Autostrady będą, ale z poślizgiem

Z ok. 3 tysięcy kilometrów dróg ekspresowych i autostrad planowanych na Euro 2012 na czas może nie powstać jedna trzecia

Publikacja: 22.04.2009 05:03

Autostrady będą, ale z poślizgiem

Foto: Fotorzepa, Marian Zubrzycki

Takie wnioski płyną z raportu NIK, która sprawdziła stan przygotowań do Euro 2012. Według izby władze dobrze wywiązują się ze zobowiązań wobec UEFA w sprawie budowy stadionów, gorzej jest z budową autostrad i dróg szybkiego ruchu oraz modernizacją linii kolejowych i dworców w miastach organizatorach Euro.

NIK wytknęła rządowi brak kompleksowego programu. – Wciąż nie wiadomo, ile przygotowania do Euro 2012 będą kosztować i z jakich źródeł zostaną sfinansowane – mówi „Rz” Jacek Jezierski, prezes izby.

– Prowadzimy ten projekt ze spółką PL 2012 i tam został opracowany szczegółowy masterplan przebiegu i realizacji najważniejszych przedsięwzięć – broni się minister sportu Mirosław Drzewiecki.

„Program budowy dróg krajowych na lata 2008 – 2012” wymienia 147 inwestycji. Priorytetowe są autostrady A2 i A4. Tymczasem z raportu wynika, że są trudności z pozyskiwaniem terenów, brakuje też pieniędzy. Inspektorzy NIK, którzy zbadali zaawansowanie prac, obawiają się, że do rozpoczęcia mistrzostw nie wszystkie ich odcinki będą oddane do użytku.

Adrian Furgalski z Zespołu Doradców Gospodarczych TOR mówi „Rz”: – Kluczowe inwestycje drogowe nie będą gotowe na czas. Autostrada A2 między Strykowem a Warszawą zostanie ukończona najwcześniej w 2013 r. Autostrada A4 do granicy z Ukrainą jeszcze później. Nie ma szans na wybudowanie w całości drogi S5 z Poznania do Wrocławia.

Furgalski twierdzi, że resort infrastruktury próbuje ratować sytuację. Dlatego w przetargu na odcinek A2 Stryków – Warszawa zapisano, że ma być oddany do maja 2012 r. i zdolny do użytku przez trzy tygodnie mistrzostw. Potem autostrada może być ponownie zamknięta, by ukończyć budowę.

Według NIK opóźnienia dotyczą też dróg ekspresowych. Podczas Euro w budowie ma być ich jeszcze 880 km. Poślizgi dotyczą również modernizacji linii kolejowych. Nie rozpoczęto prac na Warszawskim Węźle Kolejowym – zauważa NIK.

– Gdy otrzymaliśmy Euro, na wyrost obiecano realizację wielu inwestycji – mówi Furgalski. – Totalną porażką są remonty dworców. Niewykluczone, że do 2012 r. te w największych miastach zostaną tylko umyte.

Rząd przyjął wczoraj przepisy upraszczające pozyskiwanie terenów pod inwestycje na Euro 2012. Jeśli wywłaszczeni szybko opuszczą nieruchomości, dostaną o 5 proc. wyższe odszkodowanie.

Takie wnioski płyną z raportu NIK, która sprawdziła stan przygotowań do Euro 2012. Według izby władze dobrze wywiązują się ze zobowiązań wobec UEFA w sprawie budowy stadionów, gorzej jest z budową autostrad i dróg szybkiego ruchu oraz modernizacją linii kolejowych i dworców w miastach organizatorach Euro.

NIK wytknęła rządowi brak kompleksowego programu. – Wciąż nie wiadomo, ile przygotowania do Euro 2012 będą kosztować i z jakich źródeł zostaną sfinansowane – mówi „Rz” Jacek Jezierski, prezes izby.

Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku