Indie dobijają się do Star Alliance

Dwaj najwięksi przewoźnicy indyjscy - Air India i Jet Air starają się o członkostwo w Star Alliance sojuszu lotniczym,do którego należy m.in. Lot

Publikacja: 28.10.2012 15:58

Indie dobijają się do Star Alliance

Foto: Bloomberg

W najbliższych dniach okaże się, czy ostatecznie do Star Alliance, w którym liderem jest niemiecka Lufthansa przystąpią obydwie linie (jest to możliwe ze względu na wielkość indyjskiego rynku), czy też jedna z nich - AI, bądź Jet. W każdym razie rząd w Delhi naciska na Lufthansę, aby decyzja w sprawie Air India została podjęta jak najszybciej.

Rozmowy z Air India były już bardzo zaawansowane w ubiegłym roku. Jednakże latem 2011 latem Star poinformował, że przystąpienie AI zostało „zawieszone" z powodu nie wypełnienia przez przewoźników tzw. minimalnych wymogów. Strona indyjska była wówczas bardzo rozgoryczona. Wypominano Starowi, a zwłaszcza Lufthansie, która miała AI pomagać w tym procesie, że wykorzystała wszystkie ułatwienia w dostępie do indyjskiego rynku, a indyjski przewoźnik nie został przyjęty, mimo że wpłacił 10 mln dolarów wpisowego. Po raz pierwszy wówczas ujawniona została kwota, jaką trzeba wydać, by znaleźć się wśród członków Star Alliance. Lutfhansa i Star pozostały nieubłagane, więc rząd indyjski w odwecie nie wydał zgody na obsługiwanie przez Niemców połączeń między Mumbaiem i Frankfurtem maszyną A380.

Wtedy Air India zwróciła się do Skyteam - sojuszu, gdzie liderem jest Air France/KLM, ale po krótkich rozmowach kontakty zostały one zarzucone bez jakichkolwiek wyjaśnień.

W tym samym czasie Star rozpoczął rozmowy z inną indyjską linią- Jet Airways w sprawie wstąpienia do Stara. W odróżnieniu od AI, Jet jest linią prywatną, jedną z najszybciej rozwijających się na świecie z doskonałą siatką połączeń na subkontynencie indyjskim. To jeszcze bardziej rozwścieczyło i władze i AI.Ostatecznie Star otrzymał odpowiedź, że istnieją trzy możliwości rozwiązania tej patowej sytuacji : albo zostanie przyjęta AI sama, albo AI i Jet, albo żaden z tych przewoźników.

Z tym, że dla Air India, która ma poważne problemy finansowe członkostwo w Starze było jednym z elementów planów restrukturyzacyjnych. Zazwyczaj jest tak, że przystąpienie do sojuszu daje przewoźnikowi 10-15 proc wzrostu ruchu. Dla pasażerów to możliwość płacenia punktami nagrodowymi za bilety. Linie należące do tych samych sojuszów najczęściej odlatują z tych samych terminali, co znacznie ułatwia przesiadki i zmniejsza ryzyko zagubienia bagażu, który jest nadawany do ostatecznego punktu przeznaczenia.

Decyzja w sprawie indyjskich przewoźników zapadnie zapewne podczas konferencji prezesów linii Stara zaplanowanej na koniec listopada w chińskim mieście Shenzen z okazji przyjęcia Shenzen Airlines. Star liczy obecnie 27 członków. W ostatnich latach odeszły Shanghai Airlines (do Skyteam), Spanair (zbankrutował). Najprawdopodobniej opuści sojusz także brazylijski TAM, który połączył się z LAN Chile i wspólnie staną się członkami Oneworld,gdzie liderem jest British Airways. Wiosną przyszłego roku liczba członków Stara powiększy się o tajwańską linię Eva Air.Nie zmienia to faktu,że nadal pozostają na mapie Sojuszu Gwiezdnego dwie białe plamy - Rosja ( Aerofłot wybrał Skyteam) i właśnie Indie. gdyby więc ostatecznie któryś z indyjskich przewoźników został przyjęty, można oczekiwać, że po subkontynencie za mile polecimy za rok-półtora.

W najbliższych dniach okaże się, czy ostatecznie do Star Alliance, w którym liderem jest niemiecka Lufthansa przystąpią obydwie linie (jest to możliwe ze względu na wielkość indyjskiego rynku), czy też jedna z nich - AI, bądź Jet. W każdym razie rząd w Delhi naciska na Lufthansę, aby decyzja w sprawie Air India została podjęta jak najszybciej.

Rozmowy z Air India były już bardzo zaawansowane w ubiegłym roku. Jednakże latem 2011 latem Star poinformował, że przystąpienie AI zostało „zawieszone" z powodu nie wypełnienia przez przewoźników tzw. minimalnych wymogów. Strona indyjska była wówczas bardzo rozgoryczona. Wypominano Starowi, a zwłaszcza Lufthansie, która miała AI pomagać w tym procesie, że wykorzystała wszystkie ułatwienia w dostępie do indyjskiego rynku, a indyjski przewoźnik nie został przyjęty, mimo że wpłacił 10 mln dolarów wpisowego. Po raz pierwszy wówczas ujawniona została kwota, jaką trzeba wydać, by znaleźć się wśród członków Star Alliance. Lutfhansa i Star pozostały nieubłagane, więc rząd indyjski w odwecie nie wydał zgody na obsługiwanie przez Niemców połączeń między Mumbaiem i Frankfurtem maszyną A380.

Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!