Adresy członków zarządu fundacji nie będą publiczne

Adresy członków zarządu fundacji mają przestać być publicznie dostępne - przewiduje projekt zmian w prawie

Publikacja: 25.05.2011 04:30

Adresy członków zarządu fundacji nie będą publiczne

Foto: Fotorzepa, Jerzy Dudek JD Jerzy Dudek

Rozporządzenie w sprawie ramowego zakresu sprawozdań z działalności fundacji

przewiduje obowiązek zamieszczania w nich danych dotyczących członków zarządów, m.in. ich adresów zamieszkania. Co więcej, sprawozdania te muszą być dostępne. Najczęściej są publikowane w Internecie bądź wywieszane w siedzibie fundacji. Każdy więc może bez trudu się dowiedzieć, gdzie mieszka członek zarządu. Zważywszy że działalność niektórych organizacji nie wszystkim się podoba, może to powodować zagrożenie dla działaczy.

Z inicjatywą zmiany wystąpił Rafał Wiewiórowski, generalny inspektor ochrony danych osobowych.

- Nie kwestionuję faktu, że fundacje muszą działać transparentnie, ale nie ma powodu, by identyfikacja osoby posuwała się aż tak daleko - tłumaczy. - Nie ma sensu przekształcać sprawozdania z działalności fundacji w listę adresową osób w niej działających.

Ministerstwo Sprawiedliwości, do którego GIODO wystąpił z propozycją zmian kontrowersyjnego przepisu, przyznało mu rację i w ciągu miesiąca przygotowało projekt zmiany rozporządzenia. W sprawozdaniach nie będą już musiały być zamieszczane adresy zamieszkania członków zarządu fundacji.

"Ich adres nie jest niezbędny do identyfikowania i ewentualnego kontaktu z osobami odpowiedzialnymi za działalność danego podmiotu. Taki kontakt zapewnia informacja o adresie i siedzibie fundacji, którą powinno zawierać sprawozdanie" - napisał w piśmie do GIODO Zbigniew Wrona, wiceminister sprawiedliwości.

Projekt został pozytywnie zaopiniowany przez GIODO, więc stosunkowo szybko można się spodziewać zmian w prawie.

GIODO po raz pierwszy skorzystał z możliwości, jakie dają obowiązujące od marca znowelizowane przepisy ustawy o ochronie danych osobowych. Przyznają mu one prawo występowania do odpowiednich organów z wnioskami o podjęcie inicjatywy legislacyjnej.

- Zamierzam częściej korzystać z tego instrumentu, nie tylko po to, by proponować zmiany w prawie, ale by zwracać w ten sposób uwagę na pewne problemy - mówi Wiewiórowski. W tej chwili kierowany przez niego urząd przygląda się m.in. problemom związanym z wykorzystywaniem danych biometrycznych pracowników w firmach i monitoringiem wizyjnym.

Przeczytaj także artykuły:

Czytaj także w serwisach:

Rozporządzenie w sprawie ramowego zakresu sprawozdań z działalności fundacji

przewiduje obowiązek zamieszczania w nich danych dotyczących członków zarządów, m.in. ich adresów zamieszkania. Co więcej, sprawozdania te muszą być dostępne. Najczęściej są publikowane w Internecie bądź wywieszane w siedzibie fundacji. Każdy więc może bez trudu się dowiedzieć, gdzie mieszka członek zarządu. Zważywszy że działalność niektórych organizacji nie wszystkim się podoba, może to powodować zagrożenie dla działaczy.

Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów