Miesięcznie na temat górnictwa w badanym okresie pojawiało się w mediach drukowanych od ponad 300 do 500 publikacji. W zdecydowanej większości (ponad 75 proc.) były to artykuły o zabarwieniu neutralnym. Niemal po równo było publikacji negatywnych (blisko 12 proc.) jak i pozytywnych (nieco ponad 12 proc.) W większości były to duże, opiniotwórcze materiały prasowe (blisko 39 proc. wszystkich analizowanych publikacji).
- Branża górnicza należy do najczęściej komentowanych w mediach gałęzi rodzimego przemysłu. Zdecydowana większość publikacji traktujących o górnictwie dotyczy graczy branżowych. Jednocześnie, ze względu na specyfikę górnictwa, wizerunek firm przemysłu wydobywczego jest wyjątkowo wrażliwy. Najbardziej obciążające wizerunkowo dla graczy branżowych są wypadki, katastrofy i protesty z jakimi przychodzi zmierzyć się firmom, również komunikacyjnie – komentuje wyniki raportu Sebastian Bykowski, dyrektor generalny PRESS-SERVICE Monitoring Mediów, firmy będącej współautorem raportu.
Najwięcej uwagi branży górniczej poświęcały media regionalne, a przodowały w tym obszarze media śląskie (1683 publikacje). Poza Śląskiem najwięcej o górnictwie pisano w województwach małopolskim i mazowieckim, jednak były to wielkości o rząd mniejsze od tych z województwa śląskiego – odpowiednio 296 i 190 publikacji.
W przeliczeniu na ekwiwalent reklamowy publikacji branża łącznie zyskała ponad 36 milionów złotych. Ponad 15 milionów złotych przyniosło komunikowanie planowanych inwestycji i raportowanie bieżącej sytuacji firmy. Spółki wizerunkowo traciły najwięcej przez strajki, katastrofy i wyroki sądowe.
Do medialnych liderów branży należą producenci węgla: Kompania Węglowa, Jastrzębska Spółka Węglowa, Katowicki Holding Węglowy oraz producenci sprzętu górniczego: Famur i Kopex.