Sieci jubilerskie ciągle na fali

Obroty największych firm nie spadają, gorzej z niezależnymi sklepami

Publikacja: 20.11.2009 01:36

Salon firmy W. Kruk

Salon firmy W. Kruk

Foto: Fotorzepa, Dariusz Majgier DM Dariusz Majgier

– Rzeczywiście jak na razie kryzys nas omija, ale prawdziwy obraz siły nabywczej społeczeństwa pokaże okres przedświąteczny. Przewidujemy wzrost tegorocznych przychodów o 10 – 15 proc. – mówi Adam Rączyński, wiceprezes Apartu. Firma prowadzi już 152 salony z biżuterią i zegarkami, w ciągu roku przybyło 18, a plan na przyszły rok zakłada 20 kolejnych.

Zarządzający konkurencyjnymi sieciami także są dużo spokojniejsi niż na początku roku, kiedy to spodziewano się załamania sprzedaży. – Otworzyliśmy już 15 salonów i ich liczba wzrosła do 90. Mamy już podpisane 6 – 8 umów na przyszły rok. Liczymy także na pojawienie się ofert lokali w centrach handlowych na rynku wtórnym przez problemy firm odzieżowych i obuwniczych – mówi Krzysztof Madelski, prezes sieci Yes. Ubiegłoroczne przychody firmy wyniosły 140 mln zł, w tym roku wzrost ma wynieść kilka procent.

Z kolei przychody W. Kruka w trzecim kwartale nieznacznie spadły i wyniosły 31,7 mln zł, jednak narastająco od początku roku marka wypracowała wzrost obrotów o 10,7 proc., do niemal 98,1 mln zł. Podobnie EBIT salonów – w trzecim kwartale spadł o 18,5 proc., do 8,4 mln zł, ale narastająco od początku roku wzrost zwiększył się o 9,2 proc., do niemal 29 mln zł. – W tym roku sieć powiększy się o osiem salonów. To zdecydowanie najszybciej rozwijająca się marka w naszej grupie. Jednak jestem ostrożny co do prognoz sprzedaży w czwartym kwartale – mówi Grzegorz Pilch, prezes Vistula Group.

Branża jako całość ma się więc dobrze – wartość całego rynku zyska w tym roku według prognoz firmy Euromonitor International niemal 2 proc., do 1,8 mld zł. Stanie się tak jednak głównie dzięki dobrej sytuacji liderów. – Dostarczamy też biżuterię do sklepów spoza naszej sieci i niektórym obroty spadły w tym roku o 40 proc. Wśród klientów rośnie przywiązanie do marki – dodaje Krzysztof Madelski.

Mniejsi gracze nieoficjalnie przyznają, że jest jeszcze gorzej. – Tegoroczna sprzedaż jest o połowę mniejsza niż rok temu. Przestałem liczyć na sezon świąteczny, zastanawiam się nad zamknięciem firmy – mówi właściciel warszawskiego sklepu z biżuterią.

Liderzy za to rozbudowują ofertę. Jak pisaliśmy, W. Kruk rozważa wprowadzenie do swoich salonów marki Tiffany, z kolei Apart zaoferował luksusowe zegarki A. Lange & Sohne. – Zauważamy duże zainteresowanie klientów luksusową biżuterią i ekskluzywnymi zegarkami. Rośnie liczba zakupów za wysokie kwoty, powyżej 10 – 20 tys. zł, nie zaskakują już transakcje powyżej 100 tys. zł – dodaje Adam Rączyński. Jak wyjaśnia, klienci wydając takie kwoty na biżuterię czy zegarek, myślą o lokacie kapitału. Podobnie robią firmy i fundusze inwestycyjne.

– Rzeczywiście jak na razie kryzys nas omija, ale prawdziwy obraz siły nabywczej społeczeństwa pokaże okres przedświąteczny. Przewidujemy wzrost tegorocznych przychodów o 10 – 15 proc. – mówi Adam Rączyński, wiceprezes Apartu. Firma prowadzi już 152 salony z biżuterią i zegarkami, w ciągu roku przybyło 18, a plan na przyszły rok zakłada 20 kolejnych.

Zarządzający konkurencyjnymi sieciami także są dużo spokojniejsi niż na początku roku, kiedy to spodziewano się załamania sprzedaży. – Otworzyliśmy już 15 salonów i ich liczba wzrosła do 90. Mamy już podpisane 6 – 8 umów na przyszły rok. Liczymy także na pojawienie się ofert lokali w centrach handlowych na rynku wtórnym przez problemy firm odzieżowych i obuwniczych – mówi Krzysztof Madelski, prezes sieci Yes. Ubiegłoroczne przychody firmy wyniosły 140 mln zł, w tym roku wzrost ma wynieść kilka procent.

Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Polska kupiła kolejne nowoczesne bezzałogowce w USA i... sprzedaje bezzałogowce obserwacyjne Malezji