Kurierzy Kolportera wyjadą na ulice

Rynek przesyłek kurierskich. W ciągu trzech lat kielecki Kolporter chce stać się liderem. Jego atutem ma być rozbudowana sieć dystrybucji

Publikacja: 24.04.2008 03:46

Kurierzy Kolportera wyjadą na ulice

Foto: Rzeczpospolita

Na rynek usług kurierskich Kolporter Express wchodzi, mając 627 klientów i rozbudowaną sieć dystrybucji. – W ciągu trzech lat chcemy zdobyć pozycję lidera w obsłudze sklepów internetowych – mówi Grzegorz Fibakiewicz, prezes Kolportera SA. Nie ma jednak żadnej umowy z e-sklepami. A to one w ostatnich latach odpowiadały za boom na rynku kurierskim.

Aby sprostać ambitnym planom, spółka zapowiada inwestycje. Obecnie pracuje w niej 350 osób, w tym 140 kurierów, do końca roku ma ich być 300. Flota firmy liczy 700 samochodów. Na razie Kolporter Express będzie obsługiwał tylko przesyłki firmowe. Na budowę oferty dla klientów indywidualnych daje sobie trzy lata. W przyszłości planowane są również przejęcia mniejszych polskich spółek kurierskich.

Głównym atutem firmy ma być rozbudowana sieć punktów przyjmujących przesyłki. Kolporter chce w tym celu wykorzystać kioski z prasą. Ma ich już 1100. DHL dopiero ją buduje i ma na razie ok. 125 punktów. – Nie można nie docenić zaplecza operacyjnego i logistycznego Kolportera – mówi Anita Cieślak z kurierskiej spółki Siódemka.

Firma ma jednak na razie problem. Prasę rozprowadza się głównie nocą, a przesyłki kurierskie trafiają do odbiorców w dzień. Kolporter rozważa więc wykorzystane kiosków jako tymczasowych magazynów dystrybuowanych przesyłek.

Na rynek handlu internetowego ostrzą sobie zęby także inni duzi rywale Kolportera. Poczta Polska, deklaruje, że jest on dla niej priorytetowy. Na jego potrzeby przystosowuje swoje sortownie. InPost zapowiada na październik prezentację nowej oferty skierowanej dla e-handlu. – Będzie to produkt rewolucyjny, nieznany dotąd na polskim rynku – zapowiada Rafał Brzoska, prezes spółki.

Branża kurierska to kolejny pomysł na wyjście poza dystrybucję prasy. Grupa prowadzi już całkiem inne usługi – ma m.in. sieć salonów prasowych i osiedlowych sklepów spożywczych, firmę deweloperską oraz spółkę organizującą targi i wystawy, a także klub sportowy Kolporter Korona Kielce.

Jednym z nowych pomysłów na rozwijanie działalności holdingu jest wkroczenie na Ukrainę, gdzie poprzez należącą do grupy firmę Kolporter Ukraina chce stworzyć sieć sklepów i zająć się dystrybucją prasy. Na razie trwa badanie rynku. – To bardzo ciekawy, ale i bardzo trudny rynek m.in. ze względu na biurokrację i małą chęć współpracy z firmami zagranicznymi – mówi Maciej Topolski, rzecznik Kolportera.

Grupa kapitałowa Kolporter w ubiegłym roku ze względu na inwestycje miała o połowę niższy zysku netto (7,13 mln zł). Inwestycje wyniosły 132 mln zł. W tym mam być podobnie. Pozwoliło to na wzrost przychodów o 18,4 proc., do 3,08 mld zł. Firma zwiększyła zatrudnienie z 1,3 tys. osób do ponad 2 tys. osób.

W spółkę Kolporter Express grupa zainwestowała do tej pory 35 mln zł, działalność ma być rentowna już podkoniec 2008 r.

Biznes
Taylor Swift odkupiła prawa do swoich pierwszych sześciu płyt
Materiał Promocyjny
VI Krajowe Dni Pola Bratoszewice 2025
Biznes
Zielona transformacja MŚP. Jak zapewnić sobie zysk, przewagę konkurencyjną i dostęp do finansowania?
Biznes
Polska armia kupuje amunicję. Nowy kontrakt zbrojeniowy wart setki milionów
Biznes
Liechtenstein pułapką na oligarchów. Uciekli ludzie, którym powierzyli majątki
Materiał Promocyjny
Cyberprzestępczy biznes coraz bardziej profesjonalny. Jak ochronić firmę
Biznes
Ile wojna handlowa Donalda Trumpa kosztuje firmy na całym świecie?
Materiał Promocyjny
Pogodny dzień. Wiatr we włosach. Dookoła woda po horyzont