Chiński odwet na Airbusie za system emisji spalin

Chiny zablokowały kupno samolotów Airbusa w odwecie za unijny system opłat za emisję spalin – ogłosił szef EADS przy publikacji bilansu grupy

Publikacja: 08.03.2012 15:58

- Airbus stał się celem posunięć retorsyjnych, chiński rząd odmawia zatwierdzenia zamówień linii lotniczych na samoloty międzykontynentalne – oświadczył prezes EADS, Louis  Gallois na konferencji poświęconej rocznym wynikom grupy wojskowo-lotniczej.

- My w  EADS nalegamy na rozwiązanie dotyczące całego świata, bo nie uważamy, by tylko europejskie  rozwiązanego było słuszne. Powoduje ono wypaczenie rynku i w stwarza klimat  przeciwstawienia Europy reszcie świata – dodał.

Odnośnie do zamówień na samoloty Airbusa z Chin Gallois stwierdził, że Pekin może zaszkodzić sprzedaży co najmniej ponad 20 samolotów A330 w tym roku i w następnym. – Zwracamy się do Unii Europejskiej o wzięcie pod uwagę ogólnego stanowiska każdego kraju spoza Europy przeciwko systemowi ETS.

Skok zysku

Zysk EADS w 2011 r.  skoczył ponad oczekiwania, stwarzając ambitne perspektywy w bieżącym roku. EADS  będący właścicielem producenta samolotów (Airbus) i śmigłowców (Eurocopter) zwiększył zysk netto aż o 87 proc. do 1,03 m euro, co wywołało skok jego akcji w Paryżu o prawie 10 proc.

Obroty wzrosły o 7 proc. do 49,1 mld euro, a zysk operacyjny  o 37 proc. do 1,8 mld. Wartość  nowych zamówień zwiększyła się o 58 proc.   do 131 mld dając łączny portfel 540 mln, czyli ponad 7 lat produkcji.

Grupa przedstawiła ponadto ambitną prognozę na ten rok. Zysk operacyjny powinien wynieść 2,5 mld euro, a obroty o kolejne 6 proc.

Prezes Gallois oświadczył ponadto, że EADS będzie zarządzana bez ingerencji z zewnątrz, co było wyraźnym ostrzeżeniem pod adresem Niemiec. Odpowiedział   na pismo rządowego koordynatora branży lotniczej Petera Hintze, który domagał się zmiany działalności przemysłowej i dyrekcji, która jego zdaniem  skupia się bardziej na Francji. Pismo było reakcją na ogłoszony przez następnego prezesa EADS, Toma Endersa zamiar  przeniesienia centrali grupy do Tuluzy z Paryża i Monachium

- Pismo to nie jest na miejscu, nie odpowiada kryteriom zarządzania spółkami giełdowymi. Musimy podejmować nasze decyzje bez ingerencji z zewnątrz – stwierdzi Gallois.

- Airbus stał się celem posunięć retorsyjnych, chiński rząd odmawia zatwierdzenia zamówień linii lotniczych na samoloty międzykontynentalne – oświadczył prezes EADS, Louis  Gallois na konferencji poświęconej rocznym wynikom grupy wojskowo-lotniczej.

- My w  EADS nalegamy na rozwiązanie dotyczące całego świata, bo nie uważamy, by tylko europejskie  rozwiązanego było słuszne. Powoduje ono wypaczenie rynku i w stwarza klimat  przeciwstawienia Europy reszcie świata – dodał.

Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?