Za kilka dni loty próbne B787

Amerykański urząd lotnictwa FAA zatwierdzi za kilka dni plan pozwalający Boeingowi zacząć próbne loty B787 Dreamiiner dla sprawdzenia rozwiązania z bateriami - ujawniły dwa źródła

Publikacja: 07.03.2013 14:33

FAA ma podpisać plan certyfikacji pozwalający Boeingowi na wykonywanie próbnych lotów dla ustalenia, czy można znieść zakaz eksploatacji tych samolotów obowiązujący od połowy stycznia. - Plan ten ma być zatwierdzony w tych dniach - stwierdził jeden z informatorów. Obaj wypowiadali się anonimowo.

Sam urząd zapowiedział, że ogłosi ten plan po jego zatwierdzeniu. Minister transportu Ray LaHood powiedział dziennikowi "WSJ", że chce starannego przeglądu przed ostateczną decyzją o wznowieniu lotów komercyjnych przez te samoloty.

Boeing odmówił skomentowania harmonogramu FAA dla lotów testowych. Jego rzecznik Marc Birtel stwierdził tylko: - FAA wskazał, że ocenia naszą propozycję trwałego rozwiązania kwestii baterii w B787, cieszy nas postęp osiągnięty w rozwiązywaniu tej kwestii.

Z informacji z Waszyngtonu skorzystał japoński producent baterii GS Yuasa. Jego akcje w Tokio skoczyły o 11 proc. do poziomu najwyższego od 11 miesięcy.

Raport przejściowy NTSB

Amerykański urząd bezpieczeństwa transportu NTSB zapowiedział opublikowanie w  czwartek przejściowego raportu o okolicznościach pojawienia się ognia w baterii w japońskim samolocie stojącym na lotnisku w Bostonie. Raport ma przedstawić jedyni kolejność wydarzeń, bez  ustalenia przyczyny, bez analiz czy zaleceń FAA, co należy zrobić.

Zgoda FAA na loty testowe jest tylko jednym krokiem w procedurze akceptacji, który musi  przezwyciężyć  wszystkie polityczne konsekwencje ustaleń NTSB. Jegi szefowa, Deborah Hersman oświadczyła 8 lutego:  Musimy zrozumieć, jakie testy przeprowadzono, kto je certyfikował, a następnie, kto to sprawdzał - nie tylko Boeing, ale także organ regulacji.

Minister LaHood  oświadczył na początku kryzysu z samolotem, że nie wznowi lotów, dopóki nie będzie pewności na 1000 procent, że samolot jest bezpieczny. - Żaden samolot nie jest bezpieczny w 100 procentach, więc dla FAA wyzwaniem będzie stonowanie  przegrzanej retoryki - stwierdził analityk lotnictwa w Teal Group, Richard Aboulafia.

Jego zdaniem potrzebne będą  co najmniej 4 miesiące na uzyskanie zgody na ponowną eksploatację dreamlinerów, jeśli FAA zatwierdzi  wkrótce loty próbne. Jeśli procedura ta potrwa trochę dłużej, to może upłynąć 6-9 miesięcy.

Wadliwy panel w ANA

Japoński przewoźnik All Nippon Airways podał, że trzykrotnie miał problemy z panelem dystrybucji energii elektrycznej w B787, wymieniał go dwukrotnie do czasu uziemienia całej floty.

Do najpoważniejszego incydentu doszło w kwietniu 2012, gdy podczas inspekcji na ziemi, po pojawieniu się w kokpicie wskazówki o problemie z generatorem stwierdzono ślady spalenia  odwodu ochronnego i automatycznego wyłącznika w panelu dystrybucji  elektryczności. Linia uznała, że do panelu dostał się obcy materiał i spowodował zwarcie, sam spalił się i uszkodził wyłącznik

Rzecznik Etsuya Uchiyama dodał, ze nie uznano tego za poważny incydent, bo ogień w panelach dystrybucji elektryczności pojawiał się też w innych typach samolotów i nie miał wpływu  na bezpieczne użytkowanie samolotu.

Przewoźnik wymienił ten panel w czerwcu 2012 i niektóre  jego elementy w marcu 2012.

Japońska organizacja branżowa pracowników lotnictwa FAWU podała z kolei że do zwarć w samolotach B787 ANA dochodziło co najmniej 5 razy od grudnia 2011 do października 2012. Rzecznik Uchiyama podtrzymał swą wersję trzech incydentów,  a nie pięciu.

FAA ma podpisać plan certyfikacji pozwalający Boeingowi na wykonywanie próbnych lotów dla ustalenia, czy można znieść zakaz eksploatacji tych samolotów obowiązujący od połowy stycznia. - Plan ten ma być zatwierdzony w tych dniach - stwierdził jeden z informatorów. Obaj wypowiadali się anonimowo.

Sam urząd zapowiedział, że ogłosi ten plan po jego zatwierdzeniu. Minister transportu Ray LaHood powiedział dziennikowi "WSJ", że chce starannego przeglądu przed ostateczną decyzją o wznowieniu lotów komercyjnych przez te samoloty.

Pozostało 84% artykułu
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?