Reklama
Rozwiń
Reklama

Adresy członków zarządu fundacji nie będą publiczne

Adresy członków zarządu fundacji mają przestać być publicznie dostępne - przewiduje projekt zmian w prawie

Publikacja: 25.05.2011 04:30

Adresy członków zarządu fundacji nie będą publiczne

Foto: Fotorzepa, Jerzy Dudek JD Jerzy Dudek

Rozporządzenie w sprawie ramowego zakresu sprawozdań z działalności fundacji

przewiduje obowiązek zamieszczania w nich danych dotyczących członków zarządów, m.in. ich adresów zamieszkania. Co więcej, sprawozdania te muszą być dostępne. Najczęściej są publikowane w Internecie bądź wywieszane w siedzibie fundacji. Każdy więc może bez trudu się dowiedzieć, gdzie mieszka członek zarządu. Zważywszy że działalność niektórych organizacji nie wszystkim się podoba, może to powodować zagrożenie dla działaczy.

Z inicjatywą zmiany wystąpił Rafał Wiewiórowski, generalny inspektor ochrony danych osobowych.

- Nie kwestionuję faktu, że fundacje muszą działać transparentnie, ale nie ma powodu, by identyfikacja osoby posuwała się aż tak daleko - tłumaczy. - Nie ma sensu przekształcać sprawozdania z działalności fundacji w listę adresową osób w niej działających.

Ministerstwo Sprawiedliwości, do którego GIODO wystąpił z propozycją zmian kontrowersyjnego przepisu, przyznało mu rację i w ciągu miesiąca przygotowało projekt zmiany rozporządzenia. W sprawozdaniach nie będą już musiały być zamieszczane adresy zamieszkania członków zarządu fundacji.

Reklama
Reklama

"Ich adres nie jest niezbędny do identyfikowania i ewentualnego kontaktu z osobami odpowiedzialnymi za działalność danego podmiotu. Taki kontakt zapewnia informacja o adresie i siedzibie fundacji, którą powinno zawierać sprawozdanie" - napisał w piśmie do GIODO Zbigniew Wrona, wiceminister sprawiedliwości.

Projekt został pozytywnie zaopiniowany przez GIODO, więc stosunkowo szybko można się spodziewać zmian w prawie.

GIODO po raz pierwszy skorzystał z możliwości, jakie dają obowiązujące od marca znowelizowane przepisy ustawy o ochronie danych osobowych. Przyznają mu one prawo występowania do odpowiednich organów z wnioskami o podjęcie inicjatywy legislacyjnej.

- Zamierzam częściej korzystać z tego instrumentu, nie tylko po to, by proponować zmiany w prawie, ale by zwracać w ten sposób uwagę na pewne problemy - mówi Wiewiórowski. W tej chwili kierowany przez niego urząd przygląda się m.in. problemom związanym z wykorzystywaniem danych biometrycznych pracowników w firmach i monitoringiem wizyjnym.

Przeczytaj także artykuły:

Czytaj także w serwisach:

Reklama
Reklama

Rozporządzenie w sprawie ramowego zakresu sprawozdań z działalności fundacji

przewiduje obowiązek zamieszczania w nich danych dotyczących członków zarządów, m.in. ich adresów zamieszkania. Co więcej, sprawozdania te muszą być dostępne. Najczęściej są publikowane w Internecie bądź wywieszane w siedzibie fundacji. Każdy więc może bez trudu się dowiedzieć, gdzie mieszka członek zarządu. Zważywszy że działalność niektórych organizacji nie wszystkim się podoba, może to powodować zagrożenie dla działaczy.

Reklama
Sądy i trybunały
Karol Nawrocki zablokował nominacje 46 sędziów. Czy prezydent mógł to zrobić?
Podatki
Darowizna od rodzica powinna iść na konto dziecka. Bo fiskus ją opodatkuje
Praca, Emerytury i renty
Wiek emerytalny jest, ale brakuje stażu pracy. Czy jest szansa na emeryturę z ZUS?
Nieruchomości
Będą ważne zmiany w prawie budowlanym? „Żółta kartka” zamiast blokady inwestycji
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Prawo rodzinne
Szybki rozwód bez sądu będzie możliwy. Rząd przyjął projekt
Materiał Promocyjny
eSIM w podróży: łatwy dostęp do internetu za granicą, bez opłat roamingowych
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama