Reklama

Dzieci stają się e-klientami

Prawie jedna piąta polskich internautów to osoby niepełnoletnie. Najmłodsi stali się aktywnymi e-klientami

Publikacja: 11.06.2012 04:43

Dzieci stają się e-klientami

Foto: Fotorzepa, Bosiacki Roman Bos Roman Bosiacki

aleksandra stanisławska

Młodzi internauci coraz bardziej świadomie korzystają z sieci. Nie tylko zakładają sobie konta w serwisach społecznościowych, ale też robią zakupy online, często bez wiedzy rodziców, wykorzystując do tego ich konta i pieniądze.

Dzieci to coraz silniejsza grupa wśród użytkowników Internetu. Jak wynika z badania Megapanel PBI/Gemius z marca tego roku, stanowią już niemal 20 proc. polskich internautów.

Z przedszkola do Internetu

Dane te pokazują, że dzieci w wieku szkolnym (siedem – 12 lat) stanowią aż 9 proc. wszystkich użytkowników sieci w Polsce, a młodzież (13 – 18 lat) – 10 proc. Aż 80 proc. z nich w Internecie loguje się kilka razy w tygodniu. Nawet przedszkolaki są internautami – do sieci wchodzi przynajmniej raz w tygodniu na około 45 minut co trzecie polskie dziecko w wieku od czterech do sześciu lat.

10 procent internautów w Polsce stanowią osoby w wieku 13 – 18 lat. Mający 7 – 12 lat to kolejne 9 proc.

Reklama
Reklama

Młodociani internauci zdecydowanie najchętniej korzystają z serwisów społecznościowych. Ich żywiołem jest serwis NK (dawna Nasza-Klasa), która nie stawia użytkownikom ograniczeń wiekowych. Przeciwnie Facebook – tam założyć konto może osoba mająca co najmniej 13 lat. Jednak regulamin sobie, a rzeczywistość – sobie, bo tajemnicą poliszynela jest to, że dzieci rejestrujące się na FB wpisują po prostu fałszywe daty urodzenia. Według magazynu „Consumer Reports" w 2010 r. było 7,5 mln takich osób, z czego ponad 5 mln nie miało dziesięciu lat. Firma Marka Zuckerberga wreszcie zabrała się do uporządkowania tej sprawy i – jak donosi dziennik „Wall Street Journal" – pracuje obecnie nad technologią, która umożliwi dzieciom poniżej 13. roku życia używanie sieci społecznościowej pod nadzorem rodziców.

To właśnie bezpieczeństwo najmłodszych jest dla ich opiekunów i twórców serwisów społecznościowych najtwardszym orzechem do zgryzienia.

– Chociaż 67 proc. polskich rodziców deklaruje, że rozmawia z dziećmi o bezpieczeństwie online, to 42 proc. z nich i tak sprawdza, co ich dzieci robią w sieci, a 29 proc. monitoruje w tajemnicy przed dziećmi ich zachowania w sieciach społecznościowych – mówi Małgorzata Szolc, menedżer ds. marketingu Norton w firmie Symantec.

Kupił dom, płacąc kartą rodzica

Aktywność dzieci w sieci idzie jeszcze dalej. Jak pokazuje przygotowany przez Symanteca globalny raport Norton Online Family, 23 proc. młodych internautów przyznaje, że po cichu korzysta z kart kredytowych swoich rodziców, robiąc zakupy w sieci.

Co ciekawe, gdy zapytano o to samo rodziców, okazało się, że aż połowa z nich zaobserwowała podobne działania u swoich dzieci.

Za pieniądze rodziców i logując się do ich kont w e-sklepach, młodzi internauci najchętniej kupują gry, filmy i muzykę, choć zdarzają się i takie niekontrolowane zakupy jak np. mieszkanie czy samochód nabyty dla żartu na Allegro przez opcję „Kup teraz".

Reklama
Reklama

Na szczęście aukcje w kategoriach takich jak nieruchomości, motoryzacja i usługi w regulaminie serwisu aukcyjnego Allegro traktowane są

jak ogłoszenia, więc taki „zakup" nie jest wiążący. Trzeba jednak mieć się na baczności, bo inne typy aukcji czy niekontrolowane zakupy w e-sklepie mogą spowodować poważny uszczerbek w budżecie rodzinnym.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki a.stanislawska@rp.pl

Tablety coraz popularniejsze

Badania prowadzone przez firmę Nielsen w USA pokazują, że najmłodsi użytkownicy sieci korzystają z jej zasobów nie tylko za pośrednictwem komputerów stacjonarnych. Coraz częściej robią to poprzez urządzenia mobilne: smartfony i tablety. Z tych ostatnich korzysta już siedmioro z dziesięciorga dzieci z rodzin, w domach których są takie gadżety. Najmłodsi używają tabletów do nauki (57 proc.), zabicia czasu w podróży (53 proc.), oglądania filmów (43 proc.). Zdecydowana większość – 77 proc. – używa tabletów przede wszystkim do grania.

Biznes
Producenci napojów uciekają z systemu kaucyjnego
Biznes
Donald Trump traci cierpliwość. Nowe sankcje na Rosję na horyzoncie
Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama