W przyszłym roku nastąpi upublicznienie PKP InterCity, za dwa lata — PKP Cargo. Przygotowujemy do prywatyzacji także PKP Telekomunikację Kolejową, PKP Energetykę i PKP Informatykę.
[b]W trakcie negocjacji z marszałkami zgodził się Pan, by samorządy na modernizację taboru dostały pieniądze z Funduszu Kolejowego. A przecież to stamtąd mają pochodzić środki na modernizację torów. Nie boi się Pan, że jego uszczuplenie przełoży się na wzrost stawek dostępu do torów, co wpłynie na pogorszenie się sytuacji finansowej PKP Cargo, spółki wciąż pozostającej pod opieką resortu?[/b]
Dostrzegam to ryzyko. Wierzę jednak, że Cargo sobie poradzi. Realizujemy w tej chwili największy program restrukturyzacji tej spółki, a zarząd przygotował strategię rozwoju uwzględniającą potrzeby transportowe XXI wieku. Transport intermodalny jest kierunkiem, który przyniesie odbudowę pozycji Cargo, który wciąż — mimo problemów — jest największym polskim przewoźnikiem. Natomiast dla spółki PKP Polskie Linie Kolejowe przygotowujemy rozwiązania, które pozwolą na przyspieszenie i podniesienie standardu przygotowywania i realizacji inwestycji. Myślimy także o nowym rozwiązaniu, tak by wspieranie poprzez państwo zarządcy linii kolejowych nie było problemem.
[b]Jakim[/b]?
Przyrzekam, że dowiecie się państwo jako pierwsi.
[b]Idea transportu intermodalnego nie jest niczym nowym, ale w Polsce jakoś dotąd nie zaskoczyła. Myśleliście o jakiś narzędziach, które to zmienią, np. o preferencjach podatkowych dla przewoźników?[/b]
To problem do rozwiązania w trójkącie z ministrami finansów i ochrony środowiska. Mamy szanse na sukces.
[b]A nie chce Pan przywołać do porządku PKP PLK, która chce znieść ulgi w dostępie do torów dla pociągów intermodalnych?[/b]
Droga do sukcesu wymaga konsekwencji w działaniu i ta konsekwencja się pojawi.
[b]Jak Pan podchodzi do kapitału prywatnego na Polskich lotniskach? Na razie prywatni inwestorzy mają znacznie utrudnione obejmowanie pakietów powyżej 25 proc.[/b]
Muszę liczyć się z głosami innych ministrów. Jednak myślę, że świadomość potrzeby zmiany aktualnego stanu rzeczy rośnie. Jeżeli stać nas było na wypracowanie na porozumienia z Ministrem Obrony Narodowej i teraz możemy przekazywać lotniska wojskowe w ręce samorządów, to znaczy, że jesteśmy w stanie podejmować odważne decyzje by rozwijając transport lotniczy. Musimy to robić właśnie teraz, gdy ten rodzaj transportu przeżywa kryzys.
[b]Prywatyzacja Okęcia?[/b]
Na razie musimy przeprowadzić komercjalizację przedsiębiorstwa Państwowe Porty Lotnicze i jednocześnie zakończyć na Okęciu budowę pirsu południowego, wybudować pirs centralny i przygotować miejsce na kolejne inwestycje.
[b]Chciałby Pan, by wspominano Pana jako ministra infrastruktury, który...[/b]
Gdy obejmowałem resort nikt nie wierzył, że zdążymy oddać terminal na Okęciu przed wejściem Polski do strefy Schengen. Nikt nie wierzył, że wrócimy do zerwanych negocjacji z koncesjonariuszem autostrady A1 i zamkniemy je z sukcesem, że dokończymy rozmowy o budowie autostrady A2 do niemieckiej granicy. Wszystko w rekordowym tempie. Dlatego wystarczy mi świadomość rozwiązywania kolejnych problemów.
[ramka][b]Cykl wywiadów „Rz”[/b]
[b]16 listopada mija rok od zaprzysiężenia koalicyjnego rządu Platformy Obywatelskiej i Polskiego Stronnictwa Ludowego. Z tej okazji „Rz” rozmawia z szefami najważniejszych resortów gospodarczych. Cechą wspólną rozmów są trzy pierwsze pytania[/b]
Do tej pory opublikowaliśmy wywiady z [link=http://www.rp.pl/artykul/132583,213872_To_dobry_czas__na_zakup_akcji_.html]Waldemarem Pawlakiem[/link], [link=http://www.rp.pl/artykul/132583,214284_Nauka_dopiero_uczy_sie_potrzeb_biznesu_.html]Barbarą Kudrycką[/link], [link=http://www.rp.pl/artykul/132583,214854_Nie_jestesmy_resortem_od_ptaszkow_i_motyli.html]Maciejem Nowickim[/link], [link=http://www.rp.pl/artykul/107684,215344_Zamierzam_obnizyc_prowizje_OFE__.html]Jolantą Fedak[/link], [link=http://www.rp.pl/artykul/132583,215888_Przygotujemy_nowa_reforme_KRUS_.html]Markiem Sawickim[/link] i [link=http://www.rp.pl/artykul/132583,216370_Banki_nie_ogranicza_kredytow_przedsiebiorcom_.html]Elżbietą Bieńkowską[/link][/ramka]