Comarch dostarczy platformę lojanościowo na Heathrow

Polska spółka zdobywa prestiżowych klientów za granicą.

Publikacja: 11.12.2012 03:01

Comarch dostarczy platformę lojanościowo na Heathrow

Foto: Bloomberg

Dekoniunktura w europejskim lotnictwie zmusza lotniska do szukania nowych źródeł przychodów. Wiadomo, że podnoszenie opłat egzekwowanych od przewoźników nie wchodzi w rachubę. Lotniska szukają więc nowych źródeł dochodów. Nowym pomysłem pozyskania pieniędzy jest tworzenie powierzchni handlowych, w których wdrażane są programy lojalnościowe dla pasażerów.

Przetarg na taki program, dla największego lotniska europejskiego – londyńskiego Heathrow, gdzie dzisiaj jest 340 placówek handlowych sprzedających 125 marek, wygrał polski Comarch. Kontrakt na wdrożenie nowej platformy lojalnościowo-markietingowej między Heathrow Airport Limited i Comarchem został podpisany na przełomie listopada i grudnia. Spółka nie ujawnia jego wartości.

Wiadomo jednak, że oczekiwania lotniska są ogromne, bo średnio pasażer tylko Terminalu 5, skąd odlatują samoloty British Airways, średnio spędza na lotnisku dwie–trzy godziny. – Chcemy takiego pasażera zachęcić, żeby zamiast wyłącznie czytać czy pracować, wybrał się na większe zakupy – mówi Dominika Lentowczyk, jedna z osób odpowiedzialnych w Comarchu za ten program. – Przy tym chodzi tutaj o ogromne pieniądze. Zeszłoroczna sprzedaż na Heathrow wyniosła 1,7 mld funtów, o 200 mln funtów więcej niż rok wcześniej, a średni pasażer wydał tam 4,35 funta – podkreśla.

Już teraz Heathrow jest jednym z największych centrów handlowych w Europie. Liczy 52 tys. metrów kwadratowych, zaś w roku 2013 przewidywane jest jej zwiększenie o 12,5 tys. m na Terminalu 2. Program WorldPoints umożliwia klientom gromadzenie punktów we wszystkich punktach sprzedaży oraz np. na parkingach. – Punkty zbierane na karcie lojalnościowej można wymieniać na vouchery upoważniające do zakupów na lotnisku oraz mile lotnicze British Airways, Virgin Atlantic i przewoźników uczestniczących w programie Miles&More, m. in. Lufthansy i Lotu – mówi Paulina Polok, Business Solutions Manager w Comarchu.

Londyńskie lotnisko to kolejny klient związany z branżą lotniczą, który korzystał będzie z autorskich rozwiązań krakowskiej spółki. Z programów lojalnościowych Comarchu od lat korzystają m. in. amerykańskie linie lotniczej JetBlue oraz rosyjskie S7. Rozwiązania tego typu pracują również w europejskich oddziałach koncernu BP i rosyjskich sieciach handlowych.

Głównym produktem eksportowym polskiej spółki pozostają jednak tradycyjnie systemy dla telekomunikacji. Z tej branży pochodzi największy zagraniczny klient Comarchu – niemiecki operator telekomunikacyjny E-Plus. Na podstawie umowy z sierpnia 2010 r. (niedawno została rozszerzona) polska spółka wdrożyła u zachodniego partnera autorską platformę OSS Suite do planowania, inwentaryzacji i konfiguracji sieci. Całość platformy hostowana (utrzymywana) jest w Comarchu. Wartość kontraktu wynosi 54,8 mln euro, czyli ok. 225 mln zł.

Sprzedaż eksportowa stanowi coraz większą część biznesu krakowskiej spółki. W przeszłości najważniejszym kierunkiem ekspansji były Stany Zjednoczone. Firma realizowała też projekty w Ameryce Łacińskiej i na Bliskim Wschodzie. Planowała wejście do Chin. Kilka lat temu zweryfikowała jednak strategię i skupiła się na Europie. Ma spółki zależne w najważniejszych państwach Europy Zachodniej. W 2011 r. sprzedaż eksportowa stanowiła 46,1 proc. obrotów grupy, a przychody z tego źródła wynosiły 361 mln zł.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki

d.walewska@rp.pl

Dekoniunktura w europejskim lotnictwie zmusza lotniska do szukania nowych źródeł przychodów. Wiadomo, że podnoszenie opłat egzekwowanych od przewoźników nie wchodzi w rachubę. Lotniska szukają więc nowych źródeł dochodów. Nowym pomysłem pozyskania pieniędzy jest tworzenie powierzchni handlowych, w których wdrażane są programy lojalnościowe dla pasażerów.

Przetarg na taki program, dla największego lotniska europejskiego – londyńskiego Heathrow, gdzie dzisiaj jest 340 placówek handlowych sprzedających 125 marek, wygrał polski Comarch. Kontrakt na wdrożenie nowej platformy lojalnościowo-markietingowej między Heathrow Airport Limited i Comarchem został podpisany na przełomie listopada i grudnia. Spółka nie ujawnia jego wartości.

Biznes
Polska kupiła kolejne nowoczesne bezzałogowce w USA i... sprzedaje bezzałogowce bojowe Malezji
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej