Reklama

Gigantyczne przejęcie w telekomunikacji. Hurtownik światłowodowy na zakupach

Polski przedsiębiorca Tomasz Węgrzyński zdecydował się sprzedać część zbudowanego przez lata wokół telewizji kablowej Vectra imperium. Chodzi o infrastrukturę.

Publikacja: 06.06.2025 12:42

Gigantyczne przejęcie w telekomunikacji. Hurtownik światłowodowy na zakupach

Foto: Adobe Stock

W Stanach Zjednoczonych i Europie Zachodniej operatorzy telekomunikacyjni łączą się od kilku lat w większe grupy kapitałowe. Firma doradcza PwC przewiduje, że rok 2025 przyniesie przyspieszenie tego trendu za Atlantykiem. Mamy jednak kolejny dowód na to, że trend ten jest obecny również w Polsce.

Polski Światłowód Otwarty kupuje część sieci Vectry

Polski Światłowód Otwarty – należące w połowie do Grupy P4 (operator sieci Play) joint venture  – zamierza przejąć część grupy zbudowanej wokół telewizji kablowej Vectra przez Tomasza Węgrzyńskiego. 

Nasze źródła wskazują, że wniosek o zgodę na transakcję został już złożony do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

W piątek przed południem Vectra i PŚO poinformowały, że Vectra sprzeda na rzecz PŚO 100 proc. udziałów w spółce zależnej Elsat, która jest właścicielem lokalnej dostępowej infrastruktury szerokopasmowej.

PŚO jest już dostępny w miastach, w których znajduje się pozyskiwana infrastruktura. Dlatego, choć transakcja obejmie sieć docierającą do około 2,3 mln domostw, głównie w technologii HFC i FTTH, to zasięg PŚO zwiększy się w mniejszym stopniu - hurtownik szacuje, że o 670 tys. nowych gospodarstw domowych. 

Reklama
Reklama

Wartości transakcji nie ujawniono. Analogiczne transakcje z ostatnich lat wskazują jednak, że może być duża. 

Joint venture Play bliżej celu dotarcia 6 mln gospodarstw domowych 

Przejęcie sieci od Vectry sprawi, że PŚO zbliży się do celu, którym jest dla niego 6 mln gospodarstw domowych w zasięgu posiadanej infrastruktury. Obecnie jest to 4,1 mln domostw. Jako nowy właściciel ma zmodernizować sieć (migracja z GPON do XGS-PON) oraz rozszerzyć zasięg FTTH, zapewniając w ten sposób prędkości do 8 Gb/s.

Vectra zadeklarowała, że sama zamierza skupić się na usługach dla klientów detalicznych i biznesowych. Dla abonentów, którzy korzystają ze sprzedawanej infrastruktury, nic ma się nie zmienić.

„Po finalizacji transakcji spółka skoncentruje swoje zasoby i działania na rozwoju infrastruktury Grupy Vectra – obejmującej połowę dotychczasowego zasięgu, ogólnokrajową sieć szkieletową o zasięgu 10 tys. km, a także infrastrukturę obsługującą biznes. To podejście pozwoli spółce na dalsze inwestycje w rozwój własnej infrastruktury hurtowej oraz działalności B2B jako operatora hurtowego” – podała kablówka.

Czytaj więcej

KE policzy, czy pozwolić na fuzje dużym firmom

Prezes Vectry: abonenci nadal mogą korzystać z łączy. Będzie nowa umowa

- Od 2021 roku z powodzeniem rozszerzamy zasięg naszej działalności. Zawarliśmy szereg umów dostępowych, umożliwiających nam świadczenie usług, z innymi otwartymi sieciami hurtowymi, m. in. ze Światłowód Inwestycje, Fiberhost, Tauron, Nexera czy Orange. Wkrótce podpiszemy również taką umowę z PŚO. Co ważne dla naszych klientów nic się nie zmieni, będą oni mogli dalej korzystać z usług Vectry dostępnych na części sieci, której dotyczy transakcja. W efekcie umożliwi nam to spełnienie naszego celu strategicznego – dotarcie do ponad 10 milionów gospodarstw domowych w całym kraju. Równolegle stale ulepszamy ofertę produktową – tutaj więcej szczegółów będę mógł przedstawić w nadchodzących tygodniach – zapowiada – mówi Paweł Dlouchy, prezes Vectry.

Reklama
Reklama

PŚO należy w 50 proc. do Grupy P4, a w 50 proc. do francuskiego funduszu Infravia. Grupa P4 należy do francuskiej grupy Iliad, która z Infravią współpracuje szerzej.

Play jest od kilku lat aktywnym graczem na rynku fuzji i przejęć. Po tym jak sam został przejęty przez Iliad, w 2022 r. kupił największą telewizję kablową w kraju – UPC. Jej infrastruktura trafiła do PŚO i stała się zalążkiem nowej strategii biznesowej.

Grupa Vectra także rozrastała się dzięki przejęciom. Jej największym zakupem był konkurent – Multimedia Polska. Ze względu na warunki postawione przez urząd antymonopolowy zakup ten nie należał do prostych. Dopiero w ubiegłym roku Vectra spełniła je, sprzedając kilka spółek – wynika ze sprawozdania kablówki.

Obecnie, według ostatnich informacji, Grupa Vectra obsługuje 1,5 mln klientów. Dziś podano, że jej zasięg obejmuje 4,2 mln adresów. 

Biznes
Od sukcesu Roomby do groźby bankructwa. iRobot zmienia właściciela
Biznes
Rekord zbrojeniówki, droższe paczki z Chin i hossa na GPW przed świętami
Biznes
Minister klimatu zmienia zdanie. Butelki zwrotne bez kaucji – browary świętują
Biznes
Nowa Dolina Krzemowa nad Zatoką Perską?
Biznes
Wojna o cyberustawę. Wicepremier Krzysztof Gawkowski ostrzega prezydenta
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama