Za nieprawdziwa ocenę na Allegro trzeba przeprosić

Komentarz pod transakcją w internecie może być negatywny, ale musi się opierać na faktycznych okolicznościach uzasadniających jego wydźwięk.

Publikacja: 16.09.2014 10:07

Za nieprawdziwa ocenę na Allegro trzeba przeprosić

Foto: Fotorzepa, Jerzy Dudek

Anna B. za pośrednictwem serwisu Allegro sprzedawała ubrania. Rafał Ż. kupił od niej dwie koszule, a później sweter. Zapłacił bezpośrednio po potwierdzeniu transakcji przez Allegro. Choć otrzymał od Anny B. wiadomość o natychmiastowym wysłaniu koszul, dotarły one z opóźnieniem. Korzystając więc z udostępnionej przez Allegro funkcji pozwalającej na zamieszczenie opinii o przebiegu transakcji, wystawił Annie B. dwie negatywnie opinie, pisząc, że towar wysłała po siedmiu dniach od wpłaty, która nastąpiła od razu po zakończeniu aukcji. Napisał też: „Sprzedawca nierzetelnie informuje na temat wysyłki przedmiotu. Niestety nie polecam". Do trzeciej transakcji wystawił komentarz neutralny: „Sweterek posiada dziury na prawym rękawie i tylko dlatego komentarz neutralny. Poza tym szybka wysyłka po innych kłopotach z dwoma poprzednimi przedmiotami".

Anna B. najpierw e-mailowo poprosiła go o anulowania komentarzy, potem zaś zamieściła pod jego adresem trzy negatywne komentarze: „Uważajcie na użytkownika! Wymyślony czas oczekiwania na przesyłkę, a rzekomo uszkodzonego towaru nie chce zwrócić pomimo naszych licznych próśb. Nie zawierajcie z nim transakcji, nie warto. Zasłużony negatyw. Odradzamy i ostrzegamy!".

Fałszywa opinia

Rafał Ż. uznał, że wpisy naruszają jego dobre imię i sprawiają, że stał się w oczach użytkowników serwisu niewiarygodny. Odmawiają mu zawarcia transakcji m.in. przez przesłanie towaru za pomocą „płatności przy odbiorze". Sprawa trafiła do sądu. Pozwana kobieta przekonywała, że działała w granicach rzeczowej i konstruktywnej krytyki dopuszczalnej przez regulamin serwisu Allegro. Wskazała, że to Rafał Ż. jako pierwszy wystawił jej negatywne komentarze.

Sąd Okręgowy w Siedlcach oddalił powództwo. Stwierdził, że wypowiedzi pozwanej mieściły się w ramach dopuszczalnej krytyki. Rafał Ż. skorzystał z uprawnienia do udzielenia odpowiedzi na komentarze pozwanej, a ich wydźwięk był negatywny. Nie może więc poszukiwać ochrony prawnej, skoro sam zachował się niewłaściwie.

Wyrok zmienił Sąd Apelacyjny w Lublinie. Nakazał Annie B. zamieszczenie na łamach profilu Rafała Ż. przeprosin za niepochlebne i nieprawdziwe treści komentarzy, a także stwierdzenie, że kupujący wywiązał się ze swoich obowiązków w sposób godny polecenia.

Brak profesjonalizmu

Sąd podkreślił, że wzajemność naruszeń dóbr osobistych nie wyłącza ochrony osoby, która o to występuje. Rafał Ż. miał prawo wystawić negatywną opinię. Wywiązał się bowiem ze swoich obowiązków, opłacając transakcję. Sprzedająca wprowadziła go natomiast w błąd, że wysłała towar natychmiast po zaksięgowaniu wpływu.

Sąd wytknął, że trudniąc się profesjonalną sprzedażą towarów za pośrednictwem Allegro, nie tylko zachowała się nieprofesjonalnie, ale też zamieściła nieprawdziwe komentarze naruszające dobra osobiste kontrahenta. Nie usprawiedliwia jej to, że formuła komentarzy jest związana z obrotem na Allegro i pozbawiona zwrotów wulgarnych i obraźliwych. Wyrok jest prawomocny.

Komentarze w sieci

Co mówi regulamin serwisu

Regulamin serwisu przewiduje trzy typy komentarzy opisowych do transakcji: pozytywny, negatywny, neutralny. Komentarze i odpowiedzi nie mogą zawierać: wulgaryzmów, treści obscenicznych, pornograficznych lub nawołujących do szerzenia nienawiści, rasizmu ani też danych kontaktowych użytkowników, z wyjątkiem loginów kupującego i sprzedającego, adresów stron internetowych i treści o charakterze reklamowym. Takie komentarze są przez administratora serwisu blokowane i usuwane.

Anna B. za pośrednictwem serwisu Allegro sprzedawała ubrania. Rafał Ż. kupił od niej dwie koszule, a później sweter. Zapłacił bezpośrednio po potwierdzeniu transakcji przez Allegro. Choć otrzymał od Anny B. wiadomość o natychmiastowym wysłaniu koszul, dotarły one z opóźnieniem. Korzystając więc z udostępnionej przez Allegro funkcji pozwalającej na zamieszczenie opinii o przebiegu transakcji, wystawił Annie B. dwie negatywnie opinie, pisząc, że towar wysłała po siedmiu dniach od wpłaty, która nastąpiła od razu po zakończeniu aukcji. Napisał też: „Sprzedawca nierzetelnie informuje na temat wysyłki przedmiotu. Niestety nie polecam". Do trzeciej transakcji wystawił komentarz neutralny: „Sweterek posiada dziury na prawym rękawie i tylko dlatego komentarz neutralny. Poza tym szybka wysyłka po innych kłopotach z dwoma poprzednimi przedmiotami".

W sądzie i w urzędzie
Czterolatek miał zapłacić zaległy czynsz. Sąd nie doczytał, w jakim jest wieku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Spadki i darowizny
Podział spadku po rodzicach. Kto ma prawo do majątku po zmarłych?
W sądzie i w urzędzie
Już za trzy tygodnie list polecony z urzędu przyjdzie on-line
Zdrowie
Ważne zmiany w zasadach wystawiania recept. Pacjenci mają powody do radości
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Sądy i trybunały
Bogdan Święczkowski nowym prezesem TK. "Ewidentna wada formalna"