Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości ogłosiła pierwszy i jedyny w tym roku konkurs na wsparcie wdrażania elektronicznego biznesu typu B2B z programu „Innowacyjna gospodarka” (działanie 8.2). Potrwa on od 29 października do 30 listopada. Jego budżet to 458,5 mln zł. To cała pula przewidziana na ten rok. Pierwotnie planowano dwa konkursy na te granty. Jednak potem resort rozwoju regionalnego wstrzymał wszystkie konkursy z „Innowacyjnej gospodarki”, w których występowało tzw. kryterium czasu. Po jego wyeliminowaniu najpierw ogłoszono konkurs na granty na start w e-biznesie (działanie 8.1), a teraz na dotacje typu B2B.
– Głównym celem tych dotacji adresowanych do mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw jest zautomatyzowanie w sposób elektroniczny procesów biznesowych zachodzących pomiędzy współpracującymi firmami i ich systemami informatycznymi – tłumaczy Tomasz Lewandowski, dyrektor Regionalnej Instytucji Finansującej w Poznaniu. Dodaje, że firma ubiegająca się o dofinansowanie musi dostosować własny system informatyczny do systemów minimum dwóch innych firm, z którymi kooperuje.
– Konkurs na dofinansowanie wdrażania elektronicznego biznesu typu B2B jest kolejnym, w którym staramy się maksymalnie ułatwić przedsiębiorcom składanie wniosków. W przypadku tych dotacji nabór wniosków po raz pierwszy odbywa się w formie elektronicznej – informuje Patrycja Zielińska, wiceprezes PARP. – Przedsiębiorca wypełnia aplikację w generatorze wniosków. Wniosek uważa się za złożony z chwilą rejestracji w generatorze. Następnie w ciągu pięciu dni roboczych przedsiębiorca zobowiązany jest do przesłania wniosku podpisanego własnoręcznie bądź z wykorzystaniem bezpiecznego podpisu z certyfikatem kwalifikowanym za pośrednictwem platformy ePUAP – wyjaśnia Zielińska.
– Coraz więcej przedsiębiorców, którzy wcześniej otrzymali dotacje na start w e-biznesie, składa wnioski o dotacje typu B2B – wskazuje Lewandowski. – Te projekty bardzo wzmacniają współpracę firm. Wspólna platforma internetowa, która automatyzuje komunikację co najmniej trzech przedsiębiorstw, pozwala wymiernie rozwinąć przedsięwzięcia biznesowe. To oparcie biznesu na najnowocześniejszych narzędziach
– kończy Zielińska. Przykłady to połączenie systemów internetowego sklepu opon Oponeo.pl z hurtowymi dostawcami opon czy też projekt spółki e-Kiosk zapewniający elektroniczną wymianę dokumentów finansowych pomiędzy dystrybutorem prasy cyfrowej a wydawcą.