Reklama

Play kusi tanim kablowym internetem

Internet w Polsce ma 30 lat. Jeśli ktoś myśli, że to z tej okazji komórkowa sieć oferuje stacjonarne łącza o 30 proc. taniej niż konkurenci, to się myli. To tylko kolejna próba zdobycia części nowego tortu.

Publikacja: 17.08.2021 21:00

Play kusi tanim kablowym internetem

Foto: shutterstock

Wpływ fuzji i przejęć na ceny usług dostępu do internetu nie jest ciągle jasny. Analitycy czekają, aż sytuacja się wyklaruje. Sądzą, że stanie się to, gdy francuska grupa Iliad – od kilku miesięcy nowy właściciel P4, operatora sieci Play – przejmie kablówkę UPC Polska (na razie złożył wstępną ofertę). Tymczasem Play znowu uwypukla w przekazie marketingowym cenę 35 zł za miesięczny abonament za przewodowy internet.

W ten sposób wrzuca kamyk do ogródka kablówek i Orange Polska. 35 zł to cena po rabatach (za e-fakturę i zgody marketingowe) za łącze o parametrach do 150 Mb/s (przy ściąganiu danych) i do 15 Mb/s (przy wysyłaniu), a więc o połowę wolniejsze niż najpopularniejsze dziś w sprzedaży (do 300 Mb/s). To dziś cena najniższa na rynku – przekonują w Play i telekom oferuje ją znowu od poniedziałku w promocji, która potrwa do końca października.

Nie widać, aby podjazdowa gra Playa sprowokowała analogiczne ruchy u największych dostawców przewodowego internetu: Orange, Vectry, UPC czy Netii. – Dla nas nie sam dostęp do internetu tu się liczy, ale ceny i zawartość pakietów usług – mówi pracownik jednej z tych firm.

Gdańska Vectra – która rok temu przejęła Multimedia Polska i udostępnia Playowi sieć kablową, by mógł na niej oferować usługi stacjonarne – odmówiła odpowiedzi na pytanie, co sądzi o ofercie Playa, w tym – czy oferta cenowa jest zgodna warunkami ich umowy. – Każdy z operatorów ma prawo do kształtowania swojej polityki cenowej i my jej nie komentujemy, a tym bardziej ingerujemy – mówi Justyna Grzelak, reprezentująca Vectrę.

Reklama
Reklama

Z porównania widocznych w sieci ofert Vectry i Playa wynika, że nie ma między nimi bezpośredniej konkurencji. Proponowane pakiety raczej się uzupełniają.

– Zasadniczo, z racji rosnących potrzeb klientów, sukcesywnie zwiększamy przepływność i dzisiaj najniższa przepływność wynosi 300 Mb/s, a najwyższa to 2 Gb/s. Inwestujemy też w najnowszą generację inteligentnego Wi-Fi w standardzie 6: szczegóły już w najbliższym czasie. Przepływność 150 Mb/s jest oferowana sporadycznie i przejściowo już tylko w kilku lokalizacjach Multimedia Polska – mówi Justyna Grzelak.

Vectra, kupując Multimedia, zobowiązała się przed Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że sprzeda część sieci. – Proces sprzedaży sieci trwa i przebiega zgodnie z wytycznymi urzędu – mówi Grzelak.

Orange Polska twierdzi, że stara się nie przeceniać usług i nie grać ceną w kampaniach. W firmie tej takie narzędzia postrzegane są jako efektywne, ale na krótką metę.

W Orange najtańszy abonament o porównywalnych parametrach do tych z oferty za 35 zł Play kosztuje około 60 zł (w technologii VDSL albo po światłowodzie w Warszawie).

– Staramy się konkurować przede wszystkim jakością, nie ceną. Nasz najwolniejszy internet światłowodowy jest dwa razy szybszy niż podana oferta Play. Kosztuje 69,99 zł miesięcznie, ale daje niezawodne łącze i jest również dostępny bez lojalki – komentuje teraz Wojciech Jabczyński, rzecznik Orange Polska.

Reklama
Reklama

Giełdowi analitycy przyglądają się cenowym ruchom w telekomunikacji. Od nich zależy wycena Orange Polska i Cyfrowego Polsatu. – Na ten moment wydaje się, że nie jest powszechnie oczekiwane zwiększenie agresywności konkurencji przez Play (czy Iliad) na rynku stacjonarnym w obszarach zurbanizowanych. Rynku, który i tak jest już, moim zdaniem, dość konkurencyjny – uważa Marcin Nowak, analityk Ipopema Securities.

Play zaczął sprzedaż przewodowego internetu za 35 zł w marcu 2020 r. Był to sposób na przywiązanie klientów komórkowej sieci, których ubywało. Cenę proponował tylko im, w umowie na dwa lata. W sierpniu ub.r. promocję skierowano do wszystkich. Tak jest i teraz, ale nadal użytkownicy Playa mogą liczyć na lepsze warunki, gdy dokupują tę usługę.

Ekonomia
Kredyty gotówkowe a budżet domowy. Jak efektywnie nimi zarządzać?
Ekonomia
Firmy coraz częściej stawiają na prestiż
Ekonomia
Nowa era turystyki – kiedy dane pomagają tworzyć lepsze doświadczenia
Ekonomia
Małe i średnie firmy potrzebują doskonalenia kompetencji cyfrowych
Materiał Promocyjny
Bieszczady to region, który wciąż zachowuje aurę dzikości i tajemniczości
Materiał Promocyjny
Rödl & Partner doradza przy sekurytyzacji VEHIS
Materiał Promocyjny
Jak sfinansować rozwój w branży rolno-spożywczej?
Reklama
Reklama