Art. 5 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=DCFFCB49668ABDB8F9DC3DC8562F4803?id=166335]ustawy o ochronie danych osobowych[/link] mówi, że jeśli przepisy innych ustaw przewidują dalej idącą ochronę danych, stosuje się przepisy tych ustaw. Posiadaczom kont dalej idącą ochronę daje art. 105 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=3FED1A7D9C26644F23E436A347B06E04?id=165971]prawa bankowego[/link]. W katalogu podmiotów, którym banki muszą udzielać informacji, stanowiących tajemnicę bankową, nie ma bowiem naczelnika urzędu skarbowego.
[srodtytul]Skarga na zajęcie pieniędzy z rachunku [/srodtytul]
W sprawie rozpatrywanej przez NSA chodziło o wyegzekwowanie mandatu nałożonego przez straż miejską na Julię W. Ściąganie mandatów nakładanych przez policję i straże miejskie odbywa się w trybie ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji. Zgodnie z nią naczelnik urzędu skarbowego jest organem egzekucyjnym uprawnionym do stosowania wszystkich środków egzekucji należności pieniężnych, a więc również z rachunków bankowych. [b]Uchodzi to za najbardziej efektywną i najszybszą formę dochodzenia należności. [/b]
Naczelnik US w Rudzie Śląskiej, do którego straż miejska skierowała tytuł wykonawczy, zawiadomił bank o zajęciu konta Julii W. Jego właścicielka wniosła do generalnego inspektora ochrony danych osobowych skargę, zarzucając bezprawne zajęcie jej rachunku oraz naruszenie ustawy o ochronie danych osobowych i złamanie tajemnicy bankowej (art. 105 prawa bankowego nie zmusza banków do udzielania naczelnikowi US poufnych informacji).
Ani u GIODO, ani w Wojewódzkim Sądzie Administracyjnym w Warszawie argumenty te nie znalazły zrozumienia. Oddalając skargę, WSA orzekł, że naczelnik US i bank działały na podstawie art. 23 ust. 1 ustawy o ochronie danych osobowych oraz art. 80 ust. 1 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=1482AB624CC14B8FDD9C9DEBFC6C32BB?id=179915]ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji[/link]. Pierwszy przepis zezwala na przetwarzanie danych, gdy jest to niezbędne do spełnienia obowiązku wynikającego w tym wypadku z ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji. Zgodnie zaś z jej art. 80 § 1 organ egzekucyjny dokonuje zajęcia wierzytelności z konta przez przesłanie zawiadomienia o jej zajęciu. Prawo nie wskazuje środków, jakimi mogą się posługiwać organy egzekucyjne do ustalenia banku oraz numeru rachunku zobowiązanego.