Zdaniem analityków w tym roku wydatki na materiały budowlane powinny przekroczyć 25 mld zł. Firma ASM spodziewa się ich wzrostu nawet do 30 mld zł. Powód – rynek budowlany jest najszybciej rozwijającym się sektorem polskiej gospodarki. Co więcej, z boomu korzystają wszystkie jego gałęzie.
– Koniunktura gospodarcza służy branży budowlanej. Znaczący wzrost zamówień na roboty budowlano-montażowe oznacza zwiększenie zapotrzebowania na materiały – mówi Anna Kałużna, analityk z Centrum Badań i Analiz Rynku ASM. W najbliższych latach firma spodziewa się wzrostu wydatków na materiały budowlane o 10 – 11 proc. rocznie.Zdaniem Bartłomieja Sosny, analityka z firmy doradczej PMR sytuacja w budownictwie indywidualnym jest i pozostanie bardzo dobra, co ma decydujący wpływ na sprzedaż materiałów budowlanych. – Od stycznia do października o 45 proc. wzrosła liczba pozwoleń na budowę mieszkań, a o 22 proc. liczba tych oddanych do użytku. Dlatego sklepy specjalistyczne oraz markety mogą w 2008 r. spodziewać się wysokiego popytu – mówi.
37,4 proc. sprzedaży materiałów budowlanych kontrolują sieci hurtowni i składów, markety zdobyły 29,8 proc., za pozostałą część odpowiadają niezależni hurtownicy. Liderami pod względem obrotów są Castorama, która ma już w Polsce 43 sklepy, i Leroy Merlin z 23 placówkami.
– Planujemy otwieranie średnio czterech kolejnych rocznie. Nasza koncepcja rozwoju obejmuje też uruchamianie sklepów w miastach poniżej 100 tys. mieszkańców – mówi Christophe Dubus, dyrektor generalny Leroy Merlin Polska.
Branża ma znakomite perspektywy. – Na rynku brakuje 1,5 – 3 mln mieszkań, które prędzej czy później powstaną i trzeba będzie je jakoś wykończyć. W tym właśnie tkwi olbrzymi potencjał rynku – cieszy się Jerzy Majos, dyrektor marketingu Leroy Merlin. Sieć należy do francuskiej rodziny Mulliez, która otwiera także pierwsze sklepy kolejnej swojej marki – Bricoman. Jakie plany ma Castorama – to tradycyjnie okrywa tajemnica. Na razie sieć należąca do brytyjskiej grupy Kingfisher rozwija w Polsce kolejną – tym razem dyskontową pod marką Bricodepot.