Koronawirus mocno przydusił branżę leasingu

Początek roku, zwłaszcza marzec i kwiecień, to gwałtowne hamowanie leasingu. Powrót do wyników sprzed kryzysu może zająć wiele lat.

Aktualizacja: 21.05.2020 06:41 Publikacja: 20.05.2020 21:00

Koronawirus mocno przydusił branżę leasingu

Foto: Adobe Stock

– Wartość inwestycji sfinansowanych przez firmy leasingowe za pośrednictwem leasingu i pożyczki inwestycyjnej w pierwszym kwartale 2020 r. wyniosła 15,9 mld zł. To o 13,2 proc. mniej niż rok wcześniej – poinformował Związek Polskiego Leasingu. Jeszcze gorzej sytuacja wyglądała w kwietniu, gdy lockdown gospodarki związany z pandemią koronawirusa najmocniej dał się firmom we znaki. – Kwietniowy wynik sektora leasingowego był niższy niż rok wcześniej o blisko połowę, a ściślej 49,9 proc. Finansowanie udzielone przedsiębiorcom przez polskich leasingodawców wyniosło 3,4 mld zł, podczas gdy czwarty miesiąc zeszłego roku zakończył się finansowaniem na poziomie 6,9 mld zł – wylicza ZPL.

– Od drugiej dekady marca obserwujemy tzw. nową normalność, która jest wynikiem zamknięcia znacznej części gospodarki. Wyniki branży leasingowej pokazują, że najbardziej ucierpiał sektor transportu drogowego, głównie w obszarze transportu międzynarodowego. Relatywnie niewielkie spadki obserwowaliśmy na rynku finansowania maszyn, głównie dzięki dobremu wynikowi finansowania maszyn rolniczych oraz sprzętu medycznego pożyczką – skomentował Andrzej Krzemiński, przewodniczący komitetu wykonawczego ZPL.

Czytaj także: Co zrobić, gdy nie stać nas na zapłacenie raty leasingu

Pojazdy stanowią 67,3 proc. w strukturze rynku leasingu. W pierwszym kwartale 2020 r. branża leasingowa sfinansowała pojazdy osobowe, dostawcze, ciężarowe, autobusy i inne o łącznej wartości 10,7 mld zł. To wynik niższy o 17,1 proc. niż rok wcześniej. Ale prawdziwe tąpnięcie nastąpiło w kwietniu, gdy finansowanie aktywów z tego segmentu rynku spadło o 61,3 proc. w ujęciu rocznym.

W segmencie maszyn, który odpowiada za 29,2 proc. całego rynku, w ciągu pierwszych trzech miesięcy roku finansowanie sięgnęło 4,6 mld zł, przy 2,6 proc. spadku w stosunku do podobnego okresu 2019 r. Wynik kwietnia był niższy już o 24,2 proc.

Czytaj także: Miało być 800 tys. nowych aut. Tak się jednak nie stanie

Nieco lepiej prezentują się wyniki finansowania sprzętu IT (1,4 proc. udział w rynku). Dzięki nowym kontraktom o wartości 223,5 mln zł, zawartym w I kwartale tego roku, segment finasowania IT zanotował 11,4-proc. wzrost w ujęciu rocznym. Ale już kwietniowe wyniki branży w zakresie finansowania komputerów i innych sprzętów z tej gałęzi rynku były niższe o 26,1 proc. niż rok wcześniej. Pierwszy kwartał tego roku spadkiem podsumował także segment finansowania samolotów, statków czy pociągów. Nowe umowy dotyczące finansowania tych środków transportu opiewały na łączną sumę 171,9 mln zł i spadły o 25,5 proc. w stosunku do tego samego okresu zeszłego roku. Transakcje te odpowiadają za 1 proc. rynku. W kwietniu finansowanie w tej grupie wzrosło o 47,5 proc. w ujęciu rocznym.

Prognozy ZPL nie są optymistyczne. Związek spodziewa się w 2020 r. załamania rynku leasingu porównywalnego do czasu kryzysu finansowego z 2008 r. W 2009 r. skurczył się on o 30,2 proc.

– Dziś już wiemy, że uderzenie pandemii Covid-19 w gospodarkę będzie bardzo destrukcyjne: mocno naruszy ufność konsumencką i plany inwestycyjne przedsiębiorców. Z drugiej strony przyjęty pakiet mobilności będzie długotrwałym czynnikiem ograniczającym rozwój polskich firm transportowych. W ciągu najbliższych miesięcy powoli będziemy kończyć perspektywę unijną z lat 2014–2020. Wydatkowanie będzie co prawda trwało do 2023 r., ale już przy coraz niższych wolumenach inwestycji współfinansowanych z UE. Uruchomienie zaś ogromnych programów pomocowych w perspektywie dwóch, trzech lat doprowadzi do dużych napięć budżetowych i spowolnienia wzrostu lub niewielkiej recesji w strefie euro – przewiduje Andrzej Krzemiński.

– Powrót do poziomu finansowania sprzed kryzysu może zająć więcej czasu niż miało to miejsce po kryzysie finansowym z 2008 r. Wówczas poziom finansowania z 2008 r. przekroczyliśmy dopiero w 2013 r. – podsumowuje.

Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!