Reklama

Autostrady będą, ale z poślizgiem

Z ok. 3 tysięcy kilometrów dróg ekspresowych i autostrad planowanych na Euro 2012 na czas może nie powstać jedna trzecia

Publikacja: 22.04.2009 05:03

Autostrady będą, ale z poślizgiem

Foto: Fotorzepa, Marian Zubrzycki

Takie wnioski płyną z raportu NIK, która sprawdziła stan przygotowań do Euro 2012. Według izby władze dobrze wywiązują się ze zobowiązań wobec UEFA w sprawie budowy stadionów, gorzej jest z budową autostrad i dróg szybkiego ruchu oraz modernizacją linii kolejowych i dworców w miastach organizatorach Euro.

NIK wytknęła rządowi brak kompleksowego programu. – Wciąż nie wiadomo, ile przygotowania do Euro 2012 będą kosztować i z jakich źródeł zostaną sfinansowane – mówi „Rz” Jacek Jezierski, prezes izby.

– Prowadzimy ten projekt ze spółką PL 2012 i tam został opracowany szczegółowy masterplan przebiegu i realizacji najważniejszych przedsięwzięć – broni się minister sportu Mirosław Drzewiecki.

„Program budowy dróg krajowych na lata 2008 – 2012” wymienia 147 inwestycji. Priorytetowe są autostrady A2 i A4. Tymczasem z raportu wynika, że są trudności z pozyskiwaniem terenów, brakuje też pieniędzy. Inspektorzy NIK, którzy zbadali zaawansowanie prac, obawiają się, że do rozpoczęcia mistrzostw nie wszystkie ich odcinki będą oddane do użytku.

Adrian Furgalski z Zespołu Doradców Gospodarczych TOR mówi „Rz”: – Kluczowe inwestycje drogowe nie będą gotowe na czas. Autostrada A2 między Strykowem a Warszawą zostanie ukończona najwcześniej w 2013 r. Autostrada A4 do granicy z Ukrainą jeszcze później. Nie ma szans na wybudowanie w całości drogi S5 z Poznania do Wrocławia.

Reklama
Reklama

Furgalski twierdzi, że resort infrastruktury próbuje ratować sytuację. Dlatego w przetargu na odcinek A2 Stryków – Warszawa zapisano, że ma być oddany do maja 2012 r. i zdolny do użytku przez trzy tygodnie mistrzostw. Potem autostrada może być ponownie zamknięta, by ukończyć budowę.

Według NIK opóźnienia dotyczą też dróg ekspresowych. Podczas Euro w budowie ma być ich jeszcze 880 km. Poślizgi dotyczą również modernizacji linii kolejowych. Nie rozpoczęto prac na Warszawskim Węźle Kolejowym – zauważa NIK.

– Gdy otrzymaliśmy Euro, na wyrost obiecano realizację wielu inwestycji – mówi Furgalski. – Totalną porażką są remonty dworców. Niewykluczone, że do 2012 r. te w największych miastach zostaną tylko umyte.

Rząd przyjął wczoraj przepisy upraszczające pozyskiwanie terenów pod inwestycje na Euro 2012. Jeśli wywłaszczeni szybko opuszczą nieruchomości, dostaną o 5 proc. wyższe odszkodowanie.

Biznes
Ostrzeżenie szefa NATO, eksport polskich kosmetyków i cła Meksyku na Chiny
Biznes
Nowa Jałta, czyli nieznane szczegóły planu Donalda Trumpa
Materiał Promocyjny
Polska jest dla nas strategicznym rynkiem
Biznes
MacKenzie Scott rozdaje majątek. Była żona Bezosa przekazała ponad 7 mld dolarów
Materiał Promocyjny
Jak producent okien dachowych wpisał się w polską gospodarkę
Biznes
Bruksela pod presją, kredyty Polaków i bariery handlowe w UE
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama