Reklama

Play kupi UPC Polska

Komórkowa sieć przejęta przez Iliad wyda na telewizję kablową 7 mld zł i zagrozi Orange. To nowa odsłona wojny francuskich firm – uważają eksperci.

Aktualizacja: 22.09.2021 22:11 Publikacja: 22.09.2021 21:00

Reklama sieci Play w Warszawie

Reklama sieci Play w Warszawie

Foto: Fotorzepa, Jerzy Dudek

W połowie 2022 roku za sprawą przejęć należąca do Xaviera Niela grupa Iliad może zagrozić pozycji swojego odwiecznego rywala – Orange – w Polsce. Należący do Iliadu operator komórkowy Play podpisał umowę przejęcia telewizji kablowej UPC Polska.

To nie jest koniec przejęć w wykonaniu Iliadu – sądzą nasi rozmówcy. Thomas Reynaud, prezes francuskiej grupy, przyznaje, że jej plany to silniejsze wejście na światłowodowy rynek. Wierzy w prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej.

Ważna historia

– Powstaje bardzo silna konkurencja dla wiodącego operatora. Historia tej rywalizacji ma ogromne znaczenie. Iliad od lat skutecznie rywalizuje z Orange we Francji – mówi Piotr Muszyński, prezes i założyciel Fixmap konsolidującej mniejsze sieci światłowodowe (FTTH).

Także Jerzy Straszewski, prezes Polskiej Izby Komunikacji Elektronicznej zrzeszającej telewizje kablowe, jest zdania, że powstaje istotny konkurent dla Orange Polska.

W ten sposób nasi rozmówcy komentują wiadomość, że P4, operator sieci Play, podpisał umowę zakupu udziałów w telewizji kablowej UPC Polska. Zapłaci za nią amerykańskiej grupie Liberty Global w sumie 7 mld zł. Będzie musiał zaciągnąć nowy dług.

Reklama
Reklama

Strony transakcji spodziewają się jej finalizacji w pierwszym półroczu przyszłego roku, po tym jak uzyskają stosowne zgody Komisji Europejskiej. Zdaniem Thomasa Reynaud, prezesa Iliadu, nie powinno być z tym kłopotu.

Foto: Rzeczpospolita

O tym, że szykuje się taka transakcja, wiadomo było oficjalnie od lipca, gdy Iliad (nowy właściciel Playa) złożył Liberty wstępną ofertę zakupu UPC w Polsce. Wówczas i Liberty i Iliad twierdziły, że nic nie jest przesądzone.

– Play i UPC połączą siły, aby stworzyć silnego operatora konwergentnego w Polsce – zapowiedział w środę Jean Marc Harion, prezes P4.

Teraz zarówno pracownicy Playa i UPC, klienci, jak też inwestorzy giełdowi mający w portfelu akcje Orange Polska czy Cyfrowego Polsatu zastanawiają się, co Iliad zrobi w Polsce w następnej kolejności. Wygląda na to, że apetyty są spore i że Play planuje zostać numerem jeden na polskim rynku telekomunikacyjnym.

W informacjach prasowych omawiających transakcję pojawiła się zapowiedź budowy nowego czempiona i transformacji rynku w Polsce. W prezentacji zarządu Iliadu zestawiono Playa i UPC z konkurencją. Wyliczono, że obecnie są numerem dwa, biorąc pod uwagę liczbę kart SIM.

Reklama
Reklama

Rola regulatora

Istotną sprawą jest, w jaki sposób Play i UPC będą walczyć o rynek. Dla innych telekomów najgroźniejsze byłoby to, co jest najlepsze dla konsumentów: walka na ceny, które w ostatnich dwóch latach poszły w górę. – Myślę, że nową grupę będzie stać na powtórzenie strategii, na której urósł Play. Zbudował bazę dzięki regulatorowi i asymetrii stawek hurtowych. Dziś ma pieniądze inwestora na zwiększenie bazy klientów usługi konwergentnej – mówi Piotr Muszyński.

Jego zdaniem jednak konkurencja ceną nie jest przesądzona. – Oferta połączonych firm może być nie tyle tańsza, ile np. pozbawiona elementów lojalnościowych, a przez to bardziej konkurencyjna w stosunku do rynku – uważa.

Czytaj więcej

Play kusi tanim kablowym internetem

Wskazówką, co planuje Iliad, może być skala synergii, których spodziewa się po fuzji w Polsce. Połączenie komórkowego i przewodowego operatora ma zaowocować po trzech–pięciu latach korzyściami rzędu 40–60 mln euro. Zdaniem Konrada Księżopolskiego, szefa analityków w Haitong Banku, nie jest to zbyt agresywny cel przy zyskach, które przez pięć lat mogą wynieść 18 mld zł. – To może sygnalizować pewną racjonalność w podejściu do budowy pozycji na rynku konwergentnym. Byłaby to pozytywna informacja dla rynku, bo przy rosnącej presji inflacyjnej na koszty żaden telekom nie potrzebuje dziś wojny cenowej – mówi Księżopolski.

Łukasz Kosiarski, analityk Biura Maklerskiego Pekao, jest zdania, że Iliad pokazał konserwatywne założenia.

W Iliadzie nie kryją, że 3,7 mln gospodarstw domowych z dostępem do przewodowego internetu (dziś zasięg UPC) oraz możliwość wykorzystania łączy Vectry to nie szczyt ambicji. Iliad włącza się do walki o lepsze warunki hurtowego dostępu do światłowodów Orange i innych firm budujących łącza z unijnych funduszy POPC. – Chcemy rozszerzyć zasięg sieci UPC. Będziemy też nadal korzystać z sieci Vectry i sieci POPC w odległych obszarach – zapowiedział Reynaud. – Dlatego podejście regulatora rynku będzie kluczowe. Zależy nam na jasnych zasadach gry przy wspólnych inwestycjach i zapewnieniu niedyskryminujących warunków dostępu do infrastruktury. To klucz do cyfryzacji polskiej gospodarki – dodał.

Biznes
Asseco bije rekordy wyników. Czy inwestorzy mogą liczyć na kolejną hossę?
Biznes
Asseco pokazuje wyniki. Polska noga rośnie najmocniej
Biznes
Polska gospodarka przyspiesza, fundusze obligacji, chmurowy sojusz Amazon–Google
Biznes
Jak producent okien dachowych wpisał się w polską gospodarkę
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Biznes
Zaproszenie AfD było błędem. Związek Przedsiębiorców Rodzinnych koryguje stanowisko
Materiał Promocyjny
Nowa era budownictwa: roboty w służbie ludzi i środowiska
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama