczowych rynkach europejskich. Biorąc pod uwagę spadek poziomu zamówień w obecnym czasie, swoje działania koncentrujemy głównie na skróceniu terminu dostaw do klientów oraz utrzymaniu wysokiej dyscypliny kosztowej – tłumaczy prezes zarządu Grupy Wielton Paweł Szataniak. 

Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego podkreśla w raportach, że spadki w rejestracjach naczep i przyczep obserwowane są od lutego. Segment naczep zmalał w październiku o 5,6 proc. i był to czwarty miesiąc malejących rejestracji. W październiku zarejestrowano 2 041 szt. W porównaniu z wrześniem rynek naczep wzrósł (+11,3%; +207 szt.).

Od początku 2023 roku zarejestrowano łącznie 20 373 naczep, o 3 proc. mniej w porównaniu do analogicznego okresu 2022 roku. 

Po trzech kwartałach 2023 roku Grupa Wielton zanotowała 10,5-procentowy spadek ilości sprzedanych pojazdów i zabudów do 15 684 sztuk. Przychody zmalały 0 2,1 proc. do 2,44 mld zł. Portfel zamówień na koniec kwartału zmalał do 6200 sztuk, gdy rok wcześniej tylko w Polsce i Wielkiej Brytanii klienci złożyli zamówienia na 7,5 tys. pojazdów. 

Grupa Wielton utrzymała jednak pozycję czołowego gracza branży naczepowej na większości kluczowych rynków, pomimo wyraźnego spowolnienia w europejskim sektorze transportowym. We Francji Spółka Fruehauf, z udziałami wynoszącymi 19,3 proc. utrzymała pozycję lidera tamtejszego rynku. Sprzedaż wyniosła 3 309 pojazdów, o 8,5 proc. mniej niż trzech kwartałach 2022 roku.  Skonsolidowane przychody firmy zwiększyły się rdr. o 2,4 proc., do 547,5 mln zł. Po trzech kwartałach pojawił się zysk EBITDA sięgający 5,7 mln zł. 

Drogowy
Niemcy ociągają się z wypłatą nienależnie pobranego myta
Drogowy
Przewoźnikom coraz ciężej spłacać raty leasingowe
Drogowy
Przewoźnicy nie chcą odszkodowań za zmowę cenową
Drogowy
Firmy transportowe rozpoczęły zwalnianie kierowców
Materiał Promocyjny
Dlaczego warto mieć AI w telewizorze
Drogowy
Małe szanse na zmiany w umowie transportowej z Ukrainą