Reklama
Rozwiń
Reklama

Fałszowanie cen na fakturach

Handel międzynarodowy to świetny instrument unikania podatków i transferu zysków. W Polsce skala tego procederu może być ogromna – wyliczył amerykański think tank Global Financial.

Aktualizacja: 03.03.2020 22:29 Publikacja: 03.03.2020 21:00

Fałszowanie cen na fakturach

Foto: Adobe Stock

Błędne fakturowanie to celowe fałszowanie cen na fakturach za towary przez eksporterów i importerów. W ten sposób można unikać podatków i ceł, ale też „prać" pieniądze z przestępczej działalności czy transferować nieleganie dochody za granicę.

Amerykański think tank Global Financial Integrity zbadał, jaka może być skala tego zjawiska na świecie. Przeanalizował w tym celu dane dotyczące handlu międzynarodowego między 135 krajami rozwijającymi się a 36 krajami rozwiniętymi. Co ważne, porównywane były informacje o transakcjach danym towarem przedstawione przez kraj eksportujący i te przedstawione przez kraj importujący (i odwrotnie). Teoretycznie wartość transakcji w obu przypadkach powinna być przynajmniej podobna, ale okazuje się, że są różnice i to ogromne. Różnice te, nazwane luką wartości w handlu, mogą wynikać właśnie z błędnego fakturowania.

Tylko 19 zł miesięcznie przez cały rok.

Bądź na bieżąco. Czytaj sprawdzone treści od Rzeczpospolitej. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.

Treści, którym możesz zaufać.

Reklama
Budżet i podatki
PiS chce dalej rozdawać pieniądze. Ekonomiści: kołdra już dziś jest za krótka
Materiał Promocyjny
UltraGrip Performance 3 wyznacza nowy standard w swojej klasie
Budżet i podatki
Tak Putin kupuje sobie sojuszników. Ogromne pieniądze dla „zaprzyjaźnionych” krajów
Budżet i podatki
Polska pod coraz większą presją fiskalną. GUS podał dane o deficycie i długu
Budżet i podatki
Deficyt budżetu przekroczył już 200 mld zł. Ministerstwo Finansów podało nowe dane
Materiał Promocyjny
Raport o polskim rynku dostaw poza domem
Budżet i podatki
Ile Niemcy mają zasiłków? Ponad 500, właśnie policzyli. A budżet trzeszczy
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Reklama
Reklama