Czy w dzisiejszych, trudnych czasach zwiększa się liczba firm, które chętniej angażują się w działania społecznie odpowiedzialne?
Biznes od lat podejmuje działania szeroko interpretowane jako społeczna odpowiedzialność biznesu. Czasem są to działania strategicznie zaplanowane, czasem tzw. inicjatywy oddolne, np. przy okazji świąt czy innych wydarzeń w ciągu roku. Działania biznesu na rzecz innych kojarzone są z reguły z takimi obszarami, jak aktywizacja zawodowa określonych grup społecznych, wspieranie innowacji w biznesie, edukacja młodych pokoleń czy przedsięwzięcia na rzecz środowiska naturalnego. Warto dodać, że szereg firm zaczyna dostrzegać i wdrażać działania wspierające włączanie grup defaworyzowanych lub zagrożonych wykluczeniem społecznym, tj. osoby starsze, mniejszości narodowe czy osoby z niepełnosprawnościami - trend diversity, equality & inclusion zaczyna rozgaszczać się w polskim biznesie. Dziś ekskluzywność odchodzi na rzecz inkluzywności.
Na pewno podejmowanie działań wspierających wpływa pozytywnie na postrzeganie marki na rynku, zarówno wśród konsumentów, jak i samych pracowników, ale nie to jest kluczowe w pomaganiu. Co jest główną motywacją dla przedsiębiorców?
Otwartość pracodawcy na różnorodność jako jeden z aspektów zatrudnienia w ostatnim roku mocno zyskała na znaczeniu w oczach pracowników. Według raportu Randstad Employer Brand 2021, czynnik ten, obok sytuacji finansowej firmy, lokalizacji czy możliwości szkoleń, zanotował jeden z najwyższych wzrostów, tj. 21 proc. rok do roku. To oznacza, że coraz bardziej chcemy i pracować dla tych i kupować od tych, którzy są otwarci na „różnorodność" i wiarygodnie ją wspierają. Ta wiarygodność jest bardzo istotna szczególnie dla młodszych pokoleń konsumentów, którzy cenią firmy angażujące się w czynienie dobra nie tylko „akcyjnie", ale długoterminowo. Stąd uwzględnienie działań na rzecz innych w strategii firmy zaczyna nabierać nowego, silniejszego znaczenia. Oczywiście można polemizować, na ile tego typu podejście wynika „z serca", a na ile jest wykalkulowanym podejściem. W mojej opinii, a w biznesie jestem już od dawna, zawsze będą ci, którzy będą pomagali, czerpiąc korzyści wizerunkowe, i ci, którzy robią to z potrzeby serca, bo inaczej nie potrafią działać. Niezależnie od motywacji kluczowe jest, aby niesiona pomoc mogła być jak najbardziej skuteczna.
Powinna być dokładnie zaplanowana czy spontaniczne przedsięwzięcia także się sprawdzają?