Zadbać o satysfakcję i efektywność pracowników

Zbliżające się święta to czas, kiedy jak co roku skupiamy się na najbliższych nam osobach. To również moment, kiedy firmy myślą o pracownikach. Blisko co czwarty Polak chciałby mieć zapewnione przez pracodawcę posiłki w pracy w ramach benefitów pozapłacowych. Pyszne.pl for business to elastyczne rozwiązanie, które idealnie wpisuje się w te oczekiwania – mówi Przemysław Biedrzycki, Country Manager Corporate Solutions w Pyszne.pl.

Publikacja: 07.12.2023 12:00

Przemysław Biedrzycki, Country Manager Corporate Solutions w Pyszne.pl.

Przemysław Biedrzycki, Country Manager Corporate Solutions w Pyszne.pl.

Foto: materiały prasowe

Materiał partnera: Pyszne.pl

Wprowadzili państwo niedawno dodatek żywieniowy Pyszne.pl for business. Na czym polega ten benefit i czym się różni od innych tego typu produktów na rynku?

Przemysław Biedrzycki: To nowa, elastyczna forma dofinansowania posiłków dla pracowników, zwiększająca ich efektywność i zadowolenie. Jak pokazują badania wykonane przez Pyszne.pl we współpracy z firmą Mercer, prawie 50 proc. Europejczyków twierdzi, że posiłek to ważny moment w ich dniu pracy. Dzięki Pyszne.pl for business wychodzimy naprzeciw potrzebom zarówno pracowników, jak i pracodawców. Pomagamy firmom dostarczać smaczne jedzenie zgodnie z preferencjami każdego pracownika: do biura, podczas home office czy w trakcie służbowych wyjazdów. Wirtualną usługę poprzez aplikację Pyszne.pl łączymy z tradycyjną metodą płatności lub specjalną kartą płatniczą, która działa na całym świecie. Można więc zamawiać potrawy w aplikacji lub kupić gotowe produkty (np. sałatkę) w sklepie. Pracownicy mogą przy tym łączyć swoje zamówienia, aby zmniejszyć koszt dostawy. Z kolei pracodawca może, choć wcale nie musi, skorzystać z opcji „wirtualnego ogrodzenia” (tzw. geofencing) i wskazać, że zamówienia mają być składane tylko na wybrany adres – np. do biura lub na miejsce integracji.

Z perspektywy naszych klientów biznesowych olbrzymią zaletą usługi jest również fakt, że płatność uiszcza się dopiero na końcu okresu rozliczeniowego. Dzięki temu firma pokrywa jedynie wykorzystaną przez pracowników kwotę.

Czy planują, państwo, rozszerzyć tę usługę?

Pracujemy obecnie nad produktem, który nie tylko umożliwi kupno i dowóz gotowych potraw, ale pozwoli również zamówić przez aplikację Pyszne.pl dostawę zakupów spożywczych i innych artykułów codziennej potrzeby, w tym np. drobnej elektroniki.

Rynek benefitów pracowniczych wciąż się zmienia. Czego potrzebują pracownicy w 2023 roku i jakie dodatki budzą ich największe zainteresowanie?

Według 63 proc. Polaków najważniejszym posiłkiem w ciągu dnia jest obiad. Pracujący Polacy najczęściej jedzą go przy wspólnym stole z kolegami i koleżankami z firmy, na co wskazało aż 44 proc. respondentów naszego badania przeprowadzonego z firmą Mercer.

Co ciekawe, według 56 proc. respondentów jedzenie dostarcza energię do kontynuowania pracy. Nic dziwnego, że pracownicy chcieliby, aby benefity były związane właśnie z jedzeniem – codzienną dopłatą do posiłków, firmową stołówką lub wyposażeniem biurowej kuchni. Wartość całego rynku benefitów w naszym kraju, to ok. 18 mld zł, z czego ok. 1,5 mld zł to dofinansowanie posiłków. W obu przypadkach wartość ta stale rośnie od 2014 r. o prawie 15 proc. rocznie, a prognozy do 2030 r. są bardzo pozytywne.

