Fałszywe reklamy z Rafałem Brzoską i Omeną Mensah. Jest decyzja WSA

Warszawski WSA nie wstrzymał wykonywania postanowień Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych ws. zakazu wyświetlania fałszywych reklam z wykorzystaniem wizerunku Rafała Brzoski i jego żony Omeny Mensah na portalach spółki Meta (Facebook i Instagram).

Publikacja: 18.12.2024 14:49

Rafał Brzoska i Omenaa Mensah

Rafał Brzoska i Omenaa Mensah

Foto: PAP/Radek Pietruszka

Prezes InPostu Rafał Brzoska oraz jego małżonka Omena Mensah, dziennikarka i prezenterka, w lipcu poinformowali spółkę Meta o reklamach używających ich prawdziwych danych i wizerunku (na skutek modyfikacji innych nagrań) rozpowszechnianych na Facebooku i Instagramie. Sprawę prowadzi irlandzki organ danych osobowych, gdzie spółka ma główna siedzibę. W sierpniu jednak wskutek skargi do Urzędu Ochrony Danych Osobowych prezes UODO Mirosław Wróblewski wydał postanowienie zakazujące przetwarzania danych osobowych małżeństwa.

Na tych zmanipulowanych materiałach Rafał Brzoska informował o rzekomym założeniu platformy, która miała „zapewnić zyski wszystkim obywatelom Polski”. Miało to skłonić internautów do przekazania oszustom pieniędzy. Z kolei w przypadku Omeny Mensah pojawiały się fałszywe informacje, że umarła, trafiła do więzienia lub została pobita przez męża. Kliknięcie w link to takiego fakenewsa mogło prowadzić do utraty konta w socialmediach, które hakerzy wykorzystywali potem do wyłudzania pieniędzy np. od znajomych właściciela.

Czytaj więcej

Fala fałszywych reklam z gwiazdami. Czy Facebook walczy z oszustami?

UODO zakazuje przetwarzania danych Rafała Brzoski i jego żony. Meta zaskarża postanowienie

Podstawą zakazu był art. 66 RODO oraz art. 70 ustawy o ochronie danych osobowych. Prezes UODO wskazywał, że tego rodzaju fałszywe wiadomości mocno oddziałują na poczucie bezpieczeństwa danej osoby, jej godności, prywatności, a także wpływają negatywnie na stan emocjonalny osób jej bliskich. Ponadto wykorzystywanie przez przestępców danych osobowych znanych osób rodziło negatywne skutki dla ich praw i wolności, w szczególności godząc w ich dobrą opinię i podważając zaufanie, które jest niezbędne do prowadzenia działalności gospodarczej i charytatywnej.

Meta zaskarżyła oba postanowienia do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie. Spółka wskazywała, ze wykonanie tych postanowień wyrządzi jej znaczną szkodę, gdyż wymagać będzie zużycia znacznych zasobów w celu monitorowania obu portali by zapobiec wyświetlaniu reklam z wykorzystaniem danych wspomnianych osób. W przypadku samej Omeny Mensah zgłoszono 263 takie reklamy (niektóre miały nawet 6 wersji) i wciąż pojawiają się nowe.

Czytaj więcej

Mirosław Wróblewski, prezes UODO: Nie dla „Pay or okey” w danych osobowych

Wojewódzki Sąd Administracyjny: nie ma podstaw do wstrzymania wykonania zakazów UODO

10 grudnia WSA oddalił jednak tę skargę, odmawiając wstrzymania postanowień UODO. Sąd stwierdził, że Meta nie uprawdopodobniła wystąpienia przesłanek z art. 61 § 3 prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, tzn. groźby wyrządzenia znacznej szkody lub spowodowania trudnych do odwrócenia skutków w przypadku wykonania postanowień.

Według sądu administracyjnego argumentacja strony skarżącej ograniczyła się do ogólnych wywodów i stwierdzeń. Spółka nie przedstawiła żadnych dowodów ani argumentów wskazujących konkretny związek między brakiem wstrzymania wykonania zaskarżonego postanowienia a zaistnieniem przesłanek ze wspomnianego artykułu p.p.s.a. W efekcie WSA uznał, że jest brak podstaw do wstrzymania tego przetwarzania. 

- Zawsze jest druga instancja, a być może nie skończy się na NSA – mówi adwokat Jakub Kubalski z kancelarii SSW Solutions. - Meta potencjalnie będzie chciała zweryfikować, czy przy dokonywaniu oceny niebezpieczeństwa wyrządzenia znacznej szkody lub spowodowania trudnych do odwrócenia skutków poprawnie zastosowano normy procesowe - dodaje wskazując, że nie można wykluczyć, iż w sprawie zostanie zadane pytanie prejudycjalne do TSUE.

Czytaj więcej

Rafał Brzoska wygrywa z Metą. Miliarder poszedł na wojnę z BigTechami

Sygn. akt II SA/Wa 1700/24, II SA/Wa 1701/24

Prezes InPostu Rafał Brzoska oraz jego małżonka Omena Mensah, dziennikarka i prezenterka, w lipcu poinformowali spółkę Meta o reklamach używających ich prawdziwych danych i wizerunku (na skutek modyfikacji innych nagrań) rozpowszechnianych na Facebooku i Instagramie. Sprawę prowadzi irlandzki organ danych osobowych, gdzie spółka ma główna siedzibę. W sierpniu jednak wskutek skargi do Urzędu Ochrony Danych Osobowych prezes UODO Mirosław Wróblewski wydał postanowienie zakazujące przetwarzania danych osobowych małżeństwa.

Pozostało jeszcze 89% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Prawo w Polsce
Ping-pong pomiędzy Domańskim a PKW. Czy sprawę pieniędzy dla PiS rozstrzygnie sąd?
Podatki
Ważny wyrok ws. prawa do ulgi przy darowiźnie od najbliższej rodziny
Konsumenci
Obniżka opłat za abonament RTV na 2025 rok. Trzeba zdążyć przed tym terminem
Nieruchomości
Dom zostawiony rodzinie w kraju nie przechodzi na własność. Sąd Najwyższy o zasiedzeniu
W sądzie i w urzędzie
Duże zmiany dla wędkarzy od 1 stycznia. Ile trzeba zapłacić w 2025 na łowiskach Wód Polskich?