Pojawiły się już w sklepach w Poznaniu, firma zaczyna je także wprowadzać do placówek w Warszawie, a następnie do sklepów w Radomiu, Bydgoszczy, Szczecinie, Krakowie i Wrocławiu. - Spodziewamy się, że książki pojawią się w większości naszych sklepów w ciągu roku, ale każdorazowo decyzja należy do ich kierowników - mówi Wioletta Batóg, rzecznik Media Saturn Holding, do którego poza Media Markt należy też Saturn, do której oferty książki także będą wprowadzane.
Spółka należąca do niemieckiego koncernu Metro ma już w Polsce niemal 40 sklepów Media Markt i 12 Saturn. Pod względem obrotów odpowiada za 22,4 proc. rynku sprzedaży sprzętu elektronicznego i jest jego zdecydowanym liderem. Na razie oferta w sklepach sieci to ok 3 tys. tytułów, ale klienci mogą zamawiać spośród 50 tys. tytułów. To czy pojawią się we wszystkich sklepach sieci zależy też od dostępnej powierzchni, mniejsze sklepy mogą się dlatego na taki krok nie zdecydować. - Jest jeszcze za wcześnie, żeby oceniać wejście nowej firmy na rynek, ale do każdej próby rozszerzenia dystrybucji książek i popularyzowania czytelnictwa podchodzimy z optymizmem - mówi Aldona Zawadzka, wiceprezes Polskiej Izby Książki.
Głównym konkurentem i jednocześnie największym sprzedawcą książek w Polsce jest sieć Empik. - Od lat największym atutem Empiku, również w ocenie konsumentów, jest jakość i szerokość oferty, profesjonalne doradztwo. Mamy świadomość własnych mocnych stron i będziemy się koncentrować na dalszym rozwoju biznesu, asortymentu i marki Empik jako takiej. Współpracujemy też z większością wydawców i dostawców, jesteśmy też świadomi trudności i kompleksowości tego biznesu - mówi Monika Marianowicz, rzecznik Empiku.
Choć opinie o skali czytelnictwa książek w Polsce są podzielone, to jednak rynek ma się całkiem dobrze. Według raportu publikowanego już w "Rz" w ubiegłym roku kupiliśmy ponad 147 mln książek za niemal 3 mld zł. Wartość rynku wzrosła 12,4 proc., zaś średnia cena książki 4,6 proc. do 31,90 zł. Większość wydawców zwiększyła przychody, niektórzy mogą się poszczycić dynamiką przekraczającą poziom 40-50 proc. czy nawet ponad 280 proc. w przypadku spółki Media Rodzina, wydawcy książek o Harrym Potterze.