Nie tylko mali i średni przedsiębiorcy, ale także duże firmy o ugruntowanej pozycji na rynku rzadko jeszcze dostrzegają rangę opakowania. W tej chwili moc dobrego opakowania przy sprzedaży bierze sobie do serca przede wszystkim branża kosmetyczna. To specjaliści z tej dziedziny jako pierwsi zdali sobie sprawę, że od fasonu flakonu, gabarytów pudełka i koloru etykiety zależy sprzedaż kremów, szamponów i mydeł. – Branża kosmetyczna rozwija się bardzo dynamicznie, na rynku reprezentowana jest przez ogromną rzeszę firm krajowych i zagranicznych. Codziennie na rynek wprowadzanych jest kilkadziesiąt nowych produktów. Producenci są więc zmuszeni do bardzo ostrej konkurencji, wprowadzają coraz to bardziej innowacyjne receptury oparte na najnowszych osiągnięciach kosmetologii i medycyny, w oryginalnych opakowaniach. Wykorzystując przy tym wiedzę o konsumentach, w połączeniu z działaniami marketingowymi, a zwłaszcza konsekwentną polityką dystrybucyjną i promocyjną – wyjaśnia Urszula Pierzchała, dyrektor marketingu w Eveline Cosmetics.
Dobrze zaprojektowany flakon to również bardzo ważne narzędzie w sprzedaży wód toaletowych i perfum. Rzucającym się w oczy opakowaniem od kilku lat kuszą też kupujących producenci żywności, przede wszystkim ci od napojów, makaronów i słodyczy. W tych właśnie branżach, poza kosmetyczną, panuje największa na rynku konkurencja. – Wprowadzając produkt na rynek, musimy mieć świadomość, że podobny lub wręcz taki sam artykuł już istnieje. Trzeba więc przekonać odbiorców, że nasz jest bardziej wyjątkowy niż pozostałe – mówi Marek Kuśnierz, właściciel agencji reklamowej Graf, która od lat specjalizuje się w projektowaniu opakowań. Chwilę później przychodzi czas, by nadać produktowi wyjątkowy wygląd, który uwiedzie klienta spacerującego między półkami pełnymi markowych, konkurencyjnych produktów. To moment, w którym zaczyna się kreacja opakowania. – Oryginalne opakowanie jest jednym z bardziej skutecznych narzędzi walki o konsumenta. Większość kosmetyków to wyroby szybko rotujące, nabywane w dużej mierze w sklepach samoobsługowych, gdzie opakowanie spełnia rolę milczącego sprzedawcy. Nasze starania zostały docenione – krem w opakowaniu w kształcie kuli cieszy się dużą popularnością nie tylko wśród Polek, jest jednym z częściej wybieranych produktów naszej firmy przez klientki w 50 krajach świata – podkreśla Urszula Pierzchała. Firma Eveline Cosmetics, wprowadzając na rynek serię kosmetyków Gold Therapy, wiedziała, jak ważne jest opakowanie. – Inspiracją do stworzenia preparatów był zabieg odmładzający przeprowadzany w gabinetach kosmetycznych polegający na wprowadzeniu pod skórę mikroskopijnych złotych nici. My też w swoich produktach postanowiliśmy wykorzystać mikroaktywne, łatwo przyswajalne złoto. Ta innowacyjna receptura wymaga specjalnej oprawy. Zaczęliśmy więc poszukiwania bardzo oryginalnego i jednocześnie funkcjonalnego opakowania. Takiego, które podkreśli prestiż produktu, a jednocześnie zagwarantuje bezpieczeństwo receptury – opowiada Urszula Pierzchała. Firma nie zatrudniła jednak fachowców, by ci zaprojektowali odpowiednie opakowanie, ale wybrała się na targi opakowań, aby tam znaleźć odpowiedni dla kremu słoik i pudełko. I tak sztandarowy produkt serii Gold Therapy, czyli aktywny krem na dzień i na noc, opakowano w słoiczek w kształcie kuli w złotym kolorze. Obecnie w tego typu opakowaniu Eveline Cosmetics sprzedaje również swój ekskluzywny kosmetyk o nazwie Pearl Eliksir oraz krem o nazwie Lifting Precyzja Lasera. W tym wypadku opakowanie ma inną szatę kolorystyczną. Całość utrzymana jest w srebrnym kolorze.
[srodtytul]Od projektu do obiektu[/srodtytul]
Producenci, którzy choć raz współpracowali z profesjonalną grupą projektową, nie wyobrażają sobie wdrażania nowego produktu bez udziału designera. Wszystkie dane europejskie wskazują, że nakłady poniesione na design zwracają się szybko i wielokrotnie. Stosunkowo łatwo można je przenieść z kosztów wdrożenia na produkcję, podpisując umowę tantiemową, którą chętnie proponują zespoły. Wzornictwo opakowań to wąska specjalizacja projektowania. Jest bardzo związana z wymaganiami rynku i marketingiem. Designerzy radzą, by efektownym pudełkiem, puszką czy etykietą podkreślić wyjątkową jakość i dobrą cenę produktu, bo to najprostszy sposób na klienta. Opakowanie to nie tylko nazwa produktu, jego skład i wymiary. To także emocje towarzyszące kupującemu. – Kolor, czcionka, wielkość napisów, kształt i rodzaj materiału, z którego wykonamy opakowanie, pozwalają kształtować opinie kupującego o produkcie znajdującym się wewnątrz. O tym, czy warto przeznaczyć swoje pieniądze na zakup właśnie tego produktu, a nie tego leżącego tuż obok, sprzedawanego przez konkurencję – wyjaśnia Marek Kuśnierz. Projektując opakowanie, oprócz strony wizualnej i estetycznej musimy wziąć pod uwagę również wiele innych czynników, np. kwestie pakowania zbiorczego do transportu, trwałość, podatność na warunki panujące w miejscu ekspozycji.
Zdarza się, że by przyciągnąć nowych odbiorców, producenci decydują się na lifting starego opakowania produktu, które od lat funkcjonuje na rynku. W tym wypadku codzienna praca nad istniejącym artykułem opiera się na kontakcie handlowiec – projektant – producent.
Kreacja opakowania rozpoczyna się w momencie koncepcji produktu. Zdarza się, że wcześniej. – Znam firmy, w których najpierw projektuje się opakowanie, a dopiero później specjaliści od zapachów dobierają skład kosmetyku, który będzie odpowiedni do pudełka lub flakonu – podsumowuje Marek Kuśnierz.