Kosztowne zmiany na paragonach

Sieci sklepów kontra ustawa o zużytym sprzęcie. Zdaniem detalistów nowe obowiązki będą ich kosztować 500 mln zł

Publikacja: 07.10.2008 02:38

Sprzedaż RTV/AGD

Sprzedaż RTV/AGD

Foto: Rzeczpospolita

Ustawa o zużytym sprzęcie to przeniesienie na polski grunt unijnej dyrektywy, która zaleca informowanie nabywców sprzętu agd i rtv o kosztach jego recyklingu. Jutro sejmowa komisja ochrony Środowiska ma zakończyć prace nad dokumentem.

Problem polega na tym, że autorzy projektu poszli znacznie dalej, niż zaleca Unia. Informacja o kosztach recyklingu ma być bowiem obowiązkowa (dyrektywa daje w tym zakresie dowolność) i to już od stycznia 2009 r. Sieci sklepów będą ją musiały umieszczać na paragonach i etykietach sprzedawanych produktów. Ten pomysł wzbudza kontrowersje handlowców. – Idzie za daleko, nie przyniesie korzyści środowisku naturalnemu, tylko wygeneruje kolejne koszty firm – mówi Agata Drewniak z PKPP Lewiatan.Zdaniem Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji obowiązek podawania na paragonie dodatkowych informacji spowoduje w skali branży obciążenia do 500 mln zł rocznie. Jak podał Bogumił Kłos z Auchan, firmę będzie to kosztowało ok. 4 mln zł, co daje niemal 200 tys. zł na jeden hipermarket. – Małe firmy nie będą w stanie tyle wydać i przestaną sprzedawać sprzęt albo upadną – mówi Janusz Rakowski, prezes Kongregacji Handlowo-Przemysłowej. Jeśli sklep będzie miał w ofercie sprzęt elektroniczny i nie spełni nowych wymogów, może zapłacić od 5 tys. do 2 mln zł kary. Zdaniem przedsiębiorców przyjęcie takich rozwiązań spowoduje wstrzymanie rozwoju branży.

Jednak zdaniem wielu ekspertów obawy są przedwczesne. – W projekcie ustawy słowo faktura w ogóle nie pada – mówi Kinga Kulesza, starszy specjalista w Departamencie Gospodarki Odpadami w Ministerstwie Środowiska. – Taką informację trzeba będzie podać np. na półce albo w ofercie cenowej. Jeżeli ktoś będzie chciał zrobić to także na fakturze, to nie widzę przeszkód.

– Podanie informacji na fakturze to tylko jeden ze sposobów podania takiej informacji – potwierdza Hanna Kozłowska, doradca podatkowy i biegły rewident z kancelarii Doradców i Audytorów KDA. – Można to zrobić w miejscu przewidzianym na uwagi w fakturze, podać np. w katalogu czy umieścić w sklepie jako zwykłą informację.

Jej zdaniem wprowadzenie obowiązku podawania takiej informacji na fakturze wymagałoby ponadto zmiany rozporządzenia regulującego wystawianie faktur VAT.

Przepis budzący wątpliwości przedsiębiorców nie jest najszczęśliwiej sformułowany. Mówi on bowiem, że „koszty gospodarowania odpadami (...) stanowiące część ceny sprzętu są uwidaczniane jako składnik tej ceny nabywcom”.

– Nabywcą jest ktoś, kto kupił sprzęt – mówi Tomasz Michalik ze spółki doradztwa podatkowego Michalik Dłuska Dziedzic  i Partnerzy. – Dlatego wolałbym, żeby zmienić brzmienie przepisu np. na obowiązek informowania o kosztach odzysku i recyklingu w miejscu sprzedaży, albo dodać ustęp mówiący o możliwości, a nie obowiązku, zamieszczenia takiej informacji na fakturze.

Polacy na sprzęt wydają już ponad 10 mld zł rocznie i rynek cały czas rośnie. Tylko w przypadku tzw. dużego sprzętu AGD od początku roku wartość zakupów wzrosła o 10 proc. w porównaniu z 2007 r.

[ramka]Rynek cały czas rośnie.Posłowie szykują rozwiązania, które spowodują dla firm duży wzrost kosztów – część z nich może tego nie wytrzymać.[/ramka]

Ustawa o zużytym sprzęcie to przeniesienie na polski grunt unijnej dyrektywy, która zaleca informowanie nabywców sprzętu agd i rtv o kosztach jego recyklingu. Jutro sejmowa komisja ochrony Środowiska ma zakończyć prace nad dokumentem.

Problem polega na tym, że autorzy projektu poszli znacznie dalej, niż zaleca Unia. Informacja o kosztach recyklingu ma być bowiem obowiązkowa (dyrektywa daje w tym zakresie dowolność) i to już od stycznia 2009 r. Sieci sklepów będą ją musiały umieszczać na paragonach i etykietach sprzedawanych produktów. Ten pomysł wzbudza kontrowersje handlowców. – Idzie za daleko, nie przyniesie korzyści środowisku naturalnemu, tylko wygeneruje kolejne koszty firm – mówi Agata Drewniak z PKPP Lewiatan.Zdaniem Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji obowiązek podawania na paragonie dodatkowych informacji spowoduje w skali branży obciążenia do 500 mln zł rocznie. Jak podał Bogumił Kłos z Auchan, firmę będzie to kosztowało ok. 4 mln zł, co daje niemal 200 tys. zł na jeden hipermarket. – Małe firmy nie będą w stanie tyle wydać i przestaną sprzedawać sprzęt albo upadną – mówi Janusz Rakowski, prezes Kongregacji Handlowo-Przemysłowej. Jeśli sklep będzie miał w ofercie sprzęt elektroniczny i nie spełni nowych wymogów, może zapłacić od 5 tys. do 2 mln zł kary. Zdaniem przedsiębiorców przyjęcie takich rozwiązań spowoduje wstrzymanie rozwoju branży.

Biznes
Polska kupiła kolejne nowoczesne bezzałogowce w USA i... sprzedaje bezzałogowce obserwacyjne Malezji
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej