Comarch dostarczy platformę lojanościowo na Heathrow

Polska spółka zdobywa prestiżowych klientów za granicą.

Publikacja: 11.12.2012 03:01

Comarch dostarczy platformę lojanościowo na Heathrow

Foto: Bloomberg

Dekoniunktura w europejskim lotnictwie zmusza lotniska do szukania nowych źródeł przychodów. Wiadomo, że podnoszenie opłat egzekwowanych od przewoźników nie wchodzi w rachubę. Lotniska szukają więc nowych źródeł dochodów. Nowym pomysłem pozyskania pieniędzy jest tworzenie powierzchni handlowych, w których wdrażane są programy lojalnościowe dla pasażerów.

Przetarg na taki program, dla największego lotniska europejskiego – londyńskiego Heathrow, gdzie dzisiaj jest 340 placówek handlowych sprzedających 125 marek, wygrał polski Comarch. Kontrakt na wdrożenie nowej platformy lojalnościowo-markietingowej między Heathrow Airport Limited i Comarchem został podpisany na przełomie listopada i grudnia. Spółka nie ujawnia jego wartości.

Wiadomo jednak, że oczekiwania lotniska są ogromne, bo średnio pasażer tylko Terminalu 5, skąd odlatują samoloty British Airways, średnio spędza na lotnisku dwie–trzy godziny. – Chcemy takiego pasażera zachęcić, żeby zamiast wyłącznie czytać czy pracować, wybrał się na większe zakupy – mówi Dominika Lentowczyk, jedna z osób odpowiedzialnych w Comarchu za ten program. – Przy tym chodzi tutaj o ogromne pieniądze. Zeszłoroczna sprzedaż na Heathrow wyniosła 1,7 mld funtów, o 200 mln funtów więcej niż rok wcześniej, a średni pasażer wydał tam 4,35 funta – podkreśla.

Już teraz Heathrow jest jednym z największych centrów handlowych w Europie. Liczy 52 tys. metrów kwadratowych, zaś w roku 2013 przewidywane jest jej zwiększenie o 12,5 tys. m na Terminalu 2. Program WorldPoints umożliwia klientom gromadzenie punktów we wszystkich punktach sprzedaży oraz np. na parkingach. – Punkty zbierane na karcie lojalnościowej można wymieniać na vouchery upoważniające do zakupów na lotnisku oraz mile lotnicze British Airways, Virgin Atlantic i przewoźników uczestniczących w programie Miles&More, m. in. Lufthansy i Lotu – mówi Paulina Polok, Business Solutions Manager w Comarchu.

Londyńskie lotnisko to kolejny klient związany z branżą lotniczą, który korzystał będzie z autorskich rozwiązań krakowskiej spółki. Z programów lojalnościowych Comarchu od lat korzystają m. in. amerykańskie linie lotniczej JetBlue oraz rosyjskie S7. Rozwiązania tego typu pracują również w europejskich oddziałach koncernu BP i rosyjskich sieciach handlowych.

Głównym produktem eksportowym polskiej spółki pozostają jednak tradycyjnie systemy dla telekomunikacji. Z tej branży pochodzi największy zagraniczny klient Comarchu – niemiecki operator telekomunikacyjny E-Plus. Na podstawie umowy z sierpnia 2010 r. (niedawno została rozszerzona) polska spółka wdrożyła u zachodniego partnera autorską platformę OSS Suite do planowania, inwentaryzacji i konfiguracji sieci. Całość platformy hostowana (utrzymywana) jest w Comarchu. Wartość kontraktu wynosi 54,8 mln euro, czyli ok. 225 mln zł.

Sprzedaż eksportowa stanowi coraz większą część biznesu krakowskiej spółki. W przeszłości najważniejszym kierunkiem ekspansji były Stany Zjednoczone. Firma realizowała też projekty w Ameryce Łacińskiej i na Bliskim Wschodzie. Planowała wejście do Chin. Kilka lat temu zweryfikowała jednak strategię i skupiła się na Europie. Ma spółki zależne w najważniejszych państwach Europy Zachodniej. W 2011 r. sprzedaż eksportowa stanowiła 46,1 proc. obrotów grupy, a przychody z tego źródła wynosiły 361 mln zł.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki

d.walewska@rp.pl

Dekoniunktura w europejskim lotnictwie zmusza lotniska do szukania nowych źródeł przychodów. Wiadomo, że podnoszenie opłat egzekwowanych od przewoźników nie wchodzi w rachubę. Lotniska szukają więc nowych źródeł dochodów. Nowym pomysłem pozyskania pieniędzy jest tworzenie powierzchni handlowych, w których wdrażane są programy lojalnościowe dla pasażerów.

Przetarg na taki program, dla największego lotniska europejskiego – londyńskiego Heathrow, gdzie dzisiaj jest 340 placówek handlowych sprzedających 125 marek, wygrał polski Comarch. Kontrakt na wdrożenie nowej platformy lojalnościowo-markietingowej między Heathrow Airport Limited i Comarchem został podpisany na przełomie listopada i grudnia. Spółka nie ujawnia jego wartości.

Biznes
Kto inwestuje w Rosji? Nikt. Prezes Sbierbanku alarmuje
Biznes
Chińskie firmy medyczne wykluczone z dużych unijnych przetargów
Biznes
Trump ostrożny ws. Iranu. Europejska produkcja zbrojeniowa, Rosja na krawędzi kryzysu
Biznes
Europa musi produkować pięć razy więcej broni, by stawić czoło Rosji
Materiał Promocyjny
Firmy, które zmieniły polską branżę budowlaną. 35 lat VELUX Polska
Biznes
Bioróżnorodność wymaga coraz większej uwagi