Na satysfakcję oraz efektywność pracowników wpływa wiele rzeczy: atmosfera w pracy, work-life balance, odpowiedzialne rozłożenie obowiązków czy konstruktywny feedback. Niemniej jednak, czasem to benefity mogą odgrywać kluczową rolę, np. gdy kandydat do pracy musi wybrać spośród firm, które oferują identyczne warunki. Z mojego wieloletniego doświadczenia wynika, że dobrze dobrane dodatki są swoistą wizytówką pracodawcy. Aby się sprawdzały, powinny zaspokajać bieżące potrzeby zespołu, być dopasowane i zauważalne.

Z danych ZUS wynika, że pracodawcy chętnie korzystają ze zniżki na dofinansowanie żywienia.

W 2022 r. wartość ulgi podatkowej została podniesiona ze 192 zł do 300 zł na pracownika, a od 1 września 2023 wynosi już 450 zł. Mówimy tutaj o ponad 400 tys. pracowników. W związku z tym pracodawcy mogą oszczędzić miliony złotych rocznie, wprowadzając benefit żywieniowy o wartości np. 300 czy 400 zł.

Z naszej oferty korzysta na razie kilkaset firm, zatrudniających tysiące pracowników. Średnia miesięczna wartość dofinansowania posiłków to na ten moment ok. 250 zł na osobę. Większość firm finansuje około 60 proc. wartości zamówień pracowników, ale w przypadku niektórych jest to nawet 100 proc.

W wielu firmach wciąż nie ma jednak żadnych benefitów. Czy w przyszłości dodatkowe świadczenia na rzecz pracowników staną się koniecznością?

Jeszcze dekadę temu benefity pracownicze pełniły przede wszystkim rolę bonusu. Dziś pracodawcy, chcąc przyciągnąć i zatrzymać najlepszych pracowników, poszukują rozwiązań, które zbudują zaangażowanie i zmotywują ich do pozostania w firmie. Benefity zaczęły być postrzegane jako inwestycja w rozwój przedsiębiorstwa i wzmocnienie jego wizerunku na rynku pracy.

Co właściwie jedzą pracownicy dużych firm? Jakie są ich nawyki żywieniowe?

Ogólnie pracownicy w naszym kraju najchętniej jedzą oraz zamawiają do pracy dania kuchni polskiej. Pracujący warszawiacy mają bardziej zróżnicowane preferencje, bo z podobną częstotliwością wybierają kuchnię polską, dania włoskie oraz azjatyckie.

Najpopularniejszym benefitem związanym z jedzeniem jest obecnie nielimitowany dostęp do kawy i herbaty w miejscu pracy. Dostęp do firmowej kantyny czy stołówki dotyczy 17 proc. Polaków. Natomiast najbardziej preferowanym benefitem związanym z posiłkami w pracy są zdecydowanie bony do restauracji i vouchery na jedzenie na wynos. Aż dwóch na trzech Polaków chciałoby je otrzymywać od swojego pracodawcy. Duży potencjał mają również: dostęp do świeżych owoców, dopłaty do posiłków oraz darmowy lunch raz w tygodniu.

Zbliżające się święta to tradycyjny czas prezentów – również tych od pracodawców. Jakie benefity sprawdzą się w tym przypadku lepiej od premii świątecznej?

Z badania Katalogu Marzeń wynika, że aż 97 proc. badanych pozytywnie odbiera dawanie prezentów przez pracodawców. Z uwagi na polskie tradycje zupełnie nie dziwi fakt, że najczęściej obdarowujemy pracowników w święta Bożego Narodzenia.

Najczęściej są to upominki w formie bonów podarunkowych, premii czy personalizowanych prezentów z życzeniami, takich jak zestawy ze słodyczami czy kosmetykami. Mogłoby się wydawać, że pracownicy powinni być zadowoleni, jednak bardzo często jest inaczej. Coraz częściej oczekują oni od pracodawców prezentów o wyższej wartości. Wśród badanych pojawiły się również głosy, że firmowe prezenty świąteczne czasem są po prostu nietrafione.

Okazuje się, że pracodawcy nie pytają zatrudnianych osób o preferencje dotyczące prezentów. Według informacji opublikowanych przez Business Insider aż 75 proc. firm twierdzi, że zna oczekiwania swoich pracowników w tym aspekcie. Analiza danych pokazuje jednak, jak często mija się to z prawdą. Jeśli pracodawcy zależy na zadowoleniu swojego zespołu, warto rozpocząć dialog, by poznać oczekiwania pracowników i ich zróżnicowane preferencje.

Jak powiązane jest jedzenie i praca?

Przede wszystkim jedzenie wpływa na poziom energii potrzebnej do pracy. Dodatkowo prawie połowa pracujących Polaków twierdzi, że uczucie głodu sprawia im dyskomfort, a dzięki przerwie na jedzenie mogą odpocząć. Obecnie posiłki w firmie najczęściej spożywane są przy wspólnym stole. Jest to też najbardziej preferowany sposób jadania w pracy.

Pracujący warszawiacy mają natomiast inne zwyczaje – w ich przypadku częściej zdarza się spożywanie posiłków samemu, przed komputerem. Jednocześnie zarówno wśród ogółu pracujących Polaków, jak i mieszkańców Warszawy, jedna na pięć osób chciałaby móc wyjść na lunch do restauracji.

Czego oczekują pracownicy od pracodawców w 2023 r.? Jak zmienią się te oczekiwania w przyszłym roku?

Najbardziej preferowane przez Polaków benefity pozapłacowe są związane z opieką zdrowotną oraz dodatkowym wynagrodzeniem. Blisko co czwarty Polak (a ponad jedna trzecia warszawiaków) chciałby mieć zapewnione przez pracodawcę posiłki w pracy.

Dodatkowo coraz większe znaczenie dla pracowników ma równowaga między życiem prywatnym i zawodowym, którą pomaga im zachować m.in. praca zdalna w elastycznym wymiarze godzin. Biorąc pod uwagę nowe okoliczności, dbanie o dobrobyt pracowników stało się bardzo silnym trendem na rynku benefitów pracowniczych.

Przejście na hybrydowy model pracy to dobra okazja do ulepszenia dotychczasowej kultury organizacyjnej. Istotne jest jednak, by wszystkie biznesowe transformacje stawiały na pierwszym miejscu dobrostan zespołów. Home office to również elastyczność, której dzisiaj wszyscy potrzebują. Trzeba jednak wziąć pod uwagę, że większość firm nie ma nieograniczonych zasobów, na szczęście inwestowanie w dobre samopoczucie pracowników nie jest ani wyjątkowo trudne, ani nie wymaga ogromnych nakładów finansowych. Warto tylko podejść do tematu kreatywnie.

Jakie korzyści dają pracownikom i zatrudniającym ich firmom benefity „jedzeniowe”?

W kontekście benefitów pracowniczych większość osób wybrałaby codzienną dopłatę do posiłków, a na drugim miejscu plasuje się przestrzeń, w której te posiłki można spożywać, integrując się z zespołem. Jedzenie jest nieodłączną częścią naszego życia, którą można wykorzystać do stworzenia przyjaznego środowiska pracy, a zapewnienie pracownikom np. lunchu stanowi dla nich realne wsparcie.

W dodatku, wspólne posiłki pozytywnie wpływają na utrzymanie więzi oraz zacieśnianie relacji w zespołach. Coraz więcej firm decyduje się na biurowe śniadania bądź lunche, aby w luźnej atmosferze pobudzać kreatywność, wymieniać się spostrzeżeniami i budować relacje. Idea wspólnego spożywania posiłków nie jest niczym nowym, lecz wciąż sporo firm nie decyduje się, by je zorganizować.

Materiał partnera: Pyszne.pl

Materiał partnera: Pyszne.pl

Wprowadzili państwo niedawno dodatek żywieniowy Pyszne.pl for business. Na czym polega ten benefit i czym się różni od innych tego typu produktów na rynku?

Pozostało 98% artykułu
Materiał partnera
Opera prezentuje pierwszą, testową wersję przeglądarki Opera One R2
Dodatki
Hype, halucynacje i koszty
Dodatki
Komunikacja i promocja z dużymi obostrzeniami
Dodatki
Cyfryzacja, robotyka i wzmocnienie geriatrii
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Dodatki
Wciąż wprowadzane za wolno