Reklama
Rozwiń

Adresy członków zarządu fundacji nie będą publiczne

Adresy członków zarządu fundacji mają przestać być publicznie dostępne - przewiduje projekt zmian w prawie

Publikacja: 25.05.2011 04:30

Adresy członków zarządu fundacji nie będą publiczne

Foto: Fotorzepa, Jerzy Dudek JD Jerzy Dudek

Rozporządzenie w sprawie ramowego zakresu sprawozdań z działalności fundacji

przewiduje obowiązek zamieszczania w nich danych dotyczących członków zarządów, m.in. ich adresów zamieszkania. Co więcej, sprawozdania te muszą być dostępne. Najczęściej są publikowane w Internecie bądź wywieszane w siedzibie fundacji. Każdy więc może bez trudu się dowiedzieć, gdzie mieszka członek zarządu. Zważywszy że działalność niektórych organizacji nie wszystkim się podoba, może to powodować zagrożenie dla działaczy.

Z inicjatywą zmiany wystąpił Rafał Wiewiórowski, generalny inspektor ochrony danych osobowych.

- Nie kwestionuję faktu, że fundacje muszą działać transparentnie, ale nie ma powodu, by identyfikacja osoby posuwała się aż tak daleko - tłumaczy. - Nie ma sensu przekształcać sprawozdania z działalności fundacji w listę adresową osób w niej działających.

Ministerstwo Sprawiedliwości, do którego GIODO wystąpił z propozycją zmian kontrowersyjnego przepisu, przyznało mu rację i w ciągu miesiąca przygotowało projekt zmiany rozporządzenia. W sprawozdaniach nie będą już musiały być zamieszczane adresy zamieszkania członków zarządu fundacji.

"Ich adres nie jest niezbędny do identyfikowania i ewentualnego kontaktu z osobami odpowiedzialnymi za działalność danego podmiotu. Taki kontakt zapewnia informacja o adresie i siedzibie fundacji, którą powinno zawierać sprawozdanie" - napisał w piśmie do GIODO Zbigniew Wrona, wiceminister sprawiedliwości.

Projekt został pozytywnie zaopiniowany przez GIODO, więc stosunkowo szybko można się spodziewać zmian w prawie.

GIODO po raz pierwszy skorzystał z możliwości, jakie dają obowiązujące od marca znowelizowane przepisy ustawy o ochronie danych osobowych. Przyznają mu one prawo występowania do odpowiednich organów z wnioskami o podjęcie inicjatywy legislacyjnej.

- Zamierzam częściej korzystać z tego instrumentu, nie tylko po to, by proponować zmiany w prawie, ale by zwracać w ten sposób uwagę na pewne problemy - mówi Wiewiórowski. W tej chwili kierowany przez niego urząd przygląda się m.in. problemom związanym z wykorzystywaniem danych biometrycznych pracowników w firmach i monitoringiem wizyjnym.

Przeczytaj także artykuły:

Czytaj także w serwisach:

Prawo drogowe
Egzamin na prawo jazdy będzie trudniejszy? Jest stanowisko WORD Warszawa
Sądy i trybunały
Krystyna Pawłowicz przeniesiona w stan spoczynku. Uchwała TK
Prawo w Polsce
Trybunał Konstytucyjny: mniej religii w szkołach jest bezprawne
W sądzie i w urzędzie
Dziedziczenie nieruchomości: prostsze formalności dla nowych właścicieli
W sądzie i w urzędzie
Od 1 lipca nowości w aplikacji mObywatel. Oto, jakie usługi wprowadzono