Sieci w Polsce stawiają na ekoprodukty

Rosną wydatki klientów na naturalną żywność. Zarabiać na niej chce więc coraz więcej producentów i sklepów

Publikacja: 22.07.2008 02:45

Sieci w Polsce stawiają na ekoprodukty

Foto: Fotorzepa, Raf Rafał Guz

– W ciągu najbliższego roku wszystkie sieci handlowe w Polsce będą miały w swojej ofercie żywność ekologiczną – szacuje Waldemar Sadowski ze stowarzyszenia O! eko. Producenci w nim zrzeszeni dostarczają już swoje produkty do sklepów Tesco i Auchan, a jeszcze w tym roku chcieliby wejść do kolejnych sieci. Rozmowy prowadzą z kilkoma z nich.

Sieci handlowe w Polsce dopiero od niedawna zaczynają widzieć potencjał sprzedaży ekożywności, która jest od 20 – 30 do nawet 100 proc. droższa od zwykłych odpowiedników. W Niemczech, gdzie wydatki na ten cel wynoszą 4,5 mld euro rocznie i są najwyższe w Europie, klienci kupują ją głównie właśnie w super i hipermarketach.

– Obecność w sieciach to dla branży najlepsza forma promocji – uważa Wojciech Książek, prezes spółki Regina i szef Stowarzyszenia Ekomazovia. Jeszcze tej jesieni należący do stowarzyszenia producenci wprowadzą swoje wyroby do sklepów Real i Makro, których właścicielem jest sieć Metro AG. Na opakowaniu każdego produktu ma się znaleźć znak stowarzyszenia. Jednak Ekomazovia nie chce, tak jak O! eko stworzyć jednej marki dla wszystkich produktów.

Współpracę z siecią Carrefour rozwija natomiast stowarzyszenie Polska Ekologia. – W ofercie mamy już prawie 150 ekologicznych produktów – mówi Maria Cieślikowska, rzeczniczka Carrefour Polska. Połowa towarów dostarczana przez Polską Ekologię pochodzi z firmy Symbio, czołowego producenta ekologicznej żywności w Polsce. Specjalne stoiska są już w kilkunastu sklepach Carrefoura. W tym tygodniu ruszy kolejne w Gdańsku. Do końca roku powstanie co najmniej następnych pięć, m.in. w Gliwicach i Toruniu. A na Carrefourze się nie skończy. Polska Ekologia rozmawia już z kolejnymi sieciami. Na razie nie zdradza z którymi.

Dotychczasowy rozwój krajowego rynku żywności ekologicznej to dopiero początek boomu, który zdaniem producentów i dystrybutorów czeka nas w najbliższych latach. Jej udział w całym rynku spożywczym jest na razie niewielki – nie przekracza 1 proc. Według różnych szacunków rocznie Polacy przeznaczają na nią od 80 do 600 mln zł.

Firma badawcza Euromonitor International szacuje, że w tym roku nasze wydatki na ekoprodukty zwiększą się o 12 proc. Większym optymistą jest Artur Tymiński, wiceprezes Symbio. Jego zdaniem w ciągu najbliższych kilku lat możliwy jest wzrost sprzedaży o kilkadziesiąt procent rocznie.

Wiele będzie zależało od promocji i reklamy. – Rozwijanie naszego projektu zależy w dużym stopniu od wzrostu świadomości Polaków, którzy na razie zbyt dobrze w tej tematyce nie są zorientowani. Liczymy na akcję promocyjną, na którą środki Ekomazowia chce pozyskać z Brukseli – mówi Renata Juszkiewicz, dyrektor przedstawicielstwa Metro AG w Polsce. Stowarzyszenie ogłosiło już przetarg, w którym chce wyłonić agencję odpowiedzialną za kampanię. Wojciech Książyk nie zdradza, ile będzie kosztować akcja. Podaje, że powinna ruszyć na przełomie października i listopada 2008 r.

Oprócz współpracy z polskimi grupami producentów sieci zaczynają promować także własne marki. Tesco – owoce i warzywa z logo Bio oraz gotowe produkty, jak np. makarony o nazwie Organic. – Ich sprzedaż rośnie, w tej chwili mamy w ofercie ok. 100 takich produktów – mówi Przemysław Skory, rzecznik Tesco.

Poza sieciami hiper czy supermarketów sprzedaż żywności ekologicznej rozwija się też w sieciach specjalistycznych. Największa z nich to Organic Farma Zdrowia, która ma już w Polsce 15 delikatesów.

Przybywa także producentów ekożywności. Na koniec 2007 r. było 207 przetwórni z uprawnieniami do jej wytwarzania. To 27 proc. więcej niż w 2006 r.

– W ciągu najbliższego roku wszystkie sieci handlowe w Polsce będą miały w swojej ofercie żywność ekologiczną – szacuje Waldemar Sadowski ze stowarzyszenia O! eko. Producenci w nim zrzeszeni dostarczają już swoje produkty do sklepów Tesco i Auchan, a jeszcze w tym roku chcieliby wejść do kolejnych sieci. Rozmowy prowadzą z kilkoma z nich.

Sieci handlowe w Polsce dopiero od niedawna zaczynają widzieć potencjał sprzedaży ekożywności, która jest od 20 – 30 do nawet 100 proc. droższa od zwykłych odpowiedników. W Niemczech, gdzie wydatki na ten cel wynoszą 4,5 mld euro rocznie i są najwyższe w Europie, klienci kupują ją głównie właśnie w super i hipermarketach.

Pozostało 81% artykułu
Czym jeździć
Technologia, której nie zobaczysz. Ale możesz ją poczuć
Tu i Teraz
Skoda Kodiaq - nowy wymiar przestrzeni
Biznes
BCC For The Future już na stałe zagości w kalendarzach biznesowych w Polsce
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polskie firmy kontra chińska konkurencja, miliardy na transformację energetyczną
Biznes
Spółka Srebrna z rekordowymi przychodami. Wśród wydatków tysiące na karmę dla kotów
Biznes
Prezes Totalizatora Sportowego odwołany ze stanowiska