Volvo bliżej produkcji w Chinach

Szwedzkie Volvo pokonało główną przeszkodę w uzyskaniu pełnej zgody rządu w Pekinie na rozpoczęcie produkcji w Chinach

Publikacja: 05.04.2013 12:23

Kierownictwo Volvo Car liczy, że sprzedaż aut tej marki nabierze tempa po uruchomieniu w czerwcu jednej z dwóch montowni, jakie zamierza uruchomić wspólnie z firmą matką, Zhejiang Geely Holding w Chengdu, w południowo-zachodniej części kraju. Zakład będący na ukończeniu będzie mógł wypuszczać 125 tys. samochodów rocznie. Szwedzi chcą także uruchomić w Chinach fabrykę silników.

Dla podjęcia działalności produkcyjnej firma musi uzyskać zgodę kilku chińskich resortów i centralnych urzędów, a ostatecznie rządu, Rady Państwa. Ten ostatni nie wydał jeszcze oficjalnej, ostatecznej decyzji w sprawie obu montowni i fabryki silników, ale według dwóch informatorów dał już zielone światło na rozpoczęcie przez Volvo i Geely produkcji w tych trzech zakładach.

Montownia w Chengdu otrzymała wstępną zgodę w październiku, a w Daqing, na połnocnym wschodzie kraju, w lutym. Fabryka silników w Zhangjiakou pod Pekinem z mocą produkowania 300 tys. sztuk rocznie, otrzymała zezwolenie w lutym.

Volvo ogłosiło na początku 2011 r. ambitny plan wykorzystania popytu w Chinach na samochody segmentu premium, aby zwiększyć w tym kraju sprzedaż z 422 tys. w 2012 r. do 800 tys. w 2020 r. Początki okazały się trudne, bo Volvo poniosło w I półroczu 2012 stratę netto, prezes Stefan Jacoby musiał odejść, a w całym roku sprzedaż zmalała o 11 proc.

Przedstawiciel kierownictwa firmy wyjaśnił jednak, że spadek wynikał z powszechnego fałszowania danych przez dealerów, zainteresowanych premiami za zwiększanie sprzedaży. Po korekcie okazało się, że sprzedaż wzrosła o 15 proc.

- Ostateczna decyzja jest w gestii Rady Państwa i naszym zdaniem jest ona za rozwojem Volvo Car w Chinach — oświadczył rzecznik firmy, Per-Ake Fröberg. — Grupa Volvo Car ściśle realizuje chińską politykę przemysłową dotyczącą w kwestii procedur występowania o licencje na działalność — dodał.

Ani Volvo, ani Geely nie ujawniły dotąd, jakie modele planują produkować w Chengdu i Daqing, ale nieoficjalnie wiadomo, że w pierwszym zakładzie będzie powstawać sedan V60 o wydłużonym rozstawie osi, opracowany specjalnie dla chińskich odbiorców.

Zakład ma oficjalnie ruszyć w czerwcu i będzie dążyć do osiągnięcia pełnej mocy produkcyjnej przed końcem roku. Szwedzi wyprodukowali już około 40 samochodów S60 w ramach wersji pilotażowej dla sprawdzenia jakości i dokonania ewentualnych poprawek.

Montownia w Daqing ma zacząć produkcję w połowie przyszłego roku. Oczekuje się, że będą w niej powstawać pojazdy sportowo-użytkowe, np. XC90. Jeden z informatorów wyjaśnił, że XC90 zostanie całkowicie przeprojektowany, ale w Daqing będzie powstawać obecna wersja. Nowa będzie eksportowana do Chin ze Szwecji.

Prezes Volvo, Hakan Samuelsson ujawnił podczas salonu w Nowym Jorku, ze Szwedzi pokażą pod koniec 2014 r. pierwsze nowe auto wyprodukowane jako firma należąca do Geely Holding. Będzie to następca krzyżówki (crossover) XC90. Płytę podłogową SPAzaprojektowano i wyprodukowano w Szwecji. Będzie też używana do posadowienia następcy flagowego auta firmy, sedana S80. Płyta jest dostosowana do montowania rożnego rodzaju układów napędu, także pierwszego systemu hybrydowego plug-in.

Volvo opracowuje wspólnie z Geely nową kompaktową płytę dla mniejszych pojazdów, niektóre z nich będą powstawać w Chengdu. Samulesson dodał, że firma zastanawia się nad rozszerzeniem gamy swych produktów o mniejsze subkompakty, jak to zrobili już konkurenci z segmentu premium, BMW i Mercedes-Baenz. Ta płyta byłaby także wynikiem współpracy z Geely.

Kierownictwo Volvo Car liczy, że sprzedaż aut tej marki nabierze tempa po uruchomieniu w czerwcu jednej z dwóch montowni, jakie zamierza uruchomić wspólnie z firmą matką, Zhejiang Geely Holding w Chengdu, w południowo-zachodniej części kraju. Zakład będący na ukończeniu będzie mógł wypuszczać 125 tys. samochodów rocznie. Szwedzi chcą także uruchomić w Chinach fabrykę silników.

Dla podjęcia działalności produkcyjnej firma musi uzyskać zgodę kilku chińskich resortów i centralnych urzędów, a ostatecznie rządu, Rady Państwa. Ten ostatni nie wydał jeszcze oficjalnej, ostatecznej decyzji w sprawie obu montowni i fabryki silników, ale według dwóch informatorów dał już zielone światło na rozpoczęcie przez Volvo i Geely produkcji w tych trzech zakładach.

Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku