Chiński odwet na Airbusie za system emisji spalin

Chiny zablokowały kupno samolotów Airbusa w odwecie za unijny system opłat za emisję spalin – ogłosił szef EADS przy publikacji bilansu grupy

Publikacja: 08.03.2012 15:58

- Airbus stał się celem posunięć retorsyjnych, chiński rząd odmawia zatwierdzenia zamówień linii lotniczych na samoloty międzykontynentalne – oświadczył prezes EADS, Louis  Gallois na konferencji poświęconej rocznym wynikom grupy wojskowo-lotniczej.

- My w  EADS nalegamy na rozwiązanie dotyczące całego świata, bo nie uważamy, by tylko europejskie  rozwiązanego było słuszne. Powoduje ono wypaczenie rynku i w stwarza klimat  przeciwstawienia Europy reszcie świata – dodał.

Odnośnie do zamówień na samoloty Airbusa z Chin Gallois stwierdził, że Pekin może zaszkodzić sprzedaży co najmniej ponad 20 samolotów A330 w tym roku i w następnym. – Zwracamy się do Unii Europejskiej o wzięcie pod uwagę ogólnego stanowiska każdego kraju spoza Europy przeciwko systemowi ETS.

Skok zysku

Zysk EADS w 2011 r.  skoczył ponad oczekiwania, stwarzając ambitne perspektywy w bieżącym roku. EADS  będący właścicielem producenta samolotów (Airbus) i śmigłowców (Eurocopter) zwiększył zysk netto aż o 87 proc. do 1,03 m euro, co wywołało skok jego akcji w Paryżu o prawie 10 proc.

Obroty wzrosły o 7 proc. do 49,1 mld euro, a zysk operacyjny  o 37 proc. do 1,8 mld. Wartość  nowych zamówień zwiększyła się o 58 proc.   do 131 mld dając łączny portfel 540 mln, czyli ponad 7 lat produkcji.

Grupa przedstawiła ponadto ambitną prognozę na ten rok. Zysk operacyjny powinien wynieść 2,5 mld euro, a obroty o kolejne 6 proc.

Prezes Gallois oświadczył ponadto, że EADS będzie zarządzana bez ingerencji z zewnątrz, co było wyraźnym ostrzeżeniem pod adresem Niemiec. Odpowiedział   na pismo rządowego koordynatora branży lotniczej Petera Hintze, który domagał się zmiany działalności przemysłowej i dyrekcji, która jego zdaniem  skupia się bardziej na Francji. Pismo było reakcją na ogłoszony przez następnego prezesa EADS, Toma Endersa zamiar  przeniesienia centrali grupy do Tuluzy z Paryża i Monachium

- Pismo to nie jest na miejscu, nie odpowiada kryteriom zarządzania spółkami giełdowymi. Musimy podejmować nasze decyzje bez ingerencji z zewnątrz – stwierdzi Gallois.

- Airbus stał się celem posunięć retorsyjnych, chiński rząd odmawia zatwierdzenia zamówień linii lotniczych na samoloty międzykontynentalne – oświadczył prezes EADS, Louis  Gallois na konferencji poświęconej rocznym wynikom grupy wojskowo-lotniczej.

- My w  EADS nalegamy na rozwiązanie dotyczące całego świata, bo nie uważamy, by tylko europejskie  rozwiązanego było słuszne. Powoduje ono wypaczenie rynku i w stwarza klimat  przeciwstawienia Europy reszcie świata – dodał.

Biznes
Donald Trump rozważa sprzedaż czerwonej Tesli – symbolu poparcia dla Elona Muska
Materiał Promocyjny
Mieszkania na wynajem. Inwestowanie w nieruchomości dla wytrawnych
Biznes
Oligarchowie - Unia Europejska: 0-5. Nie będzie zdejmowania sankcji
Biznes
Gigantyczne przejęcie w telekomunikacji. Hurtownik światłowodowy na zakupach
Biznes
Trump rozmawia z Xi, nowa pomoc dla Ukrainy i rekordowe inwestycje w energię
Biznes
Czy należy zakazać reklamy alkoholu? Eksperci są zgodni