Papierosy z obrazkowymi ostrzeżeniami

Od 1 marca 2013 roku wszystkie papierosy mają mieć graficzne ostrzeżenia

Publikacja: 07.10.2011 04:21

Papierosy z obrazkowymi ostrzeżeniami

Foto: Fotorzepa, Dariusz Majgier DM Dariusz Majgier

Data ta zakończy drastyczne zmiany na rynku wyrobów tytoniowych, które zaczną się 15 maja przyszłego roku. Wówczas ma zacząć obowiązywać w naszym kraju rozporządzenie wprowadzające obrazkowe ostrzeżenia o szkodliwości palenia na opakowaniach papierosów. Zmieniając przepisy, Polska pójdzie w ślady innych krajów europejskich, m.in. Wielkiej Brytanii i Rumunii.

Zmiany bez pośpiechu

Początkowo resort zdrowia proponował, aby już od połowy maja 2012 r. na każdym opakowaniu papierosów w Polsce znajdowała się jedna z 14 kolorowych ilustracji informujących o szkodliwości palenia, zatwierdzonych przez Komisję Europejską. Termin ten wywołał jednak falę protestów ze strony branży tytoniowej i handlowej (papierosy sprzedaje w naszym kraju ok. 120 tys. sklepów detalicznych).

Firmy tytoniowe, z którymi rozmawiała „Rz", podkreślają, że termin, na który zgodziło się Ministerstwo Zdrowia, jest najkrótszy z możliwych.

– Rozporządzenie określające kształt i treść ostrzeżeń tekstowych zmieniane było już trzykrotnie. Za każdym razem powodowało to znaczne obciążenie finansowe producentów wyrobów tytoniowych  – mówi Grażyna Sokołowska, dyrektor ds. korporacyjnych Imperial Tobacco Polska, trzeciej firmy tytoniowej w naszym kraju.

– Jednak przy poprzednich zmianach sytuacja była o tyle prostsza, że nie było zakazu sprzedaży poniżej ceny wydrukowanej na opakowaniu, jak również regulacji zapasów – dodaje Sokołowska.

Ceny pójdą w górę?

Resort zdrowia chce wprowadzić ostrzeżenia obrazkowe na papierosach, ponieważ – jak tłumaczy – tekstowe są już na nich od sześciu lat i nie przyciągają uwagi konsumentów. Podkreśla, że są dowody na to, że obrazkowe informacje o szkodliwości palenia na opakowaniach są skuteczne.

Innego zdania są producenci, którzy powołują się na własne analizy. – Ostrzeżenia graficzne nie wnoszą niczego nowego do świadomości społecznej dotyczącej tego ryzyka, lecz jedynie stygmatyzują palaczy i czynią z palenia coś nienormalnego – twierdzi Sokołowska.

Firmy uważają natomiast, że istnieje ryzyko, że wzrost kosztów produkcji związany z wymianą opakowań przełoży się na podwyżkę cen papierosów. Spowoduje to spadek sprzedaży legalnych produktów i wzrost popytu na tańsze podróbki.

Argumenty te jednak nie przekonują resortu zdrowia. Tłumaczy on, że na wzrost cen papierosów największy wpływ mają zmiany akcyzy. „Największy wzrost podatku akcyzowego miał miejsce w latach 2005–2009. Nie zanotowano wówczas istotnego wzrostu przemytu" – napisali urzędnicy resortu, komentując uwagi firm tytoniowych podczas prac nad rozporządzeniem.

Skoro jednak zmiana przepisów jest nieunikniona, firmy tytoniowe chciałyby, aby rozporządzenie zostało jak najszybciej ogłoszone. – Uzgodniona z Ministerstwem Zdrowia data 28 lutego 2013 roku jako termin na wymianę papierosów będzie realna, jeżeli ostateczne przepisy zostaną ogłoszone najpóźniej w listopadzie bieżącego roku – mówi Marcin Wiktorowicz, dyrektor ds. regulacyjnych i korporacyjnych British American Tobacco, wicelidera rynku papierosów.

Ostrzeżenie obrazkowe to kolejna rewolucja, na którą muszą przygotować się palacze w Polsce.

Od 17 listopada 2011 roku w całej Unii Europejskiej będzie można sprzedawać wyłącznie samogasnące papierosy. Ma to zahamować falę pożarów od niedopałków.

Masz pytanie, wyślij e-mail do autorki b.drewnowska@rp.pl

Data ta zakończy drastyczne zmiany na rynku wyrobów tytoniowych, które zaczną się 15 maja przyszłego roku. Wówczas ma zacząć obowiązywać w naszym kraju rozporządzenie wprowadzające obrazkowe ostrzeżenia o szkodliwości palenia na opakowaniach papierosów. Zmieniając przepisy, Polska pójdzie w ślady innych krajów europejskich, m.in. Wielkiej Brytanii i Rumunii.

Zmiany bez pośpiechu

Pozostało jeszcze 88% artykułu
Biznes
Aktywa oligarchów trafią do firm i osób w Unii poszkodowanych przez rosyjski reżim
Biznes
Rekordowe wydatki Kremla na propagandę za granicą. Czy Polska jest od niej wolna?
Biznes
Polskie firmy nadrabiają dystans w cyfryzacji
Biznes
Rafako i Huta Częstochowa. Będą razem produkować dla wojska?
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Materiał Promocyjny
Dlaczego Polacy boją się założenia firmy?
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne