Reklama

Sprzedaż ciężarówek mocno hamuje

Największe rynki w Europie notują dwucyfrowe spadki. Podobnie jest w Polsce

Publikacja: 29.04.2013 16:57

Według Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM), w ubiegłym miesiącu zarejestrowano niecał

Według Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM), w ubiegłym miesiącu zarejestrowano niecałe 1,5 tys. nowych ciężarówek

Foto: Fotorzepa, Adam Burakowski

Gwałtownie kurczy się rynek samochodów użytkowych. Jak informuje organizacja europejskich producentów ACEA, w pierwszym kwartale liczba rejestrowanych w krajach Unii Europejskiej ciężarówek i aut dostawczych zmalała w porównaniu z ubiegłym rokiem o 11 proc. W samym marcu spadek zbliżył się do 10 proc. Ten negatywny trend ciągnie się już przez 15 kolejnych miesięcy. W dodatku nie ma oznak, by miał się szybko odwrócić.

Toną największe rynki. We Francji sprzedaż w marcu spadła o 10,2 proc., w Niemczech o 18,5 proc., W Hiszpanii i we Włoszech o ponad 20 proc. Jedynym dużym rynkiem, który odnotował wzrost popytu jest Wielka Brytania. Tam rejestracje podskoczyły o 7,7 proc. Nie zmienia to jednak faktu, że sytuacja na europejskim rynku aut użytkowych będzie się dalej pogarszać.

Kiepsko wygląda sytuacja segmentu aut dostawczych. W marcu popyt spadł o 7,8 proc. w ujęciu rocznym – na rynkach UE sprzedano  nieco ponad 139 tys. takich aut. Znacznie gorsze są dane za cały pierwszy kwartał: tu spadek sięga 10 proc. Najgłębszy był we Włoszech, gdzie liczba sprzedanych aut zmalała o przeszło jedną czwartą.

Jeszcze gorzej jest z największymi ciężarówkami powyżej 16 ton. tu marcowy spadek przebił poziom 18 proc. i widoczny był na wszystkich dużych rynkach, włącznie z brytyjskim. Licząc łącznie trzy pierwsze miesiące spadek wyniósł 12,5 proc.

Zmalała także liczba rejestrowanych autobusów. W marcu popyt spadł o 17,6 proc., przy czym jedynym dużym rosnącym rynkiem okazała się Francja.

Reklama
Reklama

Podobnie jak w Europie kurczy się rynek aut użytkowych  Polsce. Według Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM), w ubiegłym miesiącu zarejestrowano niecałe 1,5 tys. nowych ciężarówek. To przeszło 9 proc. mniej niż w tym samym miesiącu przed rokiem. w przypadku samych ciężarówek (bez autobusów) sprzedaż w marcu spadła w ujęciu rocznym o przeszło jedna dziesiątą. Gdyby policzyć stanowiące główną część rynku same ciągniki (to te z naczepami używane najczęściej w transporcie międzynarodowym) to popyt zmniejszył się jeszcze bardziej – o prawie 12 proc. Natomiast w przypadku pojazdów najcięższych, ponad 16-tonowych, sprzedaż skurczyła się o 15 proc.

Jak podaje PZPM, zainteresowanie samochodami ciężarowymi najbardziej spadło w grupie klientów indywidualnych.  Ta grupa zarejestrowała w ciągu trzech miesięcy bieżącego roku 517 samochodów, mniej o prawie 22 proc. niż przed rokiem.

Co z autami dostawczymi? W marcu sprzedawały się znacznie gorzej niż przed rokiem: spadek przekroczył 21 proc. Gorszy o 7 proc. okazał się także cały pierwszy kwartał.

Spadki popytu na auta użytkowe w Europie będą odbijać się na fabrykach w Polsce: MAN w Niepołomicach pod Krakowem produkuje samochody ciężarowe, a Volkswagen w Poznaniu samochody dostawcze. Ten ostatni ma duże powody do niepokoju, bo głównym odbiorcą dostawczych modeli Caddy i Transporter jest coraz bardziej słabnący rynek niemiecki.

Gwałtownie kurczy się rynek samochodów użytkowych. Jak informuje organizacja europejskich producentów ACEA, w pierwszym kwartale liczba rejestrowanych w krajach Unii Europejskiej ciężarówek i aut dostawczych zmalała w porównaniu z ubiegłym rokiem o 11 proc. W samym marcu spadek zbliżył się do 10 proc. Ten negatywny trend ciągnie się już przez 15 kolejnych miesięcy. W dodatku nie ma oznak, by miał się szybko odwrócić.

Toną największe rynki. We Francji sprzedaż w marcu spadła o 10,2 proc., w Niemczech o 18,5 proc., W Hiszpanii i we Włoszech o ponad 20 proc. Jedynym dużym rynkiem, który odnotował wzrost popytu jest Wielka Brytania. Tam rejestracje podskoczyły o 7,7 proc. Nie zmienia to jednak faktu, że sytuacja na europejskim rynku aut użytkowych będzie się dalej pogarszać.

Reklama
Biznes
Zmarł Maciej Adamkiewicz, twórca sukcesu Adamed Pharma. Miał tylko 59 lat
Materiał Promocyjny
W poszukiwaniu nowego pokolenia prezesów: dlaczego warto dbać o MŚP
Biznes
Francis Ford Coppola sprzedaje luksusowe zegarki. „Jestem bankrutem”
Biznes
Najnowsza, eksperymentalna szczepionka Moderny okazała się nieskuteczna
Biznes
Czarny czwartek Kremla, sankcje USA i UE, Europa buduje konkurencję dla Muska
Materiał Promocyjny
Stacje ładowania dla ciężarówek pilnie potrzebne
Biznes
Jak napędzić rozwój małych i średnich firm
Materiał Promocyjny
Prawnik 4.0 – AI, LegalTech, dane w codziennej praktyce
Reklama
Reklama