Komputer w aucie? Proszę bardzo

Chcesz mieć samochód z Internetem? Proszę bardzo. Producenci, którzy wystawiają się na trwających do 23 września targach motoryzacyjnych we Frankfurcie są na to gotowi

Publikacja: 19.09.2011 12:28

Komputer w aucie? Proszę bardzo

Foto: AFP

Naturalnie nadal budzą podziw bestie z silnikami i kilkutysięcznej pojemności, czy kolejnymi setkami koni pod maską. Ale czasy, kiedy ekscytowano się „osiągami" i „odejściem" zdecydowanie mijają. Tak samo, jak i nawigacja samochodowa też przestała być czymś wyjątkowym.

Teraz klient chce wiedzieć co ma auto, którego kupno rozważa. I tutaj najwięcej nowinek dają właśnie najnowocześniejsze technologie. Chmura informatyczna, która jeszcze rok temu wydawała się sztucznym tworem daje dzisiaj nieograniczone możliwości naszpikowania auta nowinkami IT. dzięki temu auto już wkrótce nie będzie jedynie środkiem komunikacji, ale na przykład miejscem pracy z nieograniczonym dostępem do poczty elektronicznej. Pionierem jest tutaj Fiat, który w zaprezentowanej 5 maja 2006 nowej „500" zamontował iPody. Wtedy było to prawdziwą rewolucją i od razu określało dla kogo przede wszystkim przeznaczone jest to auto.

Teraz jednak producentów, którzy stawiają na pokładowe IT jest znacznie więcej. Niemiecki BMW ma w swojej ofercie samochodowy system komputerowy, który sprawnie wyszuka wolne miejsca parkingowe w okolicy, co nam zaoszczędzi nieekonomicznego krążenia po ulicach miasta, znajdzie restaurację i zarezerwuje w niej stolik, poinformuje gdzie jest najbliższy bankomat. Daimler proponuje korzystanie z pokładowego komputera tak długo, jak auto jest zaparkowane. Ford idzie jeszcze dalej — na razie oferta dotyczy tylko modelu koncepcyjnego Evos, ale zapewnia, że w tym aucie będzie możliwe zdalnie nastawić sobie temperaturę, zanim jeszcze do niego wsiądziemy i nie będzie problemu jeśli zechcemy posłuchać muzyki z domowej płytoteki,  czy ulubionych programów informacyjnych z telewizora.

Zdaniem firmy analitycznej Booz&Company wykorzystanie Internetu w autach będzie teraz coraz częściej spotykane. A z badań niemieckiego stowarzyszenia IT BITKOM już co drugi właściciel samochodu w tym kraju chciałby meć pokładowy Internet. — A jeśli rynek daje sygnał: tego właśnie chcemy, to rynek to otrzyma — mówił na konferencji prasowej we Frankfurcie analityk BITKOM, Frank Biller. — Dzisiaj bycie on-line nie tylko za pośrednictwem smartfona jest obowiązującym trendem — dodał.

Dostawcy elektronicznych komponentów takich, jak Bosch i Valeo na wyścigi starają się opracować nowoczesne systemy komputerowe, które można zainstalować w autach. Francuzi z Valeo już stworzyli urządzenie pozwalające na prawidłowe i oszczędne parkowanie samochodów, kiedy nie ma w nich kierowcy.

Te technologiczne nowinki jednak mają wadę: korzystanie z niektórych z nich podczas jazdy jednak stwarza zagrożenie, bo zajmuje uwagę kierowcy. Teraz — zdaniem analityków BITKOM— trzeba znaleźć takie rozwiązania, które nie stworzą problemów. Nie mówiąc już o tym, że przy bardzo rozwiniętym systemie komputerowym auto może ucierpieć z powodu ataku hakerów. — Kiedy pirat komputerowy włamie się nam do poczty elektronicznej, szkody są, ale zdajemy sobie sprawę z ich rozmiaru i możemy nad nimi zapanować. Kiedy jednak hakerzy „wejdą" do samochodu, straty mogą okazać się nie do przewidzenia i mogą np rozsypać cały system bezpieczeństwa — mówi Martina Koederitz z BITKOM. Z kolei specjaliści zajmujący się bezpieczeństwem sieci komputerowych przestrzegają przed przeładowaniem samochodowych sieci danymi osobistymi, zwłaszcza w autach elektrycznych, bo w ten sposób np można łatwo odtworzyć dokąd i na jak długo jeździ dana osoba.

Biznes
Rekordowe wydatki Kremla na propagandę za granicą. Czy Polska jest od niej wolna?
Biznes
Polskie firmy nadrabiają dystans w cyfryzacji
Biznes
Rafako i Huta Częstochowa. Będą razem produkować dla wojska?
Materiał Promocyjny
Dlaczego Polacy boją się założenia firmy?
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Biznes
Ogromna inwestycja Microsoftu w Europie. Koncern składa obietnicę
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